Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga ljud från IBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya IBook har börjat låta.
Ljudet kommer från högtalarna även om dom är avstängda.
Låter som ett svagt rytmiskt "pockande" som kommer och går.

Nån som har varit med om nått liknande?
Eller är det ett VIRUS ???

Citat:

Skrevs ursprungligen av walkyourway
Min nya IBook har börjat låta.
Ljudet kommer från högtalarna även om dom är avstängda.
Låter som ett svagt rytmiskt "pockande" som kommer och går.

Nån som har varit med om nått liknande?
Eller är det ett VIRUS ???

Hm...vilken iBook har du? Min G3 700MHz lider nämligen av samma syndrom...även om jag har volymen på noll! Det konstiga är att det oftast händer när jag kör på batteri...

Någon som har en aning?

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-30 16:23

Min teori: det hårddiskens automatiska SMART-funktioner i aktion. Det kan vara något mindre fel på hårddisken. Testa hårddisken eller lågnivåformatera den i nödfall så att eventuella fel repareras.

Så gör jag med alla nya datorer: nollar hårddisken och installerar om datorn från scratch.

Det är bara en teori men i alla fall. Jag kan mycket väl ha fel men det är värt ett försök.

Jag har haft en Powerbook och en bärbar PC som haft samma sjukdom.

..hade samma problem, kollade runt lite och fick rådet att lämna in den, kvällen innan provade jag dock att stänga av ´post - it lapparna´som jag hade aktivt, och vips så försvann ljudet..

  • Medlem
  • 2003-04-30 18:16

Har upplevt samma syndrom på min iBook 700. Systemet är en vecka gammalt så det lär knappst bero på det. Högst troligt att det har uppstått i och med 10.2.5 eftersom jag inte haft problemet tidigare. Är det bara vi iBook-ägare som drabbats?

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Högst troligt att det har uppstått i och med 10.2.5 eftersom jag inte haft problemet tidigare.

/majk

Samma gäller för mig... uppstod efter att jag ominstallerat OS X och uppdaterat till senaste versionen!

//fredrik

Är ni helt säkra på att "pockandet" kommer från högtalarna? Min CD-ROM (iBook 700) "pockar" nämligen rytmiskt när jag inte har någon CD i. Det kommer och går. Håller på 15 minuter. Försvinner. Kommer tillbaka och låter 30 minuter. Försvinner. Sätter jag i en CD är den knäpptyst.

  • Medlem
  • 2003-05-04 18:05
Citat:

Det konstiga är att det oftast händer när jag kör på batteri...

Om det är batteriet som busar borde det väl försvinna om man har den i väggen eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 18:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Theo
Om det är batteriet som busar borde det väl försvinna om man har den i väggen eller?

Har också en iBook 700 som tickar. Ljudet hörs bara när den går på batteri och slutar genast när jag stoppar i sladden. Bytte därför batteri (på garanti) men ljudet är kvar...
Har också märkt det först efter uppgraderingen till 10.2.5.
Jag har också formaterat om disken för ett tag sen (dock inte lågnivå) men problemet envisas med att vara kvar.

/U

Nu börjar det bli rätt irriterande. Någon som hört något nytt? Jag har testat både med och utan skiva i datorn, men ljudet är där hela tiden. Datorn säger typ "pock pock" ifrån högtalarna så fort man drar ut strömkabeln. Det försvinner direkt när man sätter i strömmen igen... Vansinnigt irriterande när jag försöker skriva en uppsats. Vill inte ha en massa kablar i knät.

//fredrik

Jag läste lite på apples supportsidor, där rekommenderar någon att man skall starta systeminställningar, gå in på ljudmenyn och sedan minimera fönstret, då försvinner ljudet. Testade detta och det fungerar än så länge... peppar, peppar! Om någon upplever samma problem, testa detta!

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Jag läste lite på apples supportsidor, där rekommenderar någon att man skall starta systeminställningar, gå in på ljudmenyn och sedan minimera fönstret, då försvinner ljudet. Testade detta och det fungerar än så länge... peppar, peppar! Om någon upplever samma problem, testa detta!

//fredrik

Tack, det löste mitt problem också. Trösten i detta är att det verkar vara mjukvarurelaterat så det troligen kommer att försvinna i nästa uppgradering...;)

/U

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-15 19:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leif Karlsson
Är ni helt säkra på att "pockandet" kommer från högtalarna? Min CD-ROM (iBook 700) "pockar" nämligen rytmiskt när jag inte har någon CD i. Det kommer och går. Håller på 15 minuter. Försvinner. Kommer tillbaka och låter 30 minuter. Försvinner. Sätter jag i en CD är den knäpptyst.

Jag upplever också det här problemet, ska det vara så, eller bör man kontakta Apple för en garantireparation?

Ljudet försvinner om man trycker ur CD:n eller ställer datorn i viloläge och väcker den igen. Tycks som att allt som gör att CD-spelaren får "snurra till sig" får bort ljudet.

EDIT: Det finns en tråd om det på Apple discussions: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.4aaaf86d
Däremot har det inte hjälpt mig att öppna Systeminställningar-Ljud.

Senast redigerat 2003-09-15 20:30
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2003-10-06 23:11

Ja, jag har också fått klickljudet. Först trodde jag att jag hade spräckt högtalarna när jag kopplade Ibooken till stereon och en gång råkade ha alldeles för högt ljud vid start. Nu visar det sig dock enligt nedanstående att det tycks vara ett fel som tydligen uppstått vid uppgradering till OS X 10.2.5 eller 2.6 och som alltså ska lösas vid uppgradering till 10.2.8

Addresses an issue in which some iBook computers could make a clicking sound when using Mac OS X 10.2.5 or 10.2.6.

Skönt att det inte var något fel på datorn! Jag avvaktar dock några dagar med att uppgradera till 10.2.8 eftersom även den nysläppta versionen tycks lite skakig.

För att tala med Pangloss i Candide. "Allt är ordnat till det bästa!"

1
Bevaka tråden