Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor MobilaBredband

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 22:39

Hej

Jag har precis köpt en ny MacBok med telenors mobilabredband.
Det är så att jag har installerat alla drivrutiner som behövs installera i macen för att den skall funka men ingenting händer när man connectar. GlobeTrotter Connect är det program som jag installerar.

Vad är problemet, vad ska man göra?

I butiken så kan dom ingenting om Mac, dom säger bara "det är inte för att jag är lat eller så men du får ringa till kundsupport" jag hinner fan inte ringa till kundsupport! jag jobbar hela tiden jou!!.

Senast redigerat 2007-08-28 23:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 22:45

http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD_FILES_149136_1.pdf
Där finns installations anvisningar, du måste givetvis starta globetrotter connect och trycka på knappen, men det antar jag att du gjort.

Jag hade lite probelm, med internetbanken för Handelsbanken och programmet ´Personal´, om du nu har det.

Har du dragit igång programmet och tryckt på knappen - sorry om jag frågar, men man vet aldrig

/Tangen

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 22:48

LOL. menar du connect knappen?

ja det har jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 22:51

He he ok, en sak jag gjorde en gång som inte är så maccigt var att avsluta alla program och starta om datorn - det löste mina probelm då i alla dall, nu måste jag inte till en liten kille som inte vill sova, svarar i morgon bitti om inte mitt senaste fantastiskt innovativa lösningsförslag fungerar.

/Tangen

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 22:55

Okej tangen, jag har faktiskt testa de metoden. Men jag får ingen trafik alls från någon av dom näten som telenor har att erbjuda för telenormobilabredbandet. så hela installationen är korrekt installerat.

/shuma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 06:49

Fan va konstigt, vad kan det vara då, är det någon annan som har koll på detta, kanske stött på problemet?

Jag installerade och då funkade det. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men även om du jobbar mycket så skulle jag nog ta mig tiden att ringa telenor för support.

(skön gubbe, vem är det i din avatar?)

/Tangen

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-29 23:34

Min avatar är en beskrivning av min personlighet!. I am SHUMAcupcake.

Jag har ringt till Telenors support. Snackade först med någon som heter Fredrik, han kunde ingenting så efter ett tag så bröts samtalet (vet ej varför?!?).

Så jag ringde igen, så kom jag fram till en kille där namnet jag inte minns. Men han försökte hjälpa mig som fan, men han kunde inte heller så mycket om Mac. Han försökte så hårt men vi kom igenstans.

Så jag är på noll igen.

/SHUMAcupcake

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-31 15:30

Så här sitter jag i malmö stadsbiblotek och surfar med telenors mobilabredband.
Jag var inne i telenor butiken och försökte få dem att hjälpa mig. Dom visste inte vad som var felet, så ett sista försök för att hitta felet är att byta ut modemt. Så jag fick dom att byta modem. Men det gick inte, så vi byte sim kort också.

Då funkade allting!. Jag var i Macsupport i Malmö och försökte få hjälp av dem. Men de sa att det kostar 150kr i support. WHAT?. Så jag ska betala 150kr för att ni ska hjälpa mig att installerar något rätt. Tack och hejdå!.

Dom som kan inget om Mac vill hjälpa mig men vet inte hur, och dom som kan om Mac vill ha 150kr för 5min.

Det blev löst till slut.

/ SHUMAcupcake

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 15:41

Grymt skönt va. Trist med macsupport - dom kanske hade fått bassning av Chefen.

/Tangen

Om man har problem med att koppla upp sig med mobilt bredband är problemet ofta att någon process eller program ligger på för att komma ut på nätet, och blockerar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-31 22:29

"Om man har problem med att koppla upp sig med mobilt bredband är problemet ofta att någon process eller program ligger på för att komma ut på nätet, och blockerar."

Just i detta fall Olav Rust så var det inte det. Jag försökte verkligen med varje metod som jag kunnde hitta och komma på med. I detta fall så var det modemt eller sim-kortet där någoting var konstigt. Det viktigaste med allt detta är att det är jag som löste problemt. Inte telenor eller Macsupport.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 22:58

Äter du cupcakes, och i så fall vilken fyllning

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-01 02:42

Vilken fyllning som helst. har ingen spec sort. äter alla sortes cupcakes!. därför heter man SHUMAcupacake

Jag kör själv med Telenor. När det krånglar för mig så brukar jag bara dra ut modemet och sätta in det igen. Efter ett tag börjar det funka.
Tycker dock att det är en smidig lösning. Efter många timmars svordomar med Telias lösning är jag överlycklig för Telenors. Känns skönt att man får med ett ordentligt program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 17:44

mitt telenor har aldrig fungerat genom globe trotter. Så jag kör direkt genom nätverks inställningarna.

Man måste installera globetrotter först för att få drivrutinerna. Sen gör man bara en ny plats, Väljer användarnamn och lösen är p sen q. nummer är internet.telenor.se

Sen är det bara att välja koppla upp om man väljer att telefonen i menyn

Väcker liv i tråden. Eftersom jag har exakt samma strul med ett telenormodem. atomlab kan du ge mer exakta inställningar. Tänker be och få byta modemet, men vill testa alla utvägar först.

Okej. Fick det hela att fungera till slut. Och jag tror lösningen låg i atomlabs tricks med p och q som användarnamn och lösen. Har gjort om installationen och testat så många varianter så jag är inte säker. Men med t och q i som användarnamn och modem i menyraden så lossnade det plötsligt. Testade på en annan dator och samma visa... Men nu fungerar det.. Om någon hittar en mer utförlig förklaring så är jag idel öra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 17:04

Vad bra att det fungerade.

En mer utförlig förklaring vet jag inte om detta är men såhär gjorde jag iaf.
Installerade Globe trotter öppnade det en gång och sen startade om datorn med stickan i kopplad.

Öppnade systeminställningar/nätverk där skapade jag en ny plats och valde att visa usb modem.

Där så satte jag användarnamn som p och lösen som q. telefon numret är Internet.telenor.se

Sen gick jag vidare till modem där jag valde Globetrotter och sen visa modemstatus i menyraden.

Utför och bara att trycka på telefonen i menyn och be den ringa upp.

Måste till mina föräldrar för att se ifall det var något mer som jag kanske har glömt nu som bör tryckas in. Men tror inte det.

Happy hunting

//t

1
Bevaka tråden