Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia gör en iPhone

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 19:33

Nokia presenterade något som ser ut som en iPhone kopia idag.
Efter påpekande av likheten svarar Anssi Vanjoki -"If there is something good in the world then we copy with pride."

Källa: Engadget

Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=aFKyAMQPbmI

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-29 19:48

Sanslöst. Hur mycket får man sno innan det känns som plagiat? Visserligen såg man inget av gränssnittet, men ändå...

Det känns onekligen som en snuskigt äckligt plagiat.

Visserligen visas det enbart en del av den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 20:32

Apple har ju tagit så många patent det bara kunde på iPhones gränssnitt och funktioner. Undrar hur mycket andra företag kan sno utan att Apple sätter dit dem?

På macfeber.se kan man läsa följande citat från Nokias VD: "If there is something good in the world then we copy with pride"

Hm, är det verkligen en åsikt en VD för ett företag som utger sig för att vara i teknikens absoluta framkant ska stå för? Ok, alla kopierar, men att glatt erkänna det känns inte som bra PR...

Ursprungligen av Leftrustle:

På macfeber.se kan man läsa följande citat från Nokias VD: "If there is something good in the world then we copy with pride"

På 99.se kan man läsa det i första inlägget i den här tråden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 03:41
Ursprungligen av Adrian B:

På 99.se kan man läsa det i första inlägget i den här tråden

Tack, jag vågade inte med risk för att verka dryg.

Ursprungligen av Zoega:

Tack, jag vågade inte med risk för att verka dryg.

Well, jag har nog den stämpeln redan, så jag riskerar ingenting

Om detta är seriöst och inte ett skämt så kommer Nokia bli så stämda att dom knappast ens kommer kunna producera .... (ok försökte komma på någon finsk grej ..

hur som helst .... Som Steve Jobs sa på MacWorld 2007 - BOY HAVE WE PATENTED IT !

Jag hoppas Apple kommer tjäna mer pengar på att stämma Nokia än försäljningen på iPhone ... om detta är sant ... om det inte är sant så ... Heja Finlad .. Nokia är helt ok ... .. hehe

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-29 23:43

Otroligt dåligt. Jag har alltid föredragit Nokia före SE, men nu känner jag hur förtroendet till företaget sjunker som en sten. Och deras nya musik- & speltjänst också.. nää, tacka vet jag iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 23:51

Detta var det mest pinsamma jag någonsin sett, värre än det värsta kopiorna från kina!!!

BOY HAVE WE PATENTED IT!!! Stackars nokia..

Jag säger bara Asfaltera Finland nu!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-30 00:48

http://asfalterafinland.nu/

This domain name, “asfalterafinland.nu”, may still be available for registration!

You have arrived at this page because the domain name you entered is not currently active on the Internet. If you have recently registered or modified this domain name, you can expect it to become active within the next 24 hours.

Ursprungligen av boris91:

http://asfalterafinland.nu/

This domain name, “asfalterafinland.nu”, may still be available for registration!

You have arrived at this page because the domain name you entered is not currently active on the Internet. If you have recently registered or modified this domain name, you can expect it to become active within the next 24 hours.

Visst - och http://www.screwnokia.eu är också ledig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-30 02:08

Om detta är sant så är det exakt vad jag har väntat på sedan iPhone släpptes. Snart har alla tillverkare en "iPhone". En mobil med stor touchscreen kan inte se ut på annat sätt - variationsmöjligheterna när det gäller design är mycket begränsade.
När det gäller funktionerna så tror jag inte Nokia släpper något som är patenterat av Apple. Nokia är världens i särklass största tillverkare av mobiltelefoner som givetvis har 300 advokater som synat sakernas tillstånd. Eller så låter dom sig bli stämda och processar i hundra år - som många bjässeföretag (inklusive Apple själv) har för vana att göra.

Detta är alltså exakt vad man kunde vänta om man insåg att iPhone var en banbrytande och sensationell produkt när den kom. bara dom som inte insåg det är förvånade nu när kopiorna börjar strömma till.
När någon sa vid iPhones introduktion: "Denna mobil kommer att förändra hela marknaden." - vad trodde ni att han/hon menade?

Jag tycker det är mycket bra att det dyker upp snygga produkter. För min del är dom dock ointressanta - ty dom har inte OSX under huven. Jag hoppas också att HP/Dell/etc börjar råkopiera iMac m.m. så att man slipper se alla gräsliga pc-burkar på jobbet och överallt. Världen blir skönare om alla kopierar Apple.

Bara för att en mobil har en touch display så kan man inte skrika iphone kopia. Faktum är att denna mobil är snyggare än iphone.

Ursprungligen av wrongturn:

Bara för att en mobil har en touch display så kan man inte skrika iphone kopia. Faktum är att denna mobil är snyggare än iphone.

Är det ett faktum? Visste inte att utseende var så objektivt

jag säger som någon ovan skrev. Mitt förtroende för Nokia sjunker till jordens mittpunkt. Kommer aldrig ens fundera på att köpa en mobil från Nokia när dom håller på så här. Går ut och är stolta över att kompiera en annans produkt, nä fy fan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-30 16:36

Det visar sig nu att Nokia glömde nämna att dom provade visa ett iPhone liknande touch gränssnitt till S60 och inte hårdvara, det är en mockup som skulle kunna vara vilken telefon som helst.

Läs mer på Engadget

Men jag tycker ändå att dom borde kommit på något med åtminstonde lite annorlunda form från iPhone.

Öh, fast är det inte så att Apple bara pantenterade Multitouch-funktionen?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-30 19:51

Kanske läge att visa hela videon...

http://www.youtube.com/watch?v=BO9taPBWSLY

Att dra i en bild med fingret är inte hela UIn..

http://www.youtube.com/watch?v=1xSdOQmhCpQ

om man ser hela videon så hör man hur publiken skrattar ..
att Nokia kommer ha en iPhone lik mobil kommer inte hända .. det är ett smart PR jippo utav Nokia ....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-31 07:27

Att tro att Nokia har något som liknar iPhone är lika dumt som att tro att Zune är en iPod-killer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-31 09:31

Om alla telefoner med pekskärm nu ska kallas iPhone-plagiat så vill jag hoppa av. Apple lanserar sin iPhone 2007 när WM-telefoner med peksäkrm har funnits i 5 år, minst, jojo.
Inte har jag sett att Apple startat någon stor legal kampanj mot LG heller för deras Prada-telefon som har många drag gemensamt med iPhone.
Det är nog dags att tagga ner lite. Apple gör bra grejjer, men de är inte banbrytande på allt...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-31 12:21
Ursprungligen av bollman:

Inte har jag sett att Apple startat någon stor legal kampanj mot LG heller för deras Prada-telefon som har många drag gemensamt med iPhone.
Det är nog dags att tagga ner lite. Apple gör bra grejjer, men de är inte banbrytande på allt...

Just i det fallet så fanns LGn ute i handeln när Apple bekräftade att det fanns något som heter iPhone, men det visar som du säger att iaf. LG inte startat någon legal kampanj..

Ursprungligen av bollman:

Om alla telefoner med pekskärm nu ska kallas iPhone-plagiat så vill jag hoppa av. Apple lanserar sin iPhone 2007 när WM-telefoner med peksäkrm har funnits i 5 år, minst, jojo.

Har du tittat på videoklippet? Det är ju inte bara lite likt eller aningen likt. Det är ju i princip en iPhone med Nokia-logga på.

Ser man hela videon, speciellt den från presentationen när folk skrattar, så är man nästan benägen att tro att det sista är ett skämt från Nokias sida. Det är liksom för uppenbart att det är en iPhone.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-31 14:29
Ursprungligen av bollman:

Om alla telefoner med pekskärm nu ska kallas iPhone-plagiat så vill jag hoppa av. Apple lanserar sin iPhone 2007 när WM-telefoner med peksäkrm har funnits i 5 år, minst, jojo.
Inte har jag sett att Apple startat någon stor legal kampanj mot LG heller för deras Prada-telefon som har många drag gemensamt med iPhone.
Det är nog dags att tagga ner lite. Apple gör bra grejjer, men de är inte banbrytande på allt...

Primitiva pekskärmar med tillhörande pek-penna och gränssnitt med en dektop metafor (menyer osv) ja.

Multitouch-skärm som styrs med fingerspetsarna kombinerat med gyro som känner av orientation, nej.

Jag börjar bli trött på alla som säger att pekskärmar funnits i 15 år. Det vet väl alla. iPhone har inte en pekskärm, utan något helt nytt i form av finger-multitouch.

Senast redigerat 2007-08-31 18:16
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-31 17:54
Ursprungligen av akesson:

Primitiva pekskärmar med tillhörande pek-pennam ja.

Multitouch-skärm som styrs med fingerspetsarna kombinerat med gyro som känner av orientation, nej.

Jag börjar bli trött på alla som säger att pekskärmar funnits i 15 år. Det vet väl alla. iPhone har inte en pekskärm, utan något helt nytt i form av finger-multitouch.

Till att börja med så har tex. N95 en giro som känner av hur bilden är tagen och vänder dessa rätt i galleriet, dock inte lika elegant som iPhone.

Jag har nästan alltid använt fingrarna med mina TS-telefoner/handdatorer, sedan så ser inte jag något nytt med multitouch förutom när man använder två fingrar, detta har Nokia dock inte visat. Om du vill se vart både Apple och Nokia hämtat sin inspiration så kan du se på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=MfDMHmlZRLc

Kanske läge för "kinakopian" iPhone att lägga ner då?!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-31 18:15
Ursprungligen av zulee:

Till att börja med så har tex. N95 en giro som känner av hur bilden är tagen och vänder dessa rätt i galleriet, dock inte lika elegant som iPhone.

Detta har ingenting med hur gyrot används i iPhone att göra. N95 anpassar inte gränssnittet efter orientering, punkt slut.

Ursprungligen av zulee:

Jag har nästan alltid använt fingrarna med mina TS-telefoner/handdatorer,

Det är en jäkla skillnad på "man kan använda fingrarna" och att hela gränssnittet är anpassat för finger-användning. Det är tortyr-krångligt att använda Windows-mobile eller Symbian-telefoner med fingrarna, de är _designade_ för användning med stylus (i och för sig är de tortyg-krångliga att använda även med stylus, men det är en annan diskussion). iPhone är designad från grunden med tanken att _fingrarna_ ska användas som inmatningsverktyg. En enorm skillnad.

Ursprungligen av zulee:

sedan så ser inte jag något nytt med multitouch förutom när man använder två fingrar, detta har Nokia dock inte visat.

Vad är det du inte fattar? Att använda två fingrar och "gestures" är hela grejen med multi-touch ju?

Ursprungligen av zulee:

Kanske läge för "kinakopian" iPhone att lägga ner då?!

Apple tog en bra forskningidé och implementerade den i en produkt. Nokia kopierar sedan Apple. Vilket företag är mest innovativt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-08-31 19:21
Ursprungligen av akesson:

Vad är det du inte fattar? Att använda två fingrar och "gestures" är hela grejen med multi-touch ju?

Apple tog en bra forskningidé och implementerade den i en produkt. Nokia kopierar sedan Apple. Vilket företag är mest innovativt?

Det är antagligen du som inte fattar vad multitouch är då du tar upp det i den här tråden, jag ser inte någon flerfingersanvändning i videon?!

Vad gäller inovation så är det rätt enkelt, Apple kopierar Neonodes princip och Nokia kopierar i sin tur Apples princip..

Ursprungligen av zulee:

Vad gäller inovation så är det rätt enkelt, Apple kopierar Neonodes princip

Utveckla det gärna. Jag trodde Neonodes princip var att lansera som vaporware i flera år före man verkligen klarar av att bygga en mobil.

Bevaka tråden