Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera OS9 på Powerbook 540c?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-26 11:09

Har en 540c som krashade på nått sätt efter att stängt av den fel. Har inga tillhörande disketter för att installera om och undrar var jag får tag på dessa?
Eller möjligen en guide hur jag gör en startup diskett från Windows för ajg hittar inget på nätet.
Efter en stunds laddning får jag bara fram en diskett med frågetecken och längre än så kommer jag inte.
Hade OS9 på den innan krashen om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-27 00:52

Tror inte OS9 någonsin kom på diskett, den krävde CD eller installation från extern hårddisk.
Du kan ifall det krisar sej, ladda hem OS7.5 från Apple. Den ligger på diskett.

Om det bara är att hårddisken blivit konstig, kanske det räcker med att få tag på en Bootdiskett med ett reparationsprogram på.
Det är väl inte inbyggd CD på den där?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-27 07:47

En 540c kan köra 8.1 som nyast. OS9 stöder inte 68k-processorn, endast PPC. Det går att uppgradera 540c med ett PPC-kort, men trots detta kan man inte köra nyare system än 8.1, tyvärr.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-27 16:33
Ursprungligen av bollman:

En 540c kan köra 8.1 som nyast. OS9 stöder inte 68k-processorn, endast PPC. Det går att uppgradera 540c med ett PPC-kort, men trots detta kan man inte köra nyare system än 8.1, tyvärr.

Vet att den har en fått ett uppgraderingskit en gång i tiden och att klockan är snabbare. Minns inte med säkerhet vilken hastighet det var men kanske var det Os8 då trots allt.
Ska leta efter 7.5 den verkar vara gratis.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-27 08:10

Eftersom den inte har inbyggd CD så föreslår jag nog att du laddar hem OS7.5
eller försöker få tag i en extern CD och en SCSI-kabel till den burken, special.
Då kan du nog installera 8.1 som bollman säger.

7.5 var inte någon bra version. 7.5.5 tror jag var det mest instabila operativ som Apple gjort. 7.6 däremot var mycket stabilare. Tyvärr har jag den bara på cd.

1
Bevaka tråden