Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig bild och datorn hänger sig.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-08-26 22:11

Hejsan,

Ett fel har uppstått på min macbook pro.

Background story:
Igår när jag låg i soffan med datorn frös plötsligt datorn sig. Fanns inget att göra förutom att hård-reboota. Efter det flöt den på fint igen, inga problem.

Idag när jag satt och jobbade (med en extern skärm inkopplad också) fick jag plötsligt konstiga vita streck över skärmen. Trodde först det var programmet så jag stängde av programmet och strecken försvann. Dock uppstod det nya streck överallt och jag startade om datorn. Vid uppstarten (den gråa rutan med loadern) var det massvis med små konstiga pixlar i olika färger, de höll sig alla ute i hörnen och gick i en cirkel in mot mitten. Sen startades OS X och det var massvis med vita pixlar, överallt, nästan lite som om hela skärmen var fyllda med döda pixlar, men vissa försvann när jag öppnade menyer över dem eller drog ikoner över dom. Tillslut var nästan alla borta, förutom en jobbig jävel som vägrade försvinna.
Jag testade att ändra upplösning till någon lågupplöst skev upplösning och den "döda pixlen" flyttade på sig och blev en massa utsmetade pixlar. När jag ökade upplösningen igen kom problemet tillbaka.
Jag ignorerade problemet och fem minuter senare frös datorn igen. Fick hårdreboota och samma problem uppstod igen.
Jag testade att ändra upplösning, stänga av datorn och låta den vara avstängd ett tag men problemet försvann inte.

Tillslut testade jag att dra in installationsskivan och formatera allting (när jag gjorde backup till min externa hdd så frös ytterligare en gång).
Nu är datorn nyformaterad. Installationen gick utan problem, men nu är det bara döda pixlar över hela skärmen och den hänger sig innan den kommer in i OS X.

Någon som har någon aning vad som kan vara fel eller vad som gått sönder i datorn.

Enda informationen jag har om datorn är att det är en 15" mbp, lite mer än ett halvår gammal, har lite svårt att få fram mer information om datorn just nu.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-26 22:22

Onekligen ett hårdvarufel. Ring Apple.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-02-12 09:32

Hittade denna tråden när jag gjorde en sökning och såg att jag inte svarat. Jag lämnade in datorn och fick logikkort utbytt, på garanti, så klart.

1
Bevaka tråden