Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac + PC + D-Link = problem...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-24 20:50

Hej!

Har en 2 1/2 år gammal iMac G5 10.3.9 med bredband glocalnet 24 mbit i telefonjacket med speedtouch 516-modem. Detta har funkat felfritt sedan 2 år med den leverantören. Kör inte trådlöst/airport utan med nätverkskabel direkt i burken.

Nyligen har vi nu fått tillökning i maskinparken med en Acer laptop, dvs PC. Då behöver man ju såklart kunna dela på bredbandet. Trådlöst är ju att önska såklart. Sagt och gjort, jag gick och köpte en trådlös router av märke D-Link DI-524.

På kartongen till d-linken står det att systemkraven är PC, mac eller linux med ie 6.0 eller netscape 7.
IE 6.0 finns ju som bekant inte till mac så jag tankade ner netscape 9 i hopp om att det skulle funka att installera d-linken med.

Satte i installations-CD´n i Macen eftersom det är där bredbandet är installerat. CDn autostartar inte utan jag får öppna den manuellt. Massa filer dyker upp, såsom lite PDFer och dylikt. Plus en "autorun"-fil, dock av typ .exe. Med andra ord funkar den inte att öppna i Macen.

Öppnar istället "quick installation"-guiden som PDF från skivan där jag hittar alternativa intallationssätt. (i motsvarande pappersmanual finns endast just "quick installation").

Följer alla punkter i PDFen och får Ethernet att lysa grönt och allt ser jättebra ut. Dock kommer jag inte ut på internet.

DHCP är alternativet som gäller för att få det att lysa grönt enligt D-link´s installation. Tidigare har jag kört PPPoE.

Tanken är att köra macen med tråd och PC-laptopen utan tråd. PCn hittar D-linken som nätverk med 5 gröna streck, dock utan att komma ut på internet.

Nån som har erfarenhet av detta eller råd, tips om hur jag löser problemet? Ska man trycka in D-link-skivan i PCn kanske och installera därifrån? Men där finns ju inte bredbandet inkopplat i grunden.

Tacksam för hjälp!

Sir Mac

Du ska inte "installera" något. Skivan som följer med innehåller dokumentation och möjligen ett hjälpprogram för att konfiguera nätverket. I vilket fall är inget på den nödvändigt för att använda nätverket. Lägg därför den åt sidan.

Förenklat gör en router att du får två nätverk, ett utåt mot Internet och ett inåt mot dina datorer. Om du tidigare hade en dator direkt kopplat mot modemet fick du möjligen en del uppgifter från din Internetleverantör du skrivit in i Systeminställningar under Nätverk. Om du fick det ska du skriva in de uppgifterna i routerns administrationsgränssnitt, vilket man oftast gör i en webbläsare.

Anledningen till att de skriver systemkrav på kartongen har att göra med att de testat administrationsgränssnittet i de webbläsarna, men det fungerar i de allra flesta fallen utmärkt i alla andra webbläsare. Nätverket i sig går utmärkt att använda från vilken dator som helst med vilket operativsystem som helst.

På din beskrivning låter det som om allt fungerar på sidan av routern mot dina datorer. Däremot verkar det som om routern t ex inte får sin IP-adress från din Internetleverantör.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-24 23:28

Du kan väl berätta hur du kopplat nu och sen vilken ip din iMac har/hade som du hade det kopplat tidigare.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-08-25 01:11

hey! Tack så mycket!

Det har löst sig! I PDFen fanns IP-adress till routern som jag gick in på via webbläsare och fyllde i massa uppgifter och nu funkar det!

Skumt bara att det inte står i pappersmanualen att detta alternativet fanns. I pappersmanualen fanns bara "quick installation".

Tack igen!

1
Bevaka tråden