Macbook köp!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-23 00:20

Tjena!
Jag har börjat plugga på högskolan nu, och ska köpa en MB hade jag tänkt, funderar runt priserna på de två vita modellerna.

* 2,0 GHz Intel Core 2 Duo
* 1 GB minne
* Hårddisk på 80 GB1
* Kombinationsenhet
SEK 8.995,00

* 2,16 GHz Intel Core 2 Duo
* 1 GB minne
* Hårddisk på 120 GB1
* SuperDrive för skivor i dubbla lager

SEK 10.795,00

Det skiljer ju 1800:- i pris på de två, och den enda skillnaden som jag vet är CPU:n som är 160mhz snabbare, samt Superdriven.
Ni som har köpt, feedback plz!

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-23 00:40

CPU hastighet är så pass liten skillnad att man kan bortse från det. Jag köpte den billigare och fick den idag. Är helt underbart nöjd. Kommer att köpa en extern brännare istället då de är så billiga +att jag använder det så litet. Jag bytte även ut min hårddisk själv mot en dubbelt så stor 7200 varvare från Seagate. (Original är 5400 varv.) Två Gb RAM-minne satte jag också i, då MacOSX gillar mycket RAM. Nu fick jag hårddisk och RAM kostnadsfritt på annat sätt så för mig blev det billigt. RAM hade jag satt i extra om jag var du. Hårddisken är marginell skillnad, förutom att den jag köper är bättre än originalet från Hitachi.

Sök gärna på mina inlägg om MacBook så kan du läsa mer. Jag förordar att du köper! Windows går riktigt bra också kan jag tillägga.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-23 01:32

Jag har inte köpt en egen MacBook, men mitt råd är att om du har möjlighet, köp 2,16GHz-modellen. Snåla inte. Om du behöver större hårddisk eller möjlighet att kunna bränna DVD, så blir det ju en merkostnad att komplettera. Ha framförhållning.

Lite snabbare processor, större hårddisk och brännare för alla format/skivor. Visst 1800 kr kan ju anses vara en liten obetydlig skillnad, men samtidigt är det ju då även en så pass liten prisskillnad att du kan lika bra ta den dyrare modellen. Du får ju trots allt bättre grejor på tre punkter.

Ja, detta var min åsikt i det hela.

Scenario 1: Detta köp belastar inte din ekonomi nämvärt.
Köp den dyrare modellen när du ändå är igång. Och lasta i mer RAM-minne.

Scenario 2: Detta köp innebär en betydande investering - ett högre pris kan inte komma ifråga.
Köp den billigare modellen, och satsa mellanskillnaden på RAM-minne. Det gör större skillnad för prestandan än processorhastigheten.

/M

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-23 03:44

En annan fördel med att sätta i egen hårddisk, är att du får mellan 3 och 5 års garanti på disken. Originaldisken är bara ett års garanti. Dessutom håller de diskarna man köper i handeln bättre kvalitet än de diskar datortillverkarna sätter i maskinerna.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-08-23 12:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

Dessutom håller de diskarna man köper i handeln bättre kvalitet än de diskar datortillverkarna sätter i maskinerna.

Har du några belägg för detta påstående? Referenser?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-23 16:12

Ja jag kan inte skicka en vetenskaplig rapport till dig i ämnet direkt. Däremot har jag fått det bekräftat av en Appleåterförsäljare som jag har bra kontakt med. Idag var det nästan vanligare att man fick byta hårddisk på sin macbook än att man får byta laddaren enligt honom. Det som jag tycker backar detta är just garantitiden. Eftersom hårddisken är enkel att byta själv, skulle denna mycket väl kunna ha samma garantivillkor som diskar du köper boxade i handeln, men det har de inte.

Sen finns det mycket annat som återförsäljare överdriver. När jag köpte min iBook för två år sen var jag inne kort efter hos en Appleåterförsäljare som tyckte att jag skulle köpa en extra laddare redan nu, eftersom en sån laddare håller max ett år. Efter två år håller min laddare lika bra, men jag sköter mina grejor. Märk väl, jag köper mina datorer från Applestore, så det var inget merförsäljningstrick från återförsäljaren.

Om ovanstående kan räknas som tillräckliga belägg eller inte kan ju diskuteras iofs. Jag tycker att bla garantitiden styrker det hela, men nej, någon vetenskaplig rapport har jag inte, och är det vad man kräver för att belägga något i detta sammanhang, ja i så fall håller inte min tes.

Jag skrev inte inlägget för att skrämma upp någon utan för att förmedla egna intryck. Jag har själv haft 18 Appledatorer under 20 års tid, så jag tycker jag har litet koll på kvalitet. En sak är säker dock, Apple höll mycket högre kvalitet för tio år sen...

Ursprungligen av Spooky:

Har du några belägg för detta påstående? Referenser?

• Medlem
  • 2007-08-23 13:43

Själv funderar jag på en MacBook (den billigare, ev med med ram) och sedan köpa till en SSD disk från Samsung. man får en 32G för 5 tusen.

Min syster är i samma situation, högskolan nästa. Hon fotar mycket och vill att den skall klara bildbehandlig tillfredställande. Är Macbook tillräcklig bra till detta med sina 64mb i bildskärmsminne?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-08-23 14:47
Ursprungligen av jolander:

Min syster är i samma situation, högskolan nästa. Hon fotar mycket och vill att den skall klara bildbehandlig tillfredställande. Är Macbook tillräcklig bra till detta med sina 64mb i bildskärmsminne?

Jag fotar själv ganska mycket... jag använder Photshop på min svarta Macbook med 2Gb ram en del och jag tycker att det flyter hur bra som helst faktiskt.

Jag har däremot provat lite bilder i RAW-format i kombination med Apples Aperture... men det kändes lite väl segt. Nu spekulerar jag bara men jag gissar att Aperture använder grafikprocessorn till mycket av beräkningarna. Photoshop använder nog huvudprocessorn istället. Därför känns Photoshop helt okej men Aperture är nog tusan gränsfall faktiskt.

Någon som testas Adobes alternativ Lightroom på Macbook?

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-23 14:58
Citat:

Scenario 1: Detta köp belastar inte din ekonomi nämvärt.
Köp den dyrare modellen när du ändå är igång. Och lasta i mer RAM-minne.

Scenario 2: Detta köp innebär en betydande investering - ett högre pris kan inte komma ifråga.
Köp den billigare modellen, och satsa mellanskillnaden på RAM-minne. Det gör större skillnad för prestandan än processorhastigheten.

/M

Det är just det Scenario två som jag tänker på, två 1024 stickor med ram kostar 900:-
Tror faktiskt jag tar detta alternativ, då jag tänkt köpa en stationär mac senare. Denna dator ska jag typ endast använda till och från högskolan samt under föreläsningarna.

• Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-23 15:00

Oj, missade quote! Martin Belak skrev det jag citerade ovan. ;P

1
Bevaka tråden