FileMaker 8.5 Intel krachar på manussteget "Utskrift till PDF"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger - FileMaker 8.5 på Intel i OS X 10.4 kraschar på manussteget "Utskrift till PDF", är det möjligtvis någon som vet hur man ordnar det?

Jag har provat en hel del redan:

* Radera helt och installera om FileMaker Pro.
* Köra 10.4.10 Combined update i ett försök att återställa Rosetta.
* Uppdatera Adobe CS-programmen
* Köra skivkontroll och slänga Finder prefs-filen (det gör man väl alltid vid problem så...)
* Min test-databas är dels kunden stora system men även en helt ny liten databas med en tabell, fyra fält och inga grafiska objekt förutom detta i layouten jag försöker skapa PDF från.
* Tvingat FileMaker 8.5 att starta i Rosetta (det gör man genom att markera ikonen för programmet, välja visa info och kryssa för "starta i Rosetta", jag lärde mig det idag. När jag provar spara till PDF så får jag spinnande badboll och tvångsavslutade programmet efter 6-8 minuter. Så det blev ett nytt fel i alla fall.

Jag kan inte reproducera felet i min Mac av samma modell och samma version av FileMaker.

Läs lite mera om felet här: FileMaker Pro 8.5 Running on an Intel Mac Crashes when Saving Records as PDF

Om någon har några mera tips så uppskattas dessa!

Edit: Glömde nämna att jag även hittat denna artikel om ett liknande problem i FileMaker 9: Saving records as a PDF crashes FileMaker Pro

Jag kör FM 8.5 intel och exporterar till PDF hela tiden och det har aldrig kraschat för mig.

Prova att göra ett nytt konto och se om det funkar där, och så kan du felsöka trasiga typsnitt eller font-cache-filer.

Glömde säga att i min dator fungerar det perfekt, det är i en kunds dator (samma modell som min tom) som det inte fungerar. På samma företag har tre personer till likadana datorer, men i de fungerar det. Så det är inte alla Intelmaskiner som det inte fungerar i, det är speciella omständigheter för att det inte skall fungera.

Ok, jag har nu provat tjogtals med nya lösningar, bara för att ni skall se att jag jobbat och efteråt kommer vad som funkade:

Hjälpte inte:
* Kontrollera typsnitt - alla var ok.
* Slänga alla Adobe cache-filer. Jag hade lite hjälp av denna tråd i Adobes forum för att hitta alla cache-filer att slänga. Distiller crashes when more than 600 fonts activated
* Avinstallera Adobe Acrobat 6 (Adobe CS 1 och Adobe CS 3 fanns installerade i datorn också).
* Avinstallera hela Adobe CS3 paketet.
* På nytt installera Combined Update 10.4.10 som nämndes ovan.
* Installera om FileMaker 8.5 (samma fel)
* Installera FileMaker 9 (samma fel)

Hjälpte
* Skapa en ny användare, det var en av de första saker jag provade efter kontrollera typsnitt och slänga font cache filer. I den nya användaren fungerade det direkt.
* "Städa" den gamla användarens biblioteksmapp för att bli av med vad det nu är som ställer till det i användarens biblioteksmapp. Jag hade hjälp av denna artikel för att göra denna process. Tutorial: Common workaround -- create a new user account (Guide: Vanlig problemlösningsmetod - Skapa ett nytt användarkonto)

Jag följde stegen som står under denna punkt:

Alternative to creating a new user account
As a less intrusive alternative to creating a new user account, you can go through the tedious process of checking the User Library folder for potentially problem-causing files.

Genom att alltså lägga tillbaka lite saker i taget från den gamla Library-mappen, logga ut, logga in, testa och om det fungerade, grönmarkera allt jag lagt tillbaka i nya Librarymappen och sedan lägga dit lite till, logga ut, logga in, testa (upprepa) så fick jag det att fungera till slut. (Jag lade inte tillbaka något som hade med Adobe, skrivare eller finder till en början, sedan lade jag dit även Adobe-grejer och slutresultatet är att jag kunde få både FileMaker att skapa PDF-filer och även ha Adobe CS1 paketet igång.

Senast redigerat 2007-09-06 00:18

Hej,
installerade precis Advanced 9 på min MacBook Pro av nästan senaste modell - får samma problem på denna men inte på min MacPro. Förstår jag det rätt att du i princip lade tillbaka allt från den gamla biblioteks-mappen till den nya användarens bibiloteksmapp?

/CX

Jepp, jag lade tillbaka lite i taget och tog de jag misstänkte vara bovarna sist. Mellan varje grupp med tillbakaläggningar så testade jag om felet var kvar eller borta och om det fortfarande fungerade, så grönmarkerade jag allt i den nya biblioteksmappen.

Men jag jobbade mot den gamla användaren, inte den nya. Att göra en ny användare var en del i felsökningen. Eftersom det fungerade i en ny användare så är det "något fel som är trasigt" i den gamla användarens biblioteksmapp. För att slippa den mycket tidsödande processen att lägga över filer mellan användare, så loggade jag in som den gamla användare och jobbade gentemot den biblioteksmapp som skapas automatiskt (AKA den nya biblioteksmappen) när du:

1. Flyttar inloggad användares biblioteksmapp till skrivbordet. (AKA den gamla biblioteksmappen).
2. Loggar ut.
3. Loggar in igen.

OK, tack för tipset - skall prova detta ikväll...

/CX

1
Bevaka tråden