• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 08:04

Tjaba!

Har frågat tidigare, letat runt och lärt mig lite granna.

Man kan alltså köra WLAN, 802.11g, på en mac utan att ha airport, självklart. Det finns både USB-kort, t.ex. denna och PCI-kort, t.ex. denna , eller Belkin F5D7001yy.

Vidare har jag fått lära mig att det helst ska vara kort med Broadcom-cip, eftersom airport också har sånt, och OS X reagerar på såna kort som airport. Smidigt och enkelt alltså!

Men jag har ytterligare några frågor till som jag hoppas någon kan svara på.

Vart kan man få koll på vilka kort som kör broadcom? Det verkar för mig vara jättesvårt, eftersom ingen produktbeskrivning tar med alla små chip som råkar finnas i produkten. Det är värdelöst att fråga i butik efter nätverkskort med broadcom-cip. Någon som känner till en bra lista på broadcom-nätverkskort?

Vidare, jag nämnde tre produkter här, som jag har sett tips om här på 99. Men alla dessa kommer från rätt gamla diskussioner, och det har säkert kommit nya kort?

Broadcom-korten verkar passa till mac helt utan att tillverkaren vet om det, eftersom de bara uppger sig stödja PC. Men visst kan man skaffa detta kort och känna sig trygg ändå? Jag menar, kommer Apple att i framtida uppdateringar kunna krångla till det för mig om jag har ett sånt här kort?

MVH

Christoffer