Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysqldump med hjälp av Cronnix - ett problem.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej mac:are!

Jag håller på att lära mig om crontab, launchd, mysql, dumping, etc. Hur som helst, jag har en terminalslinga som rullar i crontab (Cronnix-gui) när jag markerar crontab-schemat i Cronnix och väljer "kör". En Mysqldump skapas på drygt 3MB och allt är fine. Däremot när jag kör schemat så blir den på 0KB och helt tomt. Jag anar att det beror på root-rättigheter eller liknande. Men hur löser jag det?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-24 17:17

Jag har ingen erfarenhet av Cronnix-GUI istället kör jag mina cronjobb via Terminalen medhjälp av följande kommando.

user@computer:~$ crontab -e

Sen är det bara att klistra in följande. Det finns en uppsjö av guider om hur du ska angiva vilken minut/timme/dag kommandot ska utföras på nätet, Googla! I detta exempel körs kommandot var 15:e minut.

*/15  *     *     *     *     kommandot

Hoppas detta inlägg kan hjälpa dig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 00:28
Ursprungligen av Hasselgren:

Hej mac:are!

Jag håller på att lära mig om crontab, launchd, mysql, dumping, etc. Hur som helst, jag har en terminalslinga som rullar i crontab (Cronnix-gui) när jag markerar crontab-schemat i Cronnix och väljer "kör". En Mysqldump skapas på drygt 3MB och allt är fine. Däremot när jag kör schemat så blir den på 0KB och helt tomt. Jag anar att det beror på root-rättigheter eller liknande. Men hur löser jag det?

Tack på förhand!

Låter som om du stöter på det klassiska problemet att crontab inte sätter enviroment variablerna som du gör med shell då du kör det manuelt.

Kommandot "env" dumpar de inställningar som är satt i miljön, kolla vad som saknas mest troligt är det något för mysql som den vill ha

1
Bevaka tråden