Känner mig lite blåst samt en fråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 01:34

Hejsan.
Jag köpte i måndags en ipod 80 gb från applestore.se och har använt den i en halv dag nu. (Skyddsplast och allt annat är intakt).
Jag är oerhört nöjd med mitt köp. (har tidigare ägt en ipod nano första gen 2gb).

Men till min förtret så märkte jag idag när jag kom hem att apple har uppdaterat hela sitt sortiment och sänkt priset på "min" ipod med 1000 kr för 80 gb samt inkluderat nya saker som cover-saken och nytt interface samt mer slimmad modell.

Jag kan inte sluta tänka på att jag känner mig oerhört blåst. Det handlar om 2 dagar.
Hade inte apple kunnat tryckt upp en stor banner på hemsidan där det stod nått i stil med "NY IPOD - PREMIÄR DEN 5e SEPTEMBER" eller något sådant...
jag är som ni kanske förstår inte så insatt i hur apple agerar som företag (eftersom jag då skulle vetat att dom ofta levererar nya saker i just september, något jag läst på om nu i efterhand..)

Tror ni att jag har någon chans att kunna returnera min ipod? Har tittat på vad lagen säger och såna saker men jag känner mig så himla okunnig. Den verkar ju säga att man har rätt att "testa" sina saker.. och returnera den inom 7 arbetsdagar.

Snälla jag vill så gärna ha hjälp. Är det någon som är i samma sits?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 02:33

7 dagars öppet köp är det ju för de flesta varor med ordinarie pris. Så om du är missnöjd med produkten, lämna tillbaka den inom 7 dagar och ta med kvittot.

Apple har ingen skyldighet att annonsera nya grejor i förväg. Många områden/företag annonserar ju i förväg och gör reklam för sin kommande produkt, just för att samla kunder till erbjudandet. Jag tycker att Apple har en smart strategi. När kunder inte vet när ny produkt släpps, så säljer ju Apple sina befintliga produkter. Oftast orkar inte kunder vänta och se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 02:46
Ursprungligen av Reisan:

7 dagars öppet köp är det ju för de flesta varor med ordinarie pris. Så om du är missnöjd med produkten, lämna tillbaka den inom 7 dagar och ta med kvittot.

Gäller det även fast jag använt den i nästan 1 dag ?
Man borde ju kunna återställa den och i så fall så är det ju inget som säger att jag använt den?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 03:20
Ursprungligen av Samuell:

Gäller det även fast jag använt den i nästan 1 dag ?
Man borde ju kunna återställa den och i så fall så är det ju inget som säger att jag använt den?

Ja, återställ den och returnera den. Det ska nog inte vara några problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 03:40

Ok tycker du jag ska nämna att jag återställt den?
Eller ska jag bara beställa returnation och sen hoppas på det bästa?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 09:07

14 dagar enligt distansköpslagen är det väl

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-06 09:35

14 dagar är korrekt. Jag är inte säker på om man få ha använt den, men prova att återställa, putsa, osv så den ser oanvänd ut!

Du kan heller ej förvänta dig att företag annonserar ut saker. Och tänk dessutom om du köpte den 1 dag innan dom ANNONSERADE nya varor? Du skulle känna dig nästan lika blåst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 11:27

14 dagar enligt distansköplagen ja... men det kräver att man köpt den på distans och inte i butik också.

Är iPoden varan i väsentligen oförändrat skick, så kan du utnyttja din ångerrätt då du köpt den på distans. Hur Applestore definierar "väsentligen oförändrat" bör du nog ringa och fråga dem om. Sitter plastfilmen kvar så bör chanserna vara goda då iPoden är lätt att återställa till fabriksinställningar.

Men som sagt, ring och fråga. Du blir ändå tvungen att kontakta dem för att få instruktioner om returen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 17:07

Har precis pratar med applestore's kundservice. Dom var fruktansvärt trevliga och lugna (något som fler borde vara).
Han sa i princip att dom inte bryr sig om varan är använd så länge det är inom 7 arbetsdagar.. så beställde han en upphämtningstid och garanterade att det skulle gå bra. Så om 1-3 arbetsdagar hämtar dom upp den.
Tack för att ni tog er tid svara på mitt inlägg!
Trevlig dag.
/samuel

1
Bevaka tråden