Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Adium 1.1.x ute nu

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 22:09
Ursprungligen av acke:

Kommer surgubben fram... Men kan man inte döpa om den här tråden till "Ny version av Adium släppt" Eftersom det kommer så många nya uppdateringar av Adium, oftast är buggfixar och att den kommer upp automatiskt när man startar Adium så kan man samla alla uppdateringar här istället för att starta en ny tråd för varje släpp?

Bra!
Eller som jag försöker göra. Starta varje ny tråd med hård- eller mjukvarunamnet som det gäller.

Yes!!

Ursprungligen av acke:

Kommer surgubben fram... Men kan man inte döpa om den här tråden till "Ny version av Adium släppt" Eftersom det kommer så många nya uppdateringar av Adium, oftast är buggfixar och att den kommer upp automatiskt när man startar Adium så kan man samla alla uppdateringar här istället för att starta en ny tråd för varje släpp?

Ja, jag håller med, i alla fall så länge det bara är 1.1.x-uppdateringar, då blir det lite löjligt med en ny tråd för varje uppdatering. Det fungerade rätt bra för 1.0.x, vi hade en tråd om Adium 1.0 och den fick leva ända fram till 1.1. Så då borde vi åtminstone ha en tråd om Adium 1.1.x där alla uppdateringar samlas. Det jobbas t.ex. redan nu på 1.1.3...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-04 22:22

Eller så bryr man säg inte, då det knappast släpps Adium-versioner så ofta att det egentligen skulle vara ett problem. Jobbigt att leta igenom en tråd sen efter en specifik uppgradering.

Så tycker jag iaf.

Jag kan förövrigt nämna att jag tog upp släppet av Adium 1.1.2 först av alla, före denna tråd postades, men jag tyckte inte det var något som det behövdes en egen tråd om:

http://www.99.se/1340108-post6.html

haha!

bra jobbat!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-05 22:27

Är det möjligt att få en lodrät kontaktlisa? Alltså så att den delar upp sig i flera kolumner? Skulle vilja ha den liggandes i övre kant eller undre kant av skärmen.

Ursprungligen av dreft:

Är det möjligt att få en lodrät kontaktlisa? Alltså så att den delar upp sig i flera kolumner? Skulle vilja ha den liggandes i övre kant eller undre kant av skärmen.

Jag har för mig att jag läste en förfrågan om det, antingen i Adiums forum eller i deras Trac. Hursomhelst, om jag minns rätt så går det inte, men jag är inte hundra på att det verkligen var svaret. Men jag tror det finns nånstans därute.

Jahopp installerade nya uppdateringen och nu kan jag inte ansluta? Får nått error meddelande bara. Fler?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-06 14:45

Den här nya versionen stödjer Videosamtal med iSight kameran eller? Så om en kompis sitter på Messenger på en PC kan man ha videokonversationer med han/hon?

Ursprungligen av Trino:

Den här nya versionen stödjer Videosamtal med iSight kameran eller? Så om en kompis sitter på Messenger på en PC kan man ha videokonversationer med han/hon?

Nej, det finns inget sådant stöd, och det lär tyvärr dröja för det är svårt att utveckla och folk jobbar bara med detta på sin fritid.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-06 15:02

Okej, för jag läste någonstans att det finns en klient som stödjer videosamtal, kan det vara Mercury klienten?

Ursprungligen av Trino:

Okej, för jag läste någonstans att det finns en klient som stödjer videosamtal, kan det vara Mercury klienten?

Mercury och aMSN.

http://www.mercury.to
http://www.amsn-project.net/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-06 15:40

Vilket messenger program använder ni då? aMSN, Mercery eller Adium?

Ursprungligen av Trino:

Vilket messenger program använder ni då? aMSN, Mercery eller Adium?

Jag kör Adium för jag använder bara MSN i textformat och då passar det utmärkt. Videosamtal kör jag via Skype.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-09-06 15:47

Okej, varför kör du Adium då? funkar det bättre än aMSN eller Mercury ?

Ursprungligen av Trino:

Okej, varför kör du Adium då? funkar det bättre än aMSN eller Mercury ?

Jag använder flera protokoll samtidigt, ICQ, MSN, AIM (iChat) och Google Talk. Adiums stora fördel är att den samlar alla protokoll i ett program på ett snyggt och bra sätt. T.ex. kan man ha en person i kontaktlistan, oavsett hur många protokoll han eller hon är online med. På så sätt får man också redundans, om ICQ strular kanske MSN fungerar osv.

Jag ska tillägga att jag inte ens kört Mercury eller aMSN eftersom de faller på att de inte stödjer fler protokoll.

Kör Adium för hela slanten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 15:26

Adium 1.1.3 ute

Changelog:
Version 1.1.3 (9/30/2007) SVN revision: [21175]

  • Fixed a crash when canceling addition of a Bonjour account (#7523|7523)

  • Added support for serverside aliases in Yahoo

  • Fixed an issue in which accounts which were created with Adium 0.6x would disappear when upgrading to Adium 1.1.x

  • Fixed display of hidden message windows after clicking the Adium dock icon (#6101|6101)

  • Fixed a crash which could occur when opening the transcript viewer (#7791|7791)

  • Fixed the Custom Pitch setting for the Speak Event action

  • Fixed a crash after deleting events in the Events preferences (#7841|7841)

  • Fixed a crash when importing certain Fire chat transcripts with invalid XML (#6655|6655)

  • Improved display of long names in the Smooth Operator message style

  • Fixed a visual glitch after clicking the Add button in the Accounts preferences (#7539|7539)

  • Fixed the iChat Emoticon set in Mac OS X 10.5

  • Updated toLibpurple 2.2.1.

    • Added MySpaceIM Service (#4065|4065)

    • Some of the XMPP improvements by Andy Monitzer from this year's Google Smmer of Code. Others will follow in Adium 1.2.

    • Fixed sending messages when using the MSN HTTP method (#7682|7682)

    • Fixed Yahoo! group chats

    • Improved AIM file transfer

    • Fixed an erroneous size display for MSN file transfers. (#7958|7958)

    • Fixed multiple memory leaks

    • Fixed an issue with idle status and time for AIM and ICQ accounts

  • French, Dutch, and Swedish updates

Blogpost om 1.1.3: http://www.adiumx.com/blog/2007/09/adium-113.php

Nedladdning görs antingen från http://www.adiumx.com/ eller så ber du Adium söka efter uppgraderingar.

Ännu en Adium-uppdatering tråd...

Ursprungligen av johan_fbg:

Ännu en Adium-uppdatering tråd...

Jo, vi hade tidigare talat om att inte skapa ny tråd för varje liten ny version, så jag slog samman 1.1.2- och 1.1.3-tråden till denna 1.1.x-tråd.

Hur är det nu med MSNP14, enligt pidgin så är väl tanken att det ska finnas med i Libpurple 2.2.1? Gjorde lite sökningar och blev inte klokare, någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 15:53

De har inte plockat in hela Libpurple 2.2.1, bara vissa russin ur kakan. Angående MSNP14: "Once it's in a libpurple release, it should follow in the next Adium release, barring unforseen problems. 1.1.3 won't have it, 1.2 almost certainly will.", från kommentarerna till http://www.adiumx.com/blog/2007/09/coming-in-adium-12.php

Ursprungligen av berdan:

De har inte plockat in hela Libpurple 2.2.1, bara vissa russin ur kakan. Angående MSNP14: "Once it's in a libpurple release, it should follow in the next Adium release, barring unforseen problems. 1.1.3 won't have it, 1.2 almost certainly will.", från kommentarerna till http://www.adiumx.com/blog/2007/09/coming-in-adium-12.php

Tack för infon! Det är bara och hålla ut ytterligare ett tag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 16:22

Tackar, kändes fel att lägga saker i 1.1.2-tråden.

  • Medlem
  • 2007-10-02 11:48

Är det bara för mig som Adium 1.1.3 verkar vara en nedgradering? Nu när jag skickar något till någon som är offline kan jag t ex inte välja om jag vill skicka nu eller automatiskt skicka när den personen blir online, och "nudges" får inte en egen rad i en konversation utan det blir som om personen man pratar med skriver det för hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 02:39

1.1.4 ute, med Leopard-fixar.

Version 1.1.4 (11/5/2007)
* Compatibility updates for Mac OS X 10.5:

* Removed the ability for the contact list to ignore exposé, fixing a number of issues with Spaces (#7862)
* Fixed contact dragging (#8202)
* Fixed the image picker for buddy icons (#8180, #8184)
* Fixed translation issues in the menubar (#8211)
* Fixed the typing notification icon in the message window
* Fixed Contact List autohiding's interaction with Spaces. When hiding on screen edges, it will respond on all Spaces.
* (Bonjour) Fixed an issue causing a warning message in the system logs

* Improved the logic used for picking the folder to download file transfers to (#8145)
* Changed the invalid password dialog to not clear the existing password from the keychain (#4627)
* OTR encryption no longer causes chats to spontaneously reopen (#6664)
* Possibly fixed a crash when receiving file transfers
* Fixed update checking for people with profile submission turned off
* Fixed an issue in which toolbar icons could remain on screen after the window closed (#8042)
* Fixed a crash when quitting Adium while the preferences window is open
* Fixed clearing the file transfer window
* Fixed searching logs while indexing is in progress (#8223)
* Fixed a bug that resulted in some logs not being indexed
* (MySpace) Clarified that MySpace uses the email address for login, not the username (#8085, #8147)
* (MSN) Fixed Hotmail mail checking (#7610)
* (Gadu-Gadu) Fixed status messages while using the iTunes status
* Fixed overlapping buttons in the German localization (#6143)
* Localization updates
* Updated to Growl 1.1.2 (http://growl.info)

Och jag trodde jag skulle hinna vara först om 1.1.4

Adrian, du kan inte alltid vara först. Du måste släppa fram smågrabbarna lite också

Jag kör Adium nu..men hur jag än gör så kan jag inte få kontaktlistan att bara visa användanamnen (ex "Oliver") utan den skriver även ut hela emailadressen.. Kan nån hjälpa mig?

Kör Leopard!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-06 23:02

Välj Visa -> Kontaktnamnsformat -> Alias.

Ifall det inte fungerar, gå in i inställningar (Adium -> Inställningar... [cmd + ;]) Välj Avancerat -> MSN, och bocka ur "Visa visningsnamn som statusmeddelanden".

Bevaka tråden