Affärssystem med webshop...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-05 21:43

Hej.

Jag är på gång att starta företag efter studierna och började lite smått med domän köp och diverse utrustning. Men har en hel del funderingar...

Frågan om affärssystem har varit uppe på tapeten ett antal gånger men jag vill åter igen lysa liv i frågan.

Jag har behov av ett affärssystem som ska klara av:
Bokföring
Fakturering
Lagerhantering
Orderhantering
Och för att sedan krångla till det vill jag knyta det hela till en webshop!

Rapporter kan jag klara mig utan.

Till windows har jag hittat t ex SPCS Administration + SPCS Webshop men jag vill helst hålla mig till Mac så klart!

Givetvis måste allt gå att köra i nätverk.

Finns det överhuvud taget en bra lösning till Mac?

Om man skulle anlita någon att styra upp affärsystemet i Filemaker och koppla ihop med webshop, vad skulle det hamna på för summor?

Tack på förhand!

MvH Bylund

Det finns ett gäng diskussioner om affärssystem, sök på det. I dessa diskussioner har jag skrivit massor, se tex här:

http://www.99.se/foeretagande/28120-affaerssystem.html?highlight=aff%E4rssystem
http://www.99.se/foeretagande/91011-affaerssystem.html?highlight=aff%E4rssystem
http://www.99.se/foeretagande/93126-laenkar-om-projektledning-tack.html?highlight=aff%E4rssystem
http://www.99.se/e-handel/109570-webshop.html?highlight=aff%E4rssystem
http://www.99.se/foeretagande/214008-kassaprogram.html?highlight=aff%E4rssystem

Detta är ett urval av diskussionerna om affärsystem här på 99Mac, endast de jag har skrivit i, det finns alltså ännu flera. Söker du tex på webshop, CMS, bokföringsprogram (se även nedan), betalmetoder så hittar du massa massa mera info.

Jag har lagt en hel del tid på att skriva alla dessa svar, så om du efter detta fortfarande har frågor så hör av dig, du ser alla mina chat-metoder till vänster här.

Jo, ett FM-system som det du beskriver kan kosta runt 50.000:-. *

En utbildning i att lära dig att göra allt du beskriver själv genom att kombinera FileMaker med Open Source-produkter för CMS, Webshop och enkla bokföringsprogram som tex iOrdning mm tar ungefär en vecka att genomföra, det skulle landa på ca 19.500:- i utbildningspris. Sedan kostar FileMaker 4500:- och iOrdning kostar under 1000:-. Det finns massor med bokföringsprogram och en enkel sökning på bokföringsprogram visar kanske 50.000 trådar här om det (en ny i veckan sedan starten ungefär...)

* Detta förutsatt att du inte hittar på miljoners fåniga specialregler i din affärsprocess, detta kostar nämligen multum.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-06 07:42

Hej Taz!

Jag har sökt rundor på forumet och hittar en hel massa affärsystem och har även provat en hel del utav dom. Det jag ser dom saknar är:

Nätverksstöd
Webshop

Jag har tidigare arbetat i Concorde XAL och är därför "bortskämd" med fördelarna i ett affärssystem med lagerhantering.

Det känns som en FileMaker / php lösning kopplat till en Webshop är enda alternativet.

Jag har läst en del av dina "artiklar" bla när du kopplar ihop FileMaker med SQL för att komma åt en Webshop. Du verkar ha stort kunnande inom området. Eftersom det är minst ett år kvar tills jag kommer igång riktigt kan det hända mycket.

Alternativet är SPCS som har allt jag vill ha för <15000kr. Tyvärr för Windows

MvH Bylund

Det finns gott om affärssystem med nätverksstöd och även har klienter för Mac och PC. Om du har behovet av ett skräddarsytt affärssystem byggt i tex FileMaker, så är nätverksstödet inbyggt och även stödet för Mac och PC. Men jag skulle faktiskt (trots att jag lever på att utveckla FileMaker-lösningar) avråda från att köpa ett helt skräddarsytt affärssystem i FileMaker om inte din affärsprocess faktiskt kräver det och det inte finns något på marknaden som uppfyller dina krav och det är knappa att jag skulle rekommender det då heller.

Man kan nämligen dela upp din affärsprocess i bitar, tex marknadsföring/säljsstöd, orderhantering, logistik, inköp och slutligen fakturering och redovisning. Man kan bryta loss delar av denna process och köra delar av processen i flera olika färdiga verktyg som man låter prata med varandra med FileMaker eller andra korta snuttar av kod i något språk eller SQL-anrop som klister emellan delarna.

Fördelarna med detta är att det är billigare att bygga på det viset och därmed kan du få ett affärssystem som är exakt anpassat och skräddarsytt efter din speciella affärsprocess. Men som sagt, det är ingen mening att göra allt detta om du är nöjd med alla funktioner man kan få i ett färdigt system och som lök på laxen är tom nöjd med att köra detta i Windows (Uärk).

Sedan är inte FileMaker / PHP en lika bra kombination som FileMaker / Lasso (http://www.lassosoft.com/ ). Den senare är betydligt bättre, enklare och billigare att utveckla i. Du kan söka på Lasso här på 99.se så hittar du en massa snorkiga inlägg från mig i det ämnet där jag lär PHP-nissar att veta hut på löpande band...

Om jag skulle rekommendera något som innebär att du köper något som inte är färdigt, kräver lite mera av dig i inlärning men som ger dig betydligt bättre kontroll och möjligheter att anpassa dina verktyg till din process, så skulle jag rekommendera FileMaker tillsammans med något vanligt bokföringsprogram som kan läsa SIE-filer (vilket kan komma från tex FileMaker) och sedan ett CMS (http://www.joomla.org ) kombinerat med en trevlig webshop som heter VirtueMart (http://www.virtuemart.net ) som är utvecklat just för Joomla.

Jag har byggt sådana lösningar flera gånger, senast för en butik där FileMaker har hand om marknadsföring, säljstöd och orderhantering och skjuter ut meddelanden till kunden (email, papper, fax) när något de beställt kommit in, beställningar till leverantörer på det som inte finns på hyllan och sedan skjuter ut SIE-filer för import till MacHogia (ett numera nedlagt bokföringsprogram som kunden inte vill byta från). FileMaker hämtar sedan även nya kunder, order, orderrader från webbshoppen i Joomla/VirtueMart och lägger upp dessa som order i systemet så att de är med i veckans leverantörsbeställningar mm. Denna kund har en speciell affärsprocess därför fungerar inte ett färdigt verktyg för dem.

Det finns även en massa fördelar med detta system, dels kan man lätt få funktioner som gäller betalningar i webbshoppen med tex kreditkort (en del färdiga redovisnings och affärssystem med inbyggd webbshop har inte det). En annan fördel är att många mycket kompetenta Content Management System (aka CMS) och webshoppar bygger på Open Source, i teorin kan man helt anpassa systemet till sin egen process genom lite skräddarsydd programmering och lägga till små funktioner i det som man behöver (du kanske vill visa fyra bilder på en produkt istället för en, ha ett kommentarssystem/betygssystem på produkter där användarna kan rekommendera grejer för varandra, se produkter andra har köpt då de köpt denna osv osv...). Jag är ganska säker på att SPCS inte har detta men det kan man få i tex VirtueMart.

Andra fördelar är alla snygga templates man kan köpa till sin webbshop, man kan få hjälp med shoppen genom att fråga i forum (VirtueMart) (OSCommerce) helt gratis, man kan också bygga helt nya funktioner i sitt Affärssystem i FileMaker som man kommer på lite senare - behöver du tex hitta alla kunder som beställt Adobe Photoshop CS 2 för att erbjuda dem en uppgradering till Adobe CS 3, så är detta något du kan göra om du har en liten smula FIeMaker-kunskaper och dina order finns i FileMaker.

Jag törs hävda att allt detta inte är möjligt och om det är möjligt så är det i alla fall svårt eller dyrt eller både och i färdiga system.

Senast redigerat 2007-09-06 12:29

Tjena!

Jag råkade se att prisjakt.se just lagt till en kategori som kanske passar dig, nämligen e-handels-lösningar :).

Du hittar den på
http://www.prisjakt.nu/info.php?t=ehandel

Jag vet inte om den hjälper dig med allt, men du får iaf en lista på leverantörer. Lycka till!
/Hannes

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-09 18:05

Finns ju onlinelösningar också, det kan både vara billigare och bättre...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-10 09:27

Taz, tack så mycket för all information!

Jag har kollat runt på en massa av dina länkar och har fastnat för OSCommerce Kopplat till FileMaker. Bokföringen får köras för sig, vi får se vilket program man fastnar för.

http://www.oscforum.se/ forumet hade en väldans massa matnyttigt.

Att få hemsida / webshop att se förtroendeingivande och seriös ut känns som det viktigaste i valet.

Här är några axplock från oscforum.se:
http://www.minidelar.se/
http://www.direktprofil.se/profilklader.html
http://www.mx-store.se/

Det blir till att sätta sig ner med FileMaker och prova lite

BrasseHasse:
Bra länk, kan komma till användning om jag misslyckas totalt

MvH Bylund

http://shop.disordinary.org
Där är min webshop... Man kan skräddarsy osCommerce väldigt lätt själv om man bara har lite tålamod...
Jag är ganska nöjd (även om företaget nu ändå är nedlagt)...

1
Bevaka tråden