Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediaevent med iPod onsdag 5 september "The beat goes on."

Tråden skapades och har fått 482 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Åh fin godnattsaga I feel so geeky right now. Googlenatt på er!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 00:02
Ursprungligen av Andreas Th:

Åh fin godnattsaga I feel so geeky right now. Googlenatt på er!

Ja, vilken godnattsaga! Just nu visar Steve the new ad för nanon. Hur långt komna är ni?

God natt!

Hehe, häftigt, känns som min iPod 30 GB känns väldigt stenålders, till och med jämfört med Nano'n...

Men jag väntar nog åxå på iPhone, speciellt nu när det sänkts med ca: 1300....

"This one is when NBC is calling"

Min 5G iPod 60 GB känns gammal. Men det GÅR inte att ha så lite som 16 GB i en MP3-spelare. En iPod Classic känns fin, men jag vet inte om det är värt pengarna. iPod Touch framkalla vill-ha-känslor. Men som sagt, vad skall man ha den till med så lite utrymme...? Ahh... dessa val.

Classic är fortfarande prisvärd tycker jag...

Satan vad det laggar då... snark!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-09-06 00:33

Är det någon som vet om det finns någon inbyggd högtalare i iPod Touch? Vet ni om det finns i iPhone? Vore ju lite trevligt om det fanns det.

Ursprungligen av Queux:

Är det någon som vet om det finns någon inbyggd högtalare i iPod Touch? Vet ni om det finns i iPhone? Vore ju lite trevligt om det fanns det.

Bra fråga. Jag kollade här: iPod touch - Tech Specs men hittade inget. Å andra sidan så står det inget om högtalare här heller: iPhone - Tech Specs

På MacRumors forum har det diskuterats, men jag har inte hittat något svar.

Den inbyggda högtalaren i iPhone är faktiskt riktigt grym för sin storlek.

Vad trist att man inte kan emaila med iPod Touch, det är den funktion jag hade använt mest. Men man borde kunna använda webmail via safari, eller hur?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-06 05:03

WOHO! Mina förväntningar är uppnådda! Härligt! En iPod touch 16 GB beställd!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 08:22

Någon som vet vart jag kan ladda ner keynoten? Får inte streama

Apple tillhandahåller antagligen ingen nedladdningsbar, men den lär väl dyka upp på diverse torrentsiter hyfsat snart. Håll utkik!

Som vanligt stör det mig lite hur de anger lagringsutrymme. Den minsta i'Touche'n rymmer 8GB fast jag antar att det är oformaterat utrymme. Formaterad och med inlagt OS hamnar väl det verkliga utrymmet kring 7.5GB i bästa fall, 7 i värsta fall. Det hade varit bättre med 10 och 20Gigsvarianter. Jag är sugen på en Touch men ekonomin tillåter inte riktigt, ah what the heck who am I fooling! I want a better deal for my hard earned cash, jag väntar åtminstone till nästa generation.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Som vanligt stör det mig lite hur de anger lagringsutrymme. Den minsta i'Touche'n rymmer 8GB fast jag antar att det är oformaterat utrymme. Formaterad och med inlagt OS hamnar väl det verkliga utrymmet kring 7.5GB i bästa fall, 7 i värsta fall. Det hade varit bättre med 10 och 20Gigsvarianter.

Fast 10 och 20 lär det inte bli, det brukar dubblas (1, 2, 4, 8, 16, 32 osv). Och även om det inte är ledigt utrymme som anges så gör man ju aldrig det. Ingen PC-tillverkare anger ledigt utrymme när de säljer datorer och ingen mp3-tillverkare för den delen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 09:52
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Som vanligt stör det mig lite hur de anger lagringsutrymme. Den minsta i'Touche'n rymmer 8GB fast jag antar att det är oformaterat utrymme. Formaterad och med inlagt OS hamnar väl det verkliga utrymmet kring 7.5GB i bästa fall, 7 i värsta fall. Det hade varit bättre med 10 och 20Gigsvarianter. Jag är sugen på en Touch men ekonomin tillåter inte riktigt, ah what the heck who am I fooling! I want a better deal for my hard earned cash, jag väntar åtminstone till nästa generation.

Nanon med 8 GB rymmer 2000 låtar och touchen 8 GB 1750 låtar så OS:et tar upp en del utrymme. De brukar väl räkna med 4 MB för en låt vilket betyder att de räknar med att OS:et behöver upp till 1 GB (1750 x 4 MB= 7 GB). Jag har för mig att jag har läst någonstans att iPhones operativsystem tar upp 700 MB i nuläget.

En Nano red är beställd för min del. Jag vill ha en liten pryl men jag kan inte släppa tanken på att jag bör avbeställa och vänta in touchen ändå... What to do? Vilket grymt i-landsproblem...!

Citat:

Vad trist att man inte kan emaila med iPod Touch, det är den funktion jag hade använt mest. Men man borde kunna använda webmail via safari, eller hur?

Självklart.

  • Medlem
  • 2007-09-06 12:07

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

Ursprungligen av Dx200:

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

Jag är lite ambivalent fortfarande. iPhone är ju allt iPod touch är (förutom 16 GB, men det lär väl komma) plus telefon. Och att få den integrerad är ju en höjdare egentligen, med allting samlat i en enda enhet.

Å andra sidan är iPhone trots smidigheten lite stor och rätt tung. Om man vill ha en riktigt liten telefon och kanske inte alltid bryr sig om att ha med det andra, då kan en annan telefon + iPod touch vara ett alternativ. Och jag är lite kär i "slajdertelefoner" dessutom.

Men å tredje sidan...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är lite ambivalent fortfarande. iPhone är ju allt iPod touch är (förutom 16 GB, men det lär väl komma) plus telefon.

En ++grej med iPod T är ju att den dyker upp som en disk när du kopplar in den på jobbet och behöver slanga över lite jobbgrejer. För mig blir det en iPod T + en iPhone när den får 3G eller 3MP-kamera (vad som nu händer först).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 12:34
Ursprungligen av Dx200:

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

Jag har tidigare inte tänkt köpa en iPhone utan enbart suktat efter en. Eftersom min privata mobiltelefoni ligger på mindre än 40kr/månad vill jag inte skriva upp mig för 2-3års abonnemang. Funktionerna och gränssnittet i iPhone är det som har fått mig att vilja ha en, men inte som mobiltelefon, utan mer som hur iPod Touch fungerar, och nu har jag ju fått en sådan maskin...

Nu ska jag bara invänta första rapporterna om hur de implementerat åäö, hoppas verkligen att man ser dem på ordinarie qwerty-tangentbordet om man har den i liggande läge i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 12:47
Ursprungligen av Dx200:

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

Jag gör nog lite tvärtom. Kanske inte så relevant för din fråga men jag skaffar en ny nano nu och väntar på iPhone (eller någon kommande version). Anledningen till det är att jag tror att iPhone, med (turbo-)3G flatrate och wifi, kommer att helt förändra hur man använder en sådan manick. Alltid uppkopplad och i bra fart utan man behöver tänka på tekniken. iPod touch däremot kommer ju att tappa uppkopplingen "i tid och otid"...

Å andra sidan...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-06 15:28
Ursprungligen av Dx200:

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

Jag fastnade direkt för iPhone, och när jag började tänka efter så var det nästan bara för att iPoden var så fruktansvärt cool, och multitouch! Och när jag fick se iPod touch, så insåg jag, att jag inte behöver telefondelen, utan detta är helt perfekt!:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-07 00:29
Ursprungligen av Dx200:

Ni som hade tänkt att köpa en iPhone när den släppts men ändrat er och köper iPod Touch, hur har ni tänkt och resonerat? Kul att höra

iPod touch blir det asap, iPhone så fort den kommer till sverige, då sälja touchen och köpa en nano, så blir det nog..

Att kunna surfa via Wifi är ett stort argument för mig att köpa iPod touch istället för en Classic. Fast jag inväntar nog iPhone trots allt. iTunes wifi-store (eller vad den nu heter) kommer att bli farlig för min ekonomi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 13:03

Har suktat efter iPhone sedan den släpptes men vill inte köpa en knäck variant utan en legitim svensksåld version. Nu försöker jag övertala mig själv att det inte händer förräns slutet av nästa år så jag kan rättfärdiga ett ipod touch köp...

  • Medlem
  • 2007-09-06 13:12

Jag ville verkligen ha en iPhone men nu blev jag tveksam. Den är ju hur cool som helst, men min motivering för att ha iPod Touch och en extra mobil är att mobilen kan vara svinliten typ Neonode eller liknande, och sen ha en Touch med browser musik etc. Då kan jag även välja om jag vill konka runt på musik och surf apparaten som tar mest plats eller lämna den hemma om man typ går ut på kvällen, mobilen är svårare att lämna hemma. iPhones fördel är att den synkar perfekt med macen, kontakter etc, men skulle nog vara lite skraj att tappa den i golven i stökigare miljöer. Just nu har jag en Qtek som kan göra typ allt, film, mp3, wifisurfa etc, men storleken känns väldigt stor ibland och det jag använder mest är telefon, kalender, mail och sms vilket typ alla mobiler klarar av... Massa tankar och valet är svårt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 13:22

Har själv en Nokia N95 som klarar film och musik och allt det där... men seriöst talat så
1) den synkar inte med iTunes.
2) om man spelar musik och kollar film så är det STOR risk att batteriet tar slut under dagen.

De två grejerna gör att iPod Touch är riktigt högintressant... får nog ta och sälja min iPod Nano jag köpte i juli och lägga till lite pengar och köpa iPod Touch.

  • Medlem
  • 2007-09-06 13:24

Trineo, kommer du köpa en mindre mobil om du köpet touchen eller ska du behålla n95an?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 15:07

Kommer behålla N95:an då den har något så ovärderligt som active sync till exchangeservern på jobbet... sen att den även har GPS gör inte saken sämre.
Det är dock något jag gärna sett på itouch´n, möjlighet att koppla dit en GPS så man kan ha den som navigator/filmvisare i bilen också.

Sen finns ju Gear4 Blue eye som gör att du kan använda ipoden som headset till telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 15:09

Sen så ju mer jag tänker på det så ser jag iPod Touch som ett riktigt bra komplement till en mobil...

Bevaka tråden