Vilken iMac 24" passar mig bäst?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det nära att beställa min första mac någonsin. Har bestämt mig för en Imac 24". Dock vet jag inte riktigt om jag ska satsa på en 2.8Ghz eller en 2.4Ghz. Datorn kommer endast användas med att redigera bilder i Lightroom, CS3 (kanske även aperture) och som surfdator. Spelar inget annat än solitaire typ Behöver jag den extra kraften hos 2.8ghz eller kostar det mer än det smakar?

Hade även tänkt inföskaffa en bärbar dator för resor och till sambon att ha hemma. Först hade jag tänkt mig en macbook men är väldigt sugen på en macbook pro istället.

Skulle verkligen uppskatta lite tips och råd om vilken Imac jag borde satsa på. Är helt grön på detta med mac datorer

• Medlem
  • 2007-08-27 09:26

För Lightroom och enklare redigering i PS är det osannolikt att du märker någon direkt skillnad, det bästa är nog att ta pengarna och lägga det på RAM istälelt. Tror att det är den gängse uppfattningen. Köp 24 med 2.4 och minimalt med RAM och köpt 4 friska GB RAM från annan återförsäljare, du kan ju börja med att köpa till en 2GB ram modul vilket ger dig 3GB och sedan om så önskas köpa till ytterligare en senare. Det är rent prestandamässigt en maskin som du kan arbeta med bilder utan några problem. DÄREMOT pågår det en rätt stor diskussion om huruvida den nya macen har en display smo verkligen duger. Även om den kalibrerars så är det dålig på att återge detaljer i mörka partier. MEN, är du bara en glad amatör så tror jag inte detta är något bekymmer.

Tack JvD för infon. Jo det är väl kanske mest ekonomiskt att satsa på en 2.4 istället. Angående bildskärmen är jag oxå lite skeptisk. Läser för tillfället allt jag kan komma över på nätet
Som du skriver är jag ju bara amatör (avancerad) inom bildredigering så skärmen duger säkert alldeles utomordentligt bra för mig. Skulle man bli mer avancerad kan väl koppla till en extra skärm till imacen eller?

• Medlem
  • 2007-08-27 13:33

Absolut, varför inte. Står själv i valet om kvalet. Jag vill ha iMac för priset och designens skull och för ett bra OS. Utöver det är jag indifferent, kan köra på vilken maskin som helst egentligen, bara jag har Adobe PS3 och ACR så... Men gärna en iMac.

Själva blankheten har jag inga problem med direkt, snarare möjligheten att kalibrera den blanka skärmen på ett tillräckligt bra sätt. En del är missnöja, andra nöjda. Jobbar man professionellt med färgkritiskt arbete är inte en iMac alls ett alternativ i mina ögon.

Jag har kommit till beslutet att jag nog köper en och textar, man har ju möjligheten att skicka tillbaks den.

Precis som ovanstående skriver - köp en 2.4GHz maskin och stoppa i mycket internminne.

Skärmen är fin tycker jag! Kanske inte något i översta toppklassen men vem förväntade sig det på en dator som iMac?

• Medlem
  • 2007-08-28 11:01

Lite OT men ändå, problemet är ju att DEN är av toppklass. Det tragiska är väl att man lyckats med att förvandla en lysande panel (H-IPS, verkar det sitta i fde flesta) att bete sig helmysko pga att man placerar en glasskiva (möjligen behandlad) framför. Om det inte vore för just detta så skulle ju denna iMac också vända sig till mer avancerade användare (fotografi, etc). Som jag uppfattat det har man således inte snålat på panelen, bara lyckats förstöra dess möjligheter att återge färger och kontrast på ett sätt som panelen egentligen kan. Du kunde ju lite bra sparat in pengarna och stoppat in snikpaneler, det har ju varit mer logiskt. Detta kan möjligen vara en strategi för att differentiera sina produkter mot olika målgrupper, det skulle få några pro-köpare att istället välja iMac.

Sorry, var bara tvungen

Måste ner till Macforum idag igen och testa lite. Nu står det helt klart mellan en Imac 24 2,4 eller en MBP 2.2 med extern skärm. Men då kommer nästa fråga... vilken extern ska man ha!? Det är inte lätt det här...

• Medlem
  • 2007-08-28 13:06

Det beror ju på vad man är beredd att betala förståss

HP LP2465, Benq FP241W och Benq FP241WZ, LG L245WP och NEC MultiSync 2470WNX. Dell UltraSharp 2407WFP HC är bra, så är också Samsung Syncmaster 244T samt förstss Apple 23" Cinema Display. Eizo S2411 WK skall vara kanon men kostar lite mer.
Alla dessa har bra paneler och passar bra för fotarbete. Däremot kan olika tillverkare använda dessa paneler på olika sätt, men i stor är de alla bra för färgkritiskt arbete.
Alla dessa har jag uppfattat som bra för bildbehandling och sträcker sig från 6500kr till ca 10000kr.

Jag skulle personligen köpa en av de billigare och lägga några kronor på klalibreringsutrsutning istället.

Äh det blev både en Imac 24" och en MBP. Extern skärm får det bli senare ifall jag inte är helt nöjd med Imacens skärm för mitt bildredigernade. Känns som jag gjorde ett bra beslut

1
Bevaka tråden