Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken programmeringspråk skall man använda om man skall göra Macprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-27 22:12

HallåDärKöpBlåBär

Jag har precis köpt en Macbook och jag har aldrig använt Mac innan.
Har hållit på med programmering i ett tag nu. Nu undrar jag vilket programmeringsspråk skall man lära sig om man ska utveckla Macprogram. Några utveckling verktyg som någon kan tipsa och som är freeware!. Då menar jag inte en grym textediTor. Jag menar grymma utvecklingMOnsterprogram!.

Peace by SHUMAcupcake

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-27 23:00

Snabb länk

Hej.

Kolla in Xcode.

Detta är bilder ifrån Leopard men du förstår nog att du får ta hem den nuvarande verisionen. Men där ser du i alla fall språk och namn på programmet du kan använda som är skapt just för den arbetsupgiften.

Med Vänliga Hälsningar
Peter J Gustafsson

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-28 10:36

Apple vill såklart att du använder dig av Objective C och XCode. Det är den kombinationen, som när du väl behärskar den, ger dig störst möjligheter för utveckling av program till OS X.
Dock så finns det stöd för en uppsjö av andra programspråk i OS X såsom Python, Ruby, C, Java o.s.v.

Ursprungligen av vanilj:

Apple vill såklart att du använder dig av Objective C och XCode.

Bra uttryckt. Det är precis så, Apple vill att man använder det och fördelen är helt enkelt att Apples stöd blir rakast. Om man däremot vill det själv är en annan sak. XCode tycker jag personligen inte alls om.

Nu är ju iofs Objective-C + Cocoa väldigt trevligt att programmera i, så något större pest och pina är det ju inte. Det är även det du bör använda för så gott som alla nystartade projekt. Projekt med gammal kod kan eventuellt tjäna på att köra Carbon istället, men det här låter som ett solklart fall där Cocoa är bättre.

Det finns mycket bra dokumentation på http://developer.apple.com och det är även där som du laddar ned Xcode.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 19:53

Tusen tack för alla tips!

Något "skall" tycker jag inte att det finns. Det finns ganska många att välja på. Däremot kan vissa vara bättre lämpade beroende på vad du vill åstadkomma med dem.

Ursprungligen av Marcus K:

Något "skall" tycker jag inte att det finns. Det finns ganska många att välja på. Däremot kan vissa vara bättre lämpade beroende på vad du vill åstadkomma med dem.

Nej, det finns inga 'skall', men det är helt enkelt så att för nya program så är oftast Obj-C + Cocoa bäst lämpat. Dels för att Cocoa är det APIet som Apple pushar mest för, och därför får flest nya features (och för den delen redan har en myriad av väldigt bra grejer), och dels för att Obj-C är det språket som Apple utgår ifrån att du använder när du utvecklar för Cocoa. Bryggorna som finns till Cocoa brukar inte vara något att bli väldigt upphetsad över heller, men kan eventuellt vara ett alternativ.

Det vanligaste undantagen är ju om man har en existerande kodbas i något annat språk eller om man vill ha multi-plattformsstöd. I båda dessa fall kan man använda Obj-C+Cocoa för view-lagret, men ibland är det helt enkelt lämpligare att köra Carbon där.

Dock är det ju så att Carbon inte har fått lika mycket kärlek av Apple som Cocoa har fått, och jag iaf tvivlar på att det kommer bli mycket mer kärlek hädanefter. Det känns som om Apple pushar för att Carbon-utvecklare ska gå över till Cocoa (och har väl iofs gjort det sedan Rhapsody).

Visst finns det andra APIer också, men de är rätt så mediokra till OS X.

Jag vet inte riktigt i vilka andra fall som Objective-C och Cocoa inte skulle vara bra lämpade. Objective-C är relativt snabbt (och går att göra väldigt snabbt genom IMP-cachning på väl valda platser, platser som man väljer genom att profilera koden), och är ju ett strikt superset av C samt har Objective-C++, så det finns ju stora möjligheter att använda andra libraries ifall det skulle vara så att det inte finns något i Obj-C för det man vill göra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 21:59

Det jag vill att det ska vara mest lämpad för är just appel program.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-28 23:41

Vart kan man ladda ner Xcode och vad är en ADC member site?

/Shuma

Ursprungligen av shuma:

Vart kan man ladda ner Xcode och vad är en ADC member site?

/Shuma

Du laddar ner det på Apple Developer Connection, http://developer.apple.com

Registrera dig för ett gratis ADC Online-medlemskap. Då kommer du kunna ladda ned Xcode därifrån.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-28 23:53

Xcode följer annars med OS X på DVDn. Med risk för att man får en gammal version är det mest att dra ner den från nätet.

1
Bevaka tråden