Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAC-adress i WinXP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hopp!

Jag har en inhyring som har en pc med WinXP och en D-link för trådlöst nätverk. Den är ansluten via USB.

Uppkopplingen funkar, men jag vill gärna ha (och har haft för mina Macar) den extra säkerheten som utdelning av MAC-adress ger. Mitt problem är att jag inte kan hitt D-linkens MAC-adress.

Kan någon beskriva hur jag kan hitta det?

Lev väl
//tm
It´s easier with a Mac

Gå till start, tryck "Kör"
skriv "ipconfig /all" så ser du massa info.

Och skriver man "cmd" innan man kör Ipconfig så hinner man dessutom se vad som står

Ja, men serru, jag är ju snabb.... Ok, lite för snabb... Japp, släng dit CMD också sås lipper du stressa...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-20 18:07

Finns det något GUI för detta?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-20 19:34
Ursprungligen av Wire:

Finns det något GUI för detta?

[START] -> Inställningar -> Nätverk, klicka sen upp egenskaper för nätverksenheten, sen står det i nån flik där eller om det var en extra knapp.

Har inte Windows här just nu, men klicka runt lite så dyker det upp.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-20 18:13

Varför GUI när det finns promt

speciellt om ms kunde lära sig stava till ifconfig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 23:29

Konfigurera heter sista knappen som Mija missade

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 08:23

Mija och ufred, det verkar som ni båda har fel. Finns verkligen "START] -> Inställningar -> Nätverk", jag tror inte det. Dessutom kan man inte se MAC-adressen under "Konfigurera". Rätta mig om jag trollat bort mig själv...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 08:31

Nu hittade jag den. "Start - Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar". Högerklicka på nätveksanslutningen och välj Status. I fliken Support klickar man på Information. Där står MAC-adressen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-02-22 08:56

Jag kör med "klassisk" Startmeny och då finns undermenyn Inställningar.

När man väljer egenskaperna för nätverksenheten så kan man också man hålla pilen i rutan där det står vilket nätverkskort som används, "Ansluts med" står det strax ovanför.

Knappen Konfigurera är opålitlig, den visar lite olika mycket information beroende på vilken drivrutin man har.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 09:12
Ursprungligen av Mija:

Jag kör med "klassisk" Startmeny och då finns undermenyn Inställningar.

När man väljer egenskaperna för nätverksenheten så kan man också man hålla pilen i rutan där det står vilket nätverkskort som används, "Ansluts med" står det strax ovanför.

Knappen Konfigurera är opålitlig, den visar lite olika mycket information beroende på vilken drivrutin man har.

OK, nu vet vi några olika sätt. Tackar!

1
Bevaka tråden