Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macportalen har premiär

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi lanserar en unik rikstäckande portal för Mac och iPod användare!
Med Apples framgångar avseende riktigt grymma produkter, full Windows XP kompatibilitet med Intel processorn samt iPods stora försäljningsframgångar, tillgodoser vi behovet av information med Macportalen.se. Vi speglar allt som den svenska Mac och iPod branschen erbjuder och lite till.

Vill Ni läsa hela pressmeddelandet: http://www.macportalen.se klicka på ”Om”

Vinn en iPod Nano med hela Bibeln förladdad.
Fram till och med den 15e februari 2007 har du möjlighet att vinna en iPod Nano,
förladdad med en inläsning av hela Bibeln. Det är Voxbiblia.se som sponsrar.
Det enda ni behöver göra är att hjälpa Macportalen.se att rösta fram årets Mac/iPod-forum 2006.

Vi tar tacksamt emot synpunkter och förslag till förbättringar av Macportalen.se på vår blogg http://www.macportalen.se (Tänk på att det är version 1.0). Tyvärr har vi ingen möjlighet att föra en dialog via alla Mac/iPod forum, men vi återkommer och rapporterar hur röstningen går.

Varmt välkommen till Macportalen.se

Michael och Maria

http://www.macportalen.se
info@macportalen.se

Tips! Missa inte Apples reklamfilmer från tidigt 1980-tal. Jag vill speciellt rekommendera
”Going To Work” och ”Testing”, budskapet på den tiden var inte så svårt att förstå!
Filmerna ligger under fliken ”Podd / Film”.

Ni är lite sena
http://www.99.se/nyhetstips-mac/108500-macportal.html?highlight=ny+macportal

Personligen tycker jag inte omröstningar som kräver att jag lämnar namn, adress och epostadress och där ni själva utser vinnaren efter att ha gått igenom svaren- kan ni inte göra en anonym automatiskt omröstning istället?

Känns mer rättvist och så slipper man bli spammad - för det var väl inte er avsikt?

Jisses vilken pinsam webbsajt. Jag har tipsat Datormagazin om hur Macportalen frame:ar in www.datormagazin.se på ett i mitt tycke mycket fult sätt.

Det känns som en sajt enbart till för att samla olika banners.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 21:16

Jag tycker att det är ett sött mac-engagemang, men jag är inte säker på att sida tilltalar så många med sitt nuvarande utseende...

1997 ringde och ville ha tillbaka sin webdesign.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

1997 ringde och ville ha tillbaka sin webdesign.

*LMAO*

Jadu... designen är naturligtvis under all kritik. Men all reklam är ju fasiken värre. Helt otroligt att man trycker in så mycket.

Roligt att det dyker upp nya svenska mac-siter dock. Men ni har en låååång väg att gå innan jag blir besökare.

Lycka till dock!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

*LMAO*

Jadu... designen är naturligtvis under all kritik. Men all reklam är ju fasiken värre. Helt otroligt att man trycker in så mycket.

Roligt att det dyker upp nya svenska mac-siter dock. Men ni har en låååång väg att gå innan jag blir besökare.

Lycka till dock!

jag sitter visserligen uppe 04.36 och klickar till vad jag tror en ny start för en oberoende mac portal... Jag gratulerar dem som tänkt ut detta, synd att det är mac användare.Om det är det...
Man skulle nog kunna säga att jag blev iilla berörd trots den sena timmen. hur var det exempelvis 99mac, macnytt och dess förfäder började nu igen? Var det med reklam överallt? eller var det med en äkta vilja att göra något bra för den lilla mac skara som faktiskt finns?

Till skaparna. Tänk om ... jag kan bara önska er lycka till

jag instämmer med herr eriksson med hur lååång tid det tar innan jag besöker den siten igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-21 14:22

Kan bli intressant då innehåller verkar ligga lite jobb iaf bakom (Mycket letande på eniro gissar jag). Men layouten, ajjj den hoppas jag verkligen inte är gjord på en mac, ser inte ut som så iaf.

Jättebra initiativ, men lite för många språk- och stavningsfel.

Massor av särskrivningar, t.ex:

Mac och iPod användare
Mac och iPod användning
USB porten
blue-ray filmer
Mac väljaren
iPod väljaren
Mac relaterade produkter
Windows XP kompatibilitet
Mac marknaden
Mac och iPod branschen
dator sortiment
iPod sortiment

"Engelsk" genitiv-apostrof, t.ex:

Macportalen's
Apple's

Som jag skrev i den andra tråden som Martin länkar till. Jag tycker att kommentarerna här ovan är överdrivet kritiska mot ett nytt initiativ riktat till en mycket liten målgrupp - Macanvändare i Sverige. Kom igen nu. Jag tycker siten är bra, ambitös och rik på resurser.

Taz_1999: så om man bortser från att de troligen bryter mot upphovsrättslagen genom att frame:a in andras sajter så är den helt okej tycker du? Vad jag hört så blev personen bakom sajten rejält skitnödig när han började få samtal om just detta...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Taz_1999: så om man bortser från att de troligen bryter mot upphovsrättslagen genom att frame:a in andras sajter så är den helt okej tycker du? Vad jag hört så blev personen bakom sajten rejält skitnödig när han började få samtal om just detta...

Så baserat på ett misstag så är det i dina ögon klart? Överdriver du inte lite nu och med lite menar jag så in i h-e?

... och vidare i resonemanget - i och med att de har gjort ett misstag är din reaktion proportionerlig och det är fullt acceptabelt i din värld att hoppa på andra med massiv kritik som försöker åstadkomma något av nytta för oss alla?

... och vidare återigen i resonemanget, det agerandet är till nytta för Macanvändare i stort, det kommer fram fler och fler och bättre och bättre siter på det viset?

Jag bara undrar lite hur du och andra i denna tråd resonerar...

  • Medlem
  • Tingsryd
  • 2006-12-22 13:57

Kritiken är befogad. Macanvändare är ju i grunden designmedvetna och att hoppa över detta faktum är inte särskilt övertänkt. Det hindrar naturligtvis inte att tanken är god.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-22 14:32

Macportalen.se har bara skrivit ett enda inlägg här, så han eller hon tar nog inte till sig av kritik i någon form.
Fult och rörigt är det i alla fall.

Joacim, skulle du kunna förklara vad på sajten som är inframat?

(Jag säger absolut inte emot dig, har bara inte kunnat hitta det själv. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-22 19:20

Gud vad jag hatar banners som blinkar och rör sig.... Den på 99mac kan man ju snabbt scrolla bort...

Kristofer: klicka på "läs mer" vid en nyhet från exempelvis IDG så får du se...

Jag ställer mig tvekande till att det skulle vara brott mot upphovsrätten att använda inramning som Macportalen gjort. Jag har i vilket fall aldrig hört talas om någon som dömts för det.

Ursprungligen av Björn Leander:

Jag ställer mig tvekande till att det skulle vara brott mot upphovsrätten att använda inramning som Macportalen gjort. Jag har i vilket fall aldrig hört talas om någon som dömts för det.

jo det är olaglit... men när jag klickar på läs mer nu så kan jag inte tänka mig att någon skulle bli dömd för detta... (i detta fallet alltså)... det framgår ju klart och tydligt att det är en offsite-länk imo.

leva

Dom måste väl tjäna pengar ... alltså reklam ... klart kommersiell men det finns en hel del att kolla.
Jag kommer att besöka den ofta om det finns nyheter att läsa ...

Årets Forum rapport 1

Årets Forum rapport 1. Vi håller oss kortfattade pga. att våra inlägg blir borttagna.

Nu till den spännande röstningen delrapport 1 .
Plats nummer 1: MacNytt
Plats nummer 2: 99mac
Plats nummer 3: MacWorld

Övriga som fått röster är MacPro och MaxiMac.
Vill Ni läsa hela pressmeddelandet: http://www.macportalen.se klicka på ”Om”

God jul och än en gång varmt välkommen till Macportalen.se

Michael och Maria

http://www.macportalen.se
info@macportalen.se

Ursprungligen av Macportalen.se:

Årets Forum rapport 1. Vi håller oss kortfattade pga. att våra inlägg blir borttagna....

Jag skulle gissa att borttagningarna beror på den här regeln i 99macs medlemsvillkor:

11. Det är inte tillåtet att marknadsföra egen eller andras näringsverksamhet genom forumet utan tillstånd ifrån forumledningen

Så istället för att bara göra reklam i era inlägg - varför bemöter ni inte kritiken? Det hade varit intressant att höra någon liten kommentar från er angående designen, reklamen, inramningarna och språkfelen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 16:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag skulle gissa att borttagningarna beror på den här regeln i 99macs medlemsvillkor:

11. Det är inte tillåtet att marknadsföra egen eller andras näringsverksamhet genom forumet utan tillstånd ifrån forumledningen

Hur kan det komma sig att detta hålls efter så dåligt?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Hur kan det komma sig att detta hålls efter så dåligt?

Volym / (Tid per frivillig * antal frivilliga) ?

Ursprungligen av Islander:

Dom måste väl tjäna pengar ... alltså reklam ... klart kommersiell men det finns en hel del att kolla.
Jag kommer att besöka den ofta om det finns nyheter att läsa ...

möjligtvis med RSS ...:cool:

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-12-22 20:06

Jo, faktiskt har det hänt! Det var en liten lokaltidning som inramade en stor känd tidning och blev åtalad för det. Ska se om jag hittar den domen...

Jag har sökt och läst på men utan att finna fallet du tänker på. Det verkar dock som du säger vara så sjukt att det stämmer angående länkning och inramning. Däremot är vad jag förstår problemet att man inte ska få det att framstå som att materialet kommer från Macportalen, och det tycker jag att de visar ganska tydligt när de länkar.

Bara för att gå mot strömmen satte jag den som startsida nu.
=P

Bevaka tråden