Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows / BootCamp - installationsproblem

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört Fusion, men tycker att det är lite för instabilt och opålitligt för att det ska kännas riktigt säkert. Jag vill kasta PCn på tippen och vill ha en fungerande lösning i min Mac Pro, men det vill sig inte riktigt. Jag har försökt två gånger, med i princip samma resultat. Jag har gjort följande;

• Kollat att jag har en Intel Mac
• Kollat firmware version, har Boot ROM: MP11.005C.B04 och SMC: 1.7f10
• Installerat ett nytt OS X 10.4.10 på en HD
• Startat från det nya systemet
• Kört uppdateringar - tills datorn inte hittar fler
• Dragit ner Boot Camp - och Installationsguiden
• Skrivit ut Guiden
• Bränt CD med drivrutiner mhja Boot Camp Assistant
• Partitionerat HDn med det nya systemet på mhja Boot Camp Assistant
• Startat Windows XP Home Install SWE SP2

Så långt är allt frid och fröjd, men sedan sk-t-r det sig - totalt. XP installationen tvärhänger sig, efter att ha läst in alla behövliga, och obehövliga, drivrutiner och jag ska välja vad jag vill göra; Retur = installera - R = reparera - E3 = avbryt.

Precis innan det blå välja-fönstret kommer upp, blir skärmen svart och det enda som syns är en text-kursor i övre vänstra hörnet - ett blinkande underscore. Första gången trodde jag att nå'n sorts skärmsläckare gått in, så jag försökte igen och rörde musen ganska ofta under inläsningen, men det gjorde ingen skillnad. Det spelar ingen roll vad jag gör, det verkar som om datorn inte vet vad tangetbord är för något. Jag tvingas till hard reset mhja PowerOn-knappen för att komma ur. Jag har inte behövt rycka strömkabeln.

Jag startade därefter Boot Camp Assistant igen och radera den skapade FAT32-partitionen.

Jag har två möss anslutna till Apple KeyBoard; MightyMouse och en äldre Logitech optisk tvåknappsmus och noterar att det på Apples hemsida anges som krav; Boot ROM: MP11.005C.B04 och SMC: 1.7f8, jag har rätt Boot ROM, men SMC: 1.7f10.

Hur sjutton kommer vidare?

Kan XP skivan vara bunden till någon speciell hårdvara?
Du är säker på att skivan fungerar att installera med?

Ja, den fungerade att installera med under Fusion. Det är en OEM-skiva visserligen, men den ska inte vara hårdvaru-konfigurerad a'la HP Pavillion.

Jag har fortsatt att felsöka på egen hand och kommit lite längre efter det att jag plockat bort Logitech-musen, men nu hänger den sig vid första omstarten, dvs. när den ska växla från CD-skivan till det installerade systemet.

Upp kommer blå välja-skärm med texten "Tryck på valfri tangent om Du vill starta från CD-skivan . . . . ."! Det vill jag ju inte, så jag väntar - och väntar - och väntar, för att till sist ge upp och göra en hard reset igen och starta om i Mac OS. Därefter tar jag bort Windows-partitionen och startar om igen ( Windows-sjuka ? ), bara för att finna att skivan som partitionen legat på är skadad och inte kan användas. Startar om igen från annan HD och reparerar med Skivverktyg.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-04 15:17

En klassiker är väl att ta bort allt överflödigt, typ Logitech-musen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-04 15:29

Edit: Såg att du hann svara i ett tidigare inlägg.

Står det inte i guiden att du ska ta ut XP-installationsskivan innan första omstarten? Minns inte riktigt, det var så länge sen jag gjorde detta...

Senast redigerat 2007-09-04 15:44

Det förefaller vara ett logiskt påpekande - frågan är bara hur sj-tt-n man gör det. Enda sättet att få ut den är ju med utmatningsknappen på tangetbordet och den knappen känner inte Windows igen i det läget ( innan Mac drivrutiner för Windows lagts in ).

Har rensat bort allt externt som normalt sitter inkopplat, raderat HDn och gör ett nytt försök.

Nix - kom aningen längre, men fastnade i ett riktigt träsk;

"Tryck ned valfri tangent om Du vill starta med CD skivan . . . . .

Diskfel
Tryck ned en tangent för omstart"

Ja-ja, den reagerar ju inte få tangentbordet i det läget. Suck

Puh - Raderar hela HDn och skriver nollor till den. Gör om, ingen skillnad - diskfel. Försöker göra det på startdisken - ridå. Den går inte ens att partitionera. Boot Camp Assistant rekommenderar att jag backar upp och blåser ut allt. Känns lite taskigt, HDn är felfri enligt Skivverktyg.

Men nåt skumt är det. Inga program igång - utom Finder. Konstant diskaktivitet. Aktivitetskontroll är den enda som drar kraft, men indikerar att det finns nå't som både skriver och läser till HDn.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-04 20:31

Skulle testa HDn' i annan mac pro. Windows är inte känsligare än mac på skrivfel på hårddiskar. Däremot (efter alla installationer du gjort) kan något ha gått del.
Ett alternativ är att starta installationen igen, (dvs. trycka enter för install). Då kommer windows scanna igenom hårddisken och upptäcka din redan installerade partitation, den kan du reparera.

Hej. Har nu efter en ren installation av Leopard samma problem som trådskaparen. Får antingen "diskfel" eller blåskärm med meddelandet "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME". Hade inga problem med Tiger installerad. Finns det nån som har kommit på en lösning eller orsak till detta?

Från denna fråga till en sidofråga. Kan man installera Tiger, göra en fungerande "Boot Camp XP-partition" och ändå kunna installera en ren kopia av Leopard i efterhand, antingen med Leopard-skivan eller en dmg-backup från CCC?

Senast redigerat 2007-10-31 12:06

Bumpar upp tråden en gång.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-10-31 15:07

Jag installerade Leopard och Windows igår med hjälp av Bootcamp. Men jag stötte på två jobbiga problem.

1. "Disc error" alltså det går inte att installera Windows på partitionen som Bootcamp skapat (FAT32 eller vad det var). Istället ska man låta Windowsinstalleraren formatera om den partitionen till t.ex. NTFS. Sedan går det att installera. Det är även vad Apple rekommenderar.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306504

2. När väl Windows var installerat så kunde den inte identifiera delen på Leopard-skivan som innehåller drivrutinerna som man ska komplettera med efter installationen. Jag vet inte om det är min Macbooks DVD-läsare, själva DVDn som är trasig eller vad det nu kan vara. Men Apple rekommenderar tydligen att installera Macdrive, som ska hjälpa Windows att identifiera Mac-skivor. Men jag får det inte att fungera. Någon som stött på samma sak?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306806

Ursprungligen av Ree_Tab:

1. "Disc error" alltså det går inte att installera Windows på partitionen som Bootcamp skapat (FAT32 eller vad det var). Istället ska man låta Windowsinstalleraren formatera om den partitionen till t.ex. NTFS. Sedan går det att installera. Det är även vad Apple rekommenderar.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306504

Exakt vad jag har gjort, två gånger.. men det fortsätter att komma upp..
*Jag har en XP SP2 skiva, så det kan inte vara problemet..
*Jag formaterar på långsamma NTFS sättet..
Men jag får ändå upp dics error..!!!

Ursprungligen av Ree_Tab:

...
"Disc error" alltså det går inte att installera Windows på partitionen som Bootcamp skapat (FAT32 eller vad det var). Istället ska man låta Windowsinstalleraren formatera om den partitionen till t.ex. NTFS. Sedan går det att installera. Det är även vad Apple rekommenderar.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306504
...

FAT32 fungerar utmärkt den också. Körde den långsamma varianten "för säkerhets skull".

Lite märkligt att Boot Camp inte klarar av att formatera FAT32 korrekt, men nu är det löst.

Lyckades nu installera XP i BootCamp. Var tvungen att göra den långsamma NTFS-formateringen vid installation för att det skulle fungera. NTFS-snabb funkade inte för mig.

Hade inga problem att installera drivrutinerna från Leopardskivan.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-06 18:56
Ursprungligen av Jani Uutela:

Lyckades nu installera XP i BootCamp. Var tvungen att göra den långsamma NTFS-formateringen vid installation för att det skulle fungera. NTFS-snabb funkade inte för mig.

Hade inga problem att installera drivrutinerna från Leopardskivan.

Snabbformatering fungerar bara på en disk eller partition som redan tidigare varit partitionerad med NTFS eftersom snabbinstallationen bara nollstæller ett befintligt filsystem

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-11 23:48

Prova detta. Jag har upplevt både "Disc error" och hal.dll-problemet, och detta är det enda som funkat för mig.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5729521

Tack, mbp, det hjälpte!

förlåt om jag kapar tråden lite.. men kan man öka storleken på Bootcamp-partitionen efter att man har installerat windows!? var dum o valde 32Gb.. skulle behöva runt 40-50Gb har jag märkt!

Du är inte ursäktad - varför ska Du få spela fotboll på bowlingbanan?

Skapa en egen tråd, med korrekt rubrik, ställ frågan i en befintlig tråd i samma ämne, eller kolla svaren i befintliga trådar i samma ämne, så ökar chanserna att Din fråga får ett svar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-14 15:09

BootCamp skapar antagligen bara partitionen med korrekta parametrar i partitionsiontabellen utan att formatera. Eftersom den funktionalliteten finns i Windows installationsprogram så tyckte kanske Apples utvecklare att det var dumt att lægga ner tid på det.

Min uppfattning är att Boot Camp faktisk försöker göra det, men atrt det blir fel. Windows uppfattar det som en formaterad drive, annars skulle den inte ens brys sig om att ens försöka installera. Partitionen blir dock inte boot-bar tydligen.

1
Bevaka tråden