Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panasonic NV-GS320

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Va och köpte mej en ny video kamera i går i dag var jag och lämmnade tilbaka den !
Det var en JVC GZ-MG130 HDD kamera, gud va kul det ska bli och enkelt och ladda ner dom på min iMac G5 intel 2,16 GHz core 2 Duo tänkte jag.....

Men ack vad jag bedrog mej skulle ju läst på 99.se innan kamera köpet, fungerar ju ej överhuvudtaget att ladda in mpeg2 filer i iMovie, men som sagt jag lämmnade tillbaka den i dag, beställde istället en Panasonic NV-GS320 (får den till veckan) som verkar vara en mycket kompetent kamera för dom pengarna enligt forumet och recencenter på nätet.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GS320

Men som ni kanske förstår så är jag inget proffs på filmning och redigering, så nu undrar jag har jag köpt rätt kamera nu eller ? Och hur går det egentligen till rent praktiskt att föra över filmen till datorn, när det är på DV band ?

10min film tar det 10 min att föra över den då ?
1 tim film 1 tim överföring ?

Sen redigering i iMovie kan jag inte mycket om heller, kan man klippa scener ur en 1 timmas film och lägga hur man vill och lägga till effekter och ljud hur som helst ?

Väntar med spänning på svar och på kameran !:)

  • Oregistrerad
  • 2007-09-06 19:42
Ursprungligen av applemagic:

10min film tar det 10 min att föra över den då ?
1 tim film 1 tim överföring ?

Sen redigering i iMovie kan jag inte mycket om heller, kan man klippa scener ur en 1 timmas film och lägga hur man vill och lägga till effekter och ljud hur som helst ?

Väntar med spänning på svar och på kameran !:)

Svar ja, du tankar in filmen i realtid, när du kör från kamera med DV-band och via Firewire. Svar ja på fråga två också, du kan välja ditt material hur du vill och ta med/kasta bort det du önskar. Detta kan du också göra redan i importen av filmen, d v s du behöver inte ta in hela 60 min-bandet, utan tar in de bitar du kan använda dig av.

Har du senaste iLife-paketet, d v s det med iMovie08, eller kör du med iMovie 06? Testa gärna båda versionenerna, men tänk på att utbudet av effekter, texter och annat samt möjligheten att jobba med ljudet är STÖRRE i den gamla versionen. Men 08 är också ett bra program. Läs mer här på iMovieforumet om 08-versionen, så förstår du vad jag menar. 06-versionen finns gratis på apple.com.

Skulle vara kul att höra vad du som nybörjare tycker om 08:an, så posta gärna lite intryck här om du kör den.

Lycka till!

ps. panasonicen du köpt är en riktigt bra kamera. ds.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-06 20:04

Bra kamera. Bra köp. Bra val.

Batterier orginal eller pirat

Har nu fått kameran och testat lite, måste säga att jag är inte jätteimponerad av bildkvaliten, men det kanske är inställningar eller så.

Men batteriet räcker ju typ i 30 min. så det är ju lite kort undrar nu om någon har erfarenhet av pirat batterier, till min (Panasonic NV-GS320) finns på cyberphoto har jag sett en viss prisskillnad, men är dom lika bra som orginal ?

Finns det någon som vet andra ställen med bra batterier till min kamera ?

1
Bevaka tråden