Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna iPhoto mappar i photoshop

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det på nåt vis att öppna iphotos mappar i PS. Det enda man hittar när man letar i iphoto library är bara orginalen och en j,,,a massa rulle 23...45 osv. och inte mapparna jag har ordnat i iphoto. Jag har ju ordnat i iphoto och vill greja i PS...

marcus :m

Jag har inte använt iPhoto på flera år, men om jag minns rätt så ska du kunna ställa in att ett dubbelklick på bilden i iPhoto öppnar filen i Photoshop. Kanske kan duga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 14:48

Du bör icke gå in och rota manuellt i iPhotos mappar!!!

Gör så här:

Steg 1:
I Inställningar (fliken allmänt) kan du ange "redigera bilder med..." och välja en extern redigerare. Då får du en dialog där du letar upp Photoshop.

Nu när du redigerar bilder så gör du det via Photoshop.

Steg 2 (om du vill).
Gå in i samma inställningar och välj tillbaka att du vill redigera bilder i t.ex. helskärmsläge.

Nu fungerar det så att om du vill redigera bilden så görs detta direkt i iPhoto (snabbt och enkelt). Om du däremot vill redigera i Photoshop kan du nu högerklicka på bilden och välja detta i menyn som kommer upp.

Således har du båda möjligheterna tillgängliga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 16:01

Om jag importerar bilder från en kamera (sker per automatik via iphoto), vart lägger sig filerna?

Plus jag har en fråga om filer som verkar ligga nånstans och inte har importerats (alla bilder ser ut att ha importerats). Ändå säger iPhoto att det

Citat:

42 bilder som inte är importerade har hittats i iPhoto-biblioteket. Vill du importera dem?

Väljer jag "Ja" på frågan så dör iPhoto. Väljer jag nej så verkar det fungera. Vad kan jag göra för att åtgärda felet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 16:15

I mappen "iPhoto library" som ligger i mappen "bilder" i din hemkatalog.

Poängen med iPhoto är att man INTE skall in och rota i filerna. Därför är din fråga irrelevant. Man låter iPhoto själv hantera filerna. De BILDER man vill titta på, förändra eller organisera gör man genom programmet iPhoto, och ALDRIG genom att rota runt med filer.

I iPhoto 08 är det till och med så att mappen jag talade om är en "bundle", dvs klickar du på den öppnas iPhoto istället för ett finderfönster där du kan rota runt. Detta är bra eftersom ingen förleds att ställa till det bland filerna.

Om du inte är nöjd med filosofin kring iPhoto utan VILL greja med filer och mappar manuellt så tycker jag att man bör strunta i att slåss mot iPhoto och spola programmet. Sök då reda på programmet "bildinsamling" i Spotlight. I dess inställningar kan du ange att Bildinsamling och inte iPhoto skall användas för att importera bilder från kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 16:21

Vilken version av iPhoto kör du?

Har du flyttat/lagt in/tagit bort/döpt om filer manuellt i iPhotos bibliotek från finder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 16:38

Jag tror jag kör en gammal version. Kör programuppdatering nu och hittade uppdateringar för de flesta ilife program.

Japp, jag hade problem med importeringen av .avi-filer i iPhoto så jag körde bildinsamling för att få över filerna. Sedan försökt jag importera bilderna från mappen, sen dess problemet. Det kanske iofs löser sig iom uppdateringen. Även då importen av .avi-filer direkt i iPhoto.

Nu är jag inte helt säker på hur allt fungerar, men att på något sätt kunna bläddra bland filer i findern hade varit skönt iom att jag håller på och samlar ihop bilder från en resa(flera olika källor). Det kanske ändå går att lösa via iPhoto direkt, är switcher sedan en kort tid tillbaka, så jag antar att ju mer jag använder programmet desto mer kommer jag förstå hur det fungerar.

Tack för hjälpen!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 16:38

Man kan givetvis referensa bilderna. Man imorterar inte utan länkar till originalfilerna som man har på valfri plats och valfri hirearki - iPhoto själv har bara tumnaglar/previews i sitt kluster). Denna funktion (en inställning) har funnits i iPhoto länge.
När även referensfunktionen kom till proffsprogrammet Aperture (update 1.2 tror jag det var) tog det fart på den försäljningen (innan sågade många proffs programmet till förmån för Adobe's Lightroom som givetvis hade referens-import redan från början). Vi gamla pro-rävar överlåter aldrig till ett program att ta över våra bilder och gräva ner dom i ett hemligt kluster - ty vi har sett många program komma och gå. Förr eller senare är det dags för emigration.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 17:07

Var hittar jag denna inställning som du talar om. Jag skulle hemskt gärna se att jag kan skapa backuper på mina bilder.

jag har en fråga angående senaste iphoto. finns det något sätt att komma åt ett iphoto library som finns på ett annat konto på datorn?

Om man använder sig av "extern redigerare", förstår då iPhoto att bilden är redigerad och gör en kopia i Modified mappen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 23:36
Ursprungligen av erektion.se:

Om man använder sig av "extern redigerare", förstår då iPhoto att bilden är redigerad och gör en kopia i Modified mappen?

Ja.

Om din "externa redigerare" t.ex. är photoshop så skall du efter redigeringen välja "Spara" och inte "Spara som..." (under ett nytt namn).

Tackar!

1
Bevaka tråden