Lönt att handla gammal G4?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 07:12

Läget är sådant att man måste möblera om hemmavid, så går det när man envisas med att skaffa barn jämt som behöver plats med spjälsängar och annat. Arbetsplatsen behöver då flyttas vilket leder till än mer problem. Min gamla iMac har hamnat i garderoben då den helt enkelt inte orkar med när jag ska dra igång och fulhacka kod längre varför jag sista halvåret suttit och stansat på en bullrig och ganska obekväm PC. Denna bullriga, estetiskt motbjudande och ljudliga tingest vill man naturligtvis inte ha stående i ett allmänt rum så något måste göras.

Jag hade shoppat mig en mini eller imac på stående fot idag om det inte varit så att man stod mitt uppe i en husrenovering. Dagligdags ramlar det in oförutsedda fakturor ifrån märkliga butiker och hantverkare vilket gör likviditeten svår att förutse, varför det kanske inte är bäst läge att handla attraktiva applegrejor för 10 lakan eller mer.

Men en burk måste jag ha, så är det lönt att handla en begagnad? Bara den har Airport så den inte kräver TP kabel över halva huset så fungerar det kanske med en G4 mini / Globe ? Eller kostar det skjortan att trycka in RAM minne i de där? (en burk med mindre än 1 GB RAM är inte roligt när man drar igång sina utvecklingsmiljöer..)

Eller skall jag sitta med min bullriga PC 3-4 månader till och se om det blev pengar över när herrar hantverkare fakturerat klart? (eller om man döms till att vara bullrig pc användare ytterligare ett år)

Jag är bryllad och full av tvivel - utan en hyfsad dator att roa mig med kanske jag lockas att ge hantverkarna en hand och då är snart katastrofen ett faktum..

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-30 07:41

Min iBook G4 räcker till allt utom Pages( och SE themes creator). 1 GB ram är lite dyrare för en äldre burk än för t.ex. en macBook men köper du en begagnad kanske det ingår.
Jag skulle inte vänta en dag om jag vore du. Hittar du ett hyfsat bra pris så lär du kunna sälja den för det samma om 3 månader.

För ca 3500 kr bör du få dator och 1Gb minne.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 08:06

Jo, jag får nog scanna av Blocket lite. Jag har ingen vettig skärm så en globe vore kanske bra, om man inte hittar en mini med plattis till

Din entusiasm är uppfriskande i alla fall

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 10:06

Mitt råd och tycke är att det vore bättre att vänta 5-6 månader och lägga pengar på en begagnad iMac G5 för typ 6-7 tusen. Och sedan ha den en längre tid och samtidigt spara till en begagnad PowerMac G5 och senaste modellen av Apple Cinema Display.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 10:26

Njä, en Powermac vill jag inte ha, för stor och klunsig för att ha stående i mysrummet vid öppna spisen. En Lampfot, mini eller iMac får det nog vara.
Jag har läst att lampfoten är megaslö dock vilket skrämmer mig en aning

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 11:05

Ok, jag förstår. En iMac eller Mini är ju då helt ok. iMacen är ju väldigt kompakt för att vara en stationär dator. Om du har en platt skärm till din nuvarande PC så kan du ju spara den ifall du får ett bra erbjudande på en Mini.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-30 11:40

jag är ute efter en dator till barnen med. En mac-mini med intel skulle sitta perfekt i allrumet., så jag behåller en gammal pc tills vidare. Tanken är att koppla in på en billig plat pc skärm och på platt- teven ( som jag inte köpt ännu.... )

En g4 är inte så bra - stödet för processorn håller väl på att upphöra. En macmini däremot kan man boota om i Windows så att barnen får tillgång till alla windowsspel. Att den är knäpptyst och hur liten som helst är en fin bonus i sammanhanget

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 14:41
Ursprungligen av spaceas:

jag är ute efter en dator till barnen med. En mac-mini med intel skulle sitta perfekt i allrumet., så jag behåller en gammal pc tills vidare. Tanken är att koppla in på en billig plat pc skärm och på platt- teven ( som jag inte köpt ännu.... )

En g4 är inte så bra - stödet för processorn håller väl på att upphöra. En macmini däremot kan man boota om i Windows så att barnen får tillgång till alla windowsspel. Att den är knäpptyst och hur liten som helst är en fin bonus i sammanhanget

Ja, senaste Mini 2GHz med C2D är utmärkt i ditt sammanhang. Inte bästa speldatorn, men duger fint. Om du har möjlighet, putta in max minne och hårddiskutrymme så har du lite framförhållning.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 13:19

Just det där med att boota om i windows ser jag inte som en fördel, då kommer det att sluta med att jag sitter och jobbar övertid hemma gratis,,,
Men visst, helst skulle det vara en intelpropp men då får man genast lägga på ett par tusen så att man hamnar i en nivå där man förmodligen lika gärna kan köpa nytt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 14:45
Ursprungligen av elwiz:

Just det där med att boota om i windows ser jag inte som en fördel, då kommer det att sluta med att jag sitter och jobbar övertid hemma gratis,,,
Men visst, helst skulle det vara en intelpropp men då får man genast lägga på ett par tusen så att man hamnar i en nivå där man förmodligen lika gärna kan köpa nytt.

Hehe, angående jobba övertid hemma för ingen ersättning, är ju en mänsklig faktor du får bearbeta om du skaffar en Intel-Mac. Dock vem säger att man "måste" installera ett annat operativsystem bara för att man kan! Men vetskapen att ha möjlighet om det skulle behövas i framtiden, är ju rätt gött! Och en nyare processor är ju alltid en nyare processor. Håller med om att om man kollar runt efter en begagnad Intel-Mac, så är prisskillnaden inte ofantligt stor. Och har man möjlighet, så är det bättre att spara ihop lite mer och gå på en ny.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 15:01

Ack .. frågan är hur man uthärdar helt datorlös i ett par månader bara. Jag tänker INTE ställa ut en buller-pc med vidhängande sladdhärva i min finna hörna
Kanske skulle hyrköpa en ny fin iMac .. hmmm...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-30 15:23
Ursprungligen av elwiz:

Ack .. frågan är hur man uthärdar helt datorlös i ett par månader bara. Jag tänker INTE ställa ut en buller-pc med vidhängande sladdhärva i min finna hörna
Kanske skulle hyrköpa en ny fin iMac .. hmmm...

Om du har möjlighet så kan du alltid nyköpa en valfri Mac på avbetalning. Hyra är ju enkelt och tillfredställer behovet. Men det blir ju en merkostnad i längden. Ja, du får se vad du har för möjligheter kontra ditt behov och känsla.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-30 15:38

det handlar bara om själens välbefinnande, jag får flasha några kreditkort
Fast nu slog det mig att man kanske skulle vänta på Leopard.... eller.. njäääää

Haha

Köp en mini och vänd dig inte om sedan!

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-08-31 07:00

Jodå, är inne på det. Machuset säljer ut de gamla minisarna ser jag

"Mac mini 1.66 GHz Core Duo Combo - *REA* 4.495:-"

Fast jag har ändå ingen trevlig skärm, om jag inte kan leta upp en på jobbet förstås tillsvidare

Och jag som köpte min G4 för 4995:-

I och för sig var det ett år sedan

Jag är dock extremt nöjd med den, måste jag inflika. Kan inte tänka mig en bättre surfa/titta-på-dvd-dator.

• Medlem
  • Tranås
  • 2007-09-03 16:41

Jag har ungefär samma funderingar. Min PC byggt av en lokal datorfirma har börjat krångla och det verkar inte bli någon riktig ordning på den.:'(. Istället för att kosta på den mer pengar (och tid) funderar jag på att byta till Mac. Huvudsakliga användningsområden: internet 80 % + lite ordbehandling / kalkyl 20 %. Barnen har blivit så stora att de hellre spelar TV-spel än dataspel, så jag tycker inte jag behöver kosta på dem en dator med spelkapacitet. Datorn ska vara stationär.

Vad är bäst. En begagnad G4 eller en ny MiniMac (låter som någon slags hamburgare, men det är det väl inte:p)? Är en G3 överhuvudtaget tänkbar?

Tror att en Mini skulle passa dina behov utmärkt! Eller varför inte en begagnad iMac? De är inte så dyra nu.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 23:39

Spotty: Om du har en extern skärm och mus, som du är nöjd med till din PC, spara dem och köp en ny Mac Mini. Och komplettera med Apple tangentbord. Om du har en återförsäljare i staden du bor i, kan du ju handla där. Eller handla från återförsäljare på nätet eller direkt från Apple Store.

Om du inte vill ha något kvar från din PC-uppsättning, köp en begagnad iMac G5. Skärm och dator i ett. Eventuellt kan du få komplettera med mus och tangentbord om det inte medföljer.

Ps. Originalkvitto och installationsskiva/or ska medfölja om du köper begagnat.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-04 07:03

En G3 är nog inte tänkbar. Jag har en G3 iMac på 650MHz och det är inga jubel att jkobba i office på den, även om den rent allmänt är förvånansvärt snabb med de knappa resurserna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-04 10:03

iBook, MacMini eller Macbook, måste väl vara det bästa alternativen. Bärbart är ju oslagbart i ett hem där man inte vill skylta med datorer, bara att slå ihop och lägga undan.

Apples avbetalning funkar bra, man kan betala av snabbare om man vill utan att några avgifter för att göra det.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-04 11:39

Fast köper man en bärbar måste man ändock köpa en fet plattskärm och extern tangentbord/mus. Jag vägrar att sitta och knacka kod vid en liten fjuttskärm - och eftersom jag knackar kod minst 3 timmar per kväll så är nog en snygg, diskret stationär att föredra.
Sugen på en iMac, jag får väl ta den på avbetalning .. med alla byggfakturor ..

1
Bevaka tråden