Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa datorn.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min MacBook i snart 1,5 år och den har funkat bra. Hade dock tänkt rensa den och kanske ev installera om. Misstänker att jag gömt en himla massa skit nånstans då jag tycker att det lediga utrymmet ständigt blir mindre trots att jag inte har t.ex. mer filmer eller musik än vanligt.

Var i OS X kan det samlas skräp som man kan rensa bort? Tjänar man något på att flytta över filmer, bilder och musik till en extern hårddisk och installera om OS X? Vad ska man tänka på om man installerar om ifall man önskar att frigöra så mycket ledigt utrymme som möjligt?

Jag försökte söka i forumet, men jag är inte så vass på sånt här och fick inga träffar med de sökkriterium jag kunde komma på.

Tacksam för svar!

/Jenny

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 00:33

Om du inte hittar det du misstänker att du har sparat någonstans, börja med att kopiera/flytta allt som du vill behålla, till en extern hårddisk. Och sedan gör en ren ominstallation, dvs radera och installera. Ej arkivera och installera, för då finns all lagrad data och installerad program kvar.

Om du kör radera och installera, så får du installera om eventuella extra program utöver de standardprogram som finns i OS X. Du får en ny fräsch kopia av OS X, precis som när du börja använda din Mac.

Ursprungligen av Reisan:

Om du inte hittar det du misstänker att du har sparat någonstans, börja med att kopiera/flytta allt som du vill behålla, till en extern hårddisk. Och sedan gör en ren ominstallation, dvs radera och installera. Ej arkivera och installera, för då finns all lagrad data och installerad program kvar.

Om du kör radera och installera, så får du installera om eventuella extra program utöver de standardprogram som finns i OS X. Du får en ny fräsch kopia av OS X, precis som när du börja använda din Mac.

Tack!

Skivorna jag har innehåller ju dock inte den nyaste versionen av OS X, men det är bara att köra med dem och sen köra en uppdatering så fixar det sig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 01:02
Ursprungligen av Natarjasana:

Tack!

Skivorna jag har innehåller ju dock inte den nyaste versionen av OS X, men det är bara att köra med dem och sen köra en uppdatering så fixar det sig?

Du menar att du har installationsskivor för OS X 10.4.x (Tiger) och ska uppdatera till senaste uppdateringen som är 10.4.10, så går detta bra.

Däremot om du har en skiva med OS X 10.3 (Panther) och vill uppdatera till OS X 10.4 (Tiger) så behöver du en ny DVD-skiva med senaste OS X.

Ursprungligen av Reisan:

Du menar att du har installationsskivor för OS X 10.4.x (Tiger) och ska uppdatera till senaste uppdateringen som är 10.4.10, så går detta bra.

Däremot om du har en skiva med OS X 10.3 (Panther) och vill uppdatera till OS X 10.4 (Tiger) så behöver du en ny DVD-skiva med senaste OS X.

Då borde det vara lugna puckar eftersom det är Tiger jag har på skivorna!

Tack för dina svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 03:02
Ursprungligen av Natarjasana:

Då borde det vara lugna puckar eftersom det är Tiger jag har på skivorna!

Tack för dina svar!

Ja, då är det lugnt!

Ursprungligen av Reisan:

Ej arkivera och installera, för då finns all lagrad data och installerad program kvar.

Arkivera och installera kan vara ett bra alternativ för att få ett relativt rent system, om man misstänker att själva systemet behöver uppfräschas. Visserligen kopieras då allt man har i sin användarmapp, även gamla inställningar osv, men man får ett renare system.

Gör man en helt ny installation så blir det en hel del handpåläggning om man t.ex. ska sitta och kopiera över de programinställningar man vill ha tillbaka för hand (oftast från ~/Bibliotek/Application Support/ och ~/Bibliotek/Preferences/) eller göra om alla inställningar igen. Det finns många andra saker man antagligen vill ha med också, så som bokmärken i Safari, alla mejl i Mail, ens nyckelring med alla lösenord osv.

Ursprungligen av Adrian B:

Arkivera och installera kan vara ett bra alternativ för att få ett relativt rent system, om man misstänker att själva systemet behöver uppfräschas. Visserligen kopieras då allt man har i sin användarmapp, även gamla inställningar osv, men man får ett renare system.

Gör man en helt ny installation så blir det en hel del handpåläggning om man t.ex. ska sitta och kopiera över de programinställningar man vill ha tillbaka för hand (oftast från ~/Bibliotek/Application Support/ och ~/Bibliotek/Preferences/) eller göra om alla inställningar igen. Det finns många andra saker man antagligen vill ha med också, så som bokmärken i Safari, alla mejl i Mail, ens nyckelring med alla lösenord osv.

VARFÖR har jag ingen i min bekantskapskrets som har Mac? Jag är förvirrad...

Tack alla för era svar!

  • Medlem
  • 2007-09-07 01:24

MacBook har aldrig levererats med mindre än Tiger, d vs 10.4. Den kom ursprungligen med 10.4.6 Min tidigare iBook som var två år gammal levererades med 10.4.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 03:07
Ursprungligen av Korsriddaren:

MacBook har aldrig levererats med mindre än Tiger, d vs 10.4. Den kom ursprungligen med 10.4.6 Min tidigare iBook som var två år gammal levererades med 10.4.

Aha, visste inte säkert, så jag var övertydlig så inga missförstånd skulle uppstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-07 08:24

Om jag vore du skulle jag köra Disk Inventory X för att se om du har något stort du kan ta bort.

Sedan skulle jag vänta med ominstallationen någon dryg månad för att göra detta med Leopard.

Ursprungligen av pesc:

Om jag vore du skulle jag köra Disk Inventory X för att se om du har något stort du kan ta bort.

Sedan skulle jag vänta med ominstallationen någon dryg månad för att göra detta med Leopard.

Ska testa det programmet, tack!

Och att vänta på Leopard är ju onekligen väldigt smart.

Nu har jag hittat en del jag kunde rensa bort, var dock inte mycket jag vågade ta bort - vill inte gärna sabba något.

Dock hittade jag en grej som jag inte riktigt vet vad det är. Det finns massor, nästan en gig, med.pkg-filer. Av namnen att döma verkar de ha med uppdateringar och liknande att göra, men gör de någon nytta där de ligger? Exempel; JavaForMacOSX10.4Release5.pkg och QuickTime720.pkg ... Snabb förklaring, någon?

Och vad är alla dessa .aif-filer? Finns massor av dem, tar ca 2,5 gig. Finns i nån mapp som kallas Loops for GarageBand. Jag använder ALDRIG GarageBand, känns rätt onödigt att de ligger där. Kan man döda..?

.pkg-filerna ska du inte slänga, om det är dom som ligger i /Bibliotek/Receipts du menar. Dessa används när man kör Programuppdatering, som då kollar i den mappen för att se om uppdatering till tex QuickTime 7.2.0 är gjord. Dessutom används pkg-filerna när man kör "Reparera Skivbehörigheter" i Skivverktyg.

GarageBands-looparna kan du slänga.

Ursprungligen av Mattias A:

.pkg-filerna ska du inte slänga, om det är dom som ligger i /Bibliotek/Receipts du menar. Dessa används när man kör Programuppdatering, som då kollar i den mappen för att se om uppdatering till tex QuickTime 7.2.0 är gjord. Dessutom används pkg-filerna när man kör "Reparera Skivbehörigheter" i Skivverktyg.

GarageBands-looparna kan du slänga.

Man tackar!

Så... Nu har jag i alla fall fått loss 3 gig. Bättre än ingenting!

Ett tips till när man precis fått en ny Mac är att inte köra den installation som finns förinstallerad på datorn, utan att börja med att göra en helt ny installation med skivorna som följer med. Då kan man se till att välja bort sådant som man inte behöver om man har ont om plats, saker som man kanske inte vågar kasta i efterhand.

T.ex. installeras det en himla massa drivrutiner för skrivare av olika märken och det är ju praktiskt att ha om man ofta byter skrivare, men om man vet att man inte kommer att göra det så kan man ju välja bort delar av det.

En annan sak är språk - ska man inte använda datorn annat än på svenska är det onödigt att ha alla andra språk inne (engelska kan man inte välja bort och det är nog lika bra).

Ursprungligen av Adrian B:

Ett tips till när man precis fått en ny Mac är att inte köra den installation som finns förinstallerad på datorn, utan att börja med att göra en helt ny installation med skivorna som följer med. Då kan man se till att välja bort sådant som man inte behöver om man har ont om plats, saker som man kanske inte vågar kasta i efterhand.

T.ex. installeras det en himla massa drivrutiner för skrivare av olika märken och det är ju praktiskt att ha om man ofta byter skrivare, men om man vet att man inte kommer att göra det så kan man ju välja bort delar av det.

En annan sak är språk - ska man inte använda datorn annat än på svenska är det onödigt att ha alla andra språk inne (engelska kan man inte välja bort och det är nog lika bra).

Det är sånt där som gör mig ledsen över att inte ha någon Mac-expert i bekantskapskretsen. Det där hade jag ingen aning om!

Ursprungligen av Natarjasana:

Det är sånt där som gör mig ledsen över att inte ha någon Mac-expert i bekantskapskretsen. Det där hade jag ingen aning om!

Vilken tur att du har 99mac då

Annars får du väl komma ner på någon av våra berömda 99mac-träffar här i Umeå, det är ju trots allt bara drygt 20 mil. Då kan du få svar och tips tills öronen blöder

tja. det här var verkligen en tråd för mig! men jag undrar rent ut sagt hur man GÖR?! alltså rent praktiskt.. har aldrig gjort en ominstallation tidigare och är en aning nervös... jag vill radera allt, alltså göra om datorn till så den var när den var ny. eh, hjälp!

Ursprungligen av christina_s:

tja. det här var verkligen en tråd för mig! men jag undrar rent ut sagt hur man GÖR?! alltså rent praktiskt.. har aldrig gjort en ominstallation tidigare och är en aning nervös... jag vill radera allt, alltså göra om datorn till så den var när den var ny. eh, hjälp!

Det finns alltså inget på datorn som du vill ha kvar efteråt, utan bara radera allt och få den som ny? Då är det bara att sätta i originalskivan som följde med datorn (eller om du har någon nyare version av Mac OS X) och starta från den.

Man kan starta om datorn och hålla nere C så startar den från CD/DVD om det finns en skiva med ett fungerande system på. Men ofta räcker det med att stoppa in skivan och starta installeraren så startar den i sin tur om datorn åt dig.

När man väl startat från en systeminstallationsskiva så är det oftast bara att följa instruktionerna på skärmen, steg för steg för att installera. Som ett alternativ under installationen kan man välja att "radera och installera" eller något liknande och då raderas hårddisken först (men gör det bara om du verkligen vill det - allt försvinner då!).

hej och tack för svaret!

yes, det är exakt så jag menar. tror jag. innebär det alltså att "grundgrejerna" finns kvar, såsom iCal, Safari, PhotoBooth, iChat, Systeminställningar (hehe) etc? eller vad är det egentligen som visas när jag slår på datorn efter att ha raderat "allt"?

hälsn
christina

Ursprungligen av christina_s:

yes, det är exakt så jag menar. tror jag. innebär det alltså att "grundgrejerna" finns kvar, såsom iCal, Safari, PhotoBooth, iChat, Systeminställningar (hehe) etc? eller vad är det egentligen som visas när jag slår på datorn efter att ha raderat "allt"?

Ja, allt som normalt ingår i Mac OS X kommer att ligga på datorn efter en helt ny installation.

Det som inte ingår i Mac OS X men följer med datorn vid köp och ligger på originaldisken är t.ex. iLife-paketet (något som förrvirrat en del personer). Så installerar du om datorn från originalskivan får du in fler program (alla som fanns på datorn när den var nyköpt) än om du installerar från en vanlig systemskiva (t.ex. Mac OS X 10.4 eller Mac OS X 10.5).

1
Bevaka tråden