Mac Mini, ett bra val?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan jag har tänkt mig att köpa en mac nu, vet ej om de är rätt forum att ta upp de på men förhoppningsvis får jag hjälp ändå. Iaf jag funderade på en mac mini, 1,83/2,0ghz , och de jag har tänkt mig att använda datorn till att redigera bilder, samt även redigera film. Sen lite övrigt som msn och surfa. Är detta rätt dator eller ska jag satsa på en iMac istället?, ekonomin är väl inte sådära jätte hög så detta är ungefär de jag har råd med.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-04 23:05

Jag tror du kommer bli tokig om du ska redigera bilder på en mac mini, vänta ett tag och satsa på en iMac istället, mycket bättre val. (om du inte tar en G3 eller G4 då vill säga)

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-04 23:24

Jag rekommenderar en iMac 20" Core Duo eller Core 2 Duo med 3-4GB minne. De begagnade börjar på runt 7000 kr. Och eventuellt en extra kostnad för att uppgradera minnet. Mini är inget bra alternativ för redigering av tunga filmer och bilder.

En PowerMac G5 är inte så dumt heller! Alltid svårt när budgeten sätter käppar i hjulen för en.

För bildredigering duger minins Core 2 Duo-processor alldeles utmärkt, mär än så till och med.

Frågan är om videoredigering blir lika kul med tanke på att Minin kör med en 2,5" hårddisk? Här tror jag att iMacen har mer försprång än minin.

Själv så redigerar jag ibland lite film i iMovie på min MBP CD, vilken också har en 2,5" disk (visserligen 7200 r p m). Detta flyter på ganska bra. Sålänge det rör sig om lite småprojekt i iMovie så tror jag minin räcker till.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-04 23:24

Hej på er! Jag kör en "gammal" Mac mini, 1,42 GHz, 512 RAM och skapar musik i Logic Express (upp till ca 24 audiospår beroende på effekter), samt gör mycket bildredigering (Photoshop) och layout (InDesign) och tycker det funkar alldeles utmärkt. Det som slöar ner datorn är när flera av dessa "proffsprogram" är igång samtidigt. Men ett par av dem i taget är inga problem.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-04 23:26

Reisan: instämmer i påståendet om tung redigering, men jag jobbar ju mest för webb, men även för tryck, dock inte jättetunga alster.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-04 23:37

myko: Javisst grafisk produktion för webb och tryck funkar på en mini G4 så länge man inte har igång för mycket av de tunga programmen eller utför tunga redigeringar i programmen.

Bergmanoz: Är det "lättare" bild och filmredigering, så går det säkert bra med en senare modell av Minin. 2GB minne är max i denna modell. Processorn är helt ok. Och lagringsutrymmet också helt ok. Man kan alltid utöka utrymme med en extern hårddisk.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-04 23:51

Jag förstår dig Bergmanoz om valet känns svårt. Om du behöver en dator just nu, köp det som ger dig bäst prestanda för pengarna. Satsa på G5/Intel-processor och 2GB eller mer i minne. Storleken på hårddiskutrymmet är inte så viktigt.

Har du möjlighet att vänta och spara lite till, så är det ännu bättre!

Tjenare, tack för alla svaren på så kort varsel!
Proffs redigering är de väl inte direkt men något åt det hållet kommer det ju att bli, utrymmet har jag inga problem med, utan de är snarare prestandan, jag tänkte mig mer photoshop cs2/cs3 och kanske final cut. Sen funderade jag på den bästa mac minin, 2,0ghz med 2 gb ram, för en iMac är ju dock intressant men jäkligt dyrt även med rabatten i min åsikt. Kollade på vad en komplett iMac skulle kosta om jag fick den som jag ville ha den, en 2,4ghz tror jag de var, med 2 gb ram samt 500gb hårddisk (för att slippa ha 23st externa hårddiskar, sen var det ju även ett ganska bra grafikkort med 256mb ram på det. Allting till en summa av 13-14tusen kr, men när man tittar i handen så är inte de antalet hundralappar med:(

1
Bevaka tråden