Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailprogram för flera identiteter? Vill lämna Entourage

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-22 23:09

Hej!

Jag måste sluta med Entourage, det suger verkligen skitapa.
Men vad ska jag ha i stället..?? Jag är verkligen jätteberoende av alla identiteter jag skapat.. finns det andra mailprogram än Entourage/Outlook som har identiteter?
Jag vill inte ha olika användare på macen, bara olika användare på mailen...
Några tips?

mail.app om du inte har provat det. det är sådär himla genialt enkelt på apple-vis.
vet inte om det fungerar med identiteter på det sättet du frågar efter, men du kan ha olika in-/utkorgar till olika konton.

  • Medlem
  • 2007-08-22 23:59

tyvärr inte med identiteter... det är överhuvud taget aldeles för enkelt. Jag använder dels identiteterna men också kategorier, jag har så himla mkt mail och olika adresser, även inom varje identitet och behöver verkligen ett bra system för o ha ordning på allt. Entourage kunde eg. vara bra, förutom att det är hundra supersura buggar som förstör allt och då funkar det ju inget vidare ändå...

Jag har använt Entourage sedan det kom, supportat en massa människor i det, hållit utbildningar i Entourage. Jag har cirka 60.000 mail, tjogvis med regler, scripts, projekt etc. etc. och märker överhuvudtaget inte några buggar.

Vad är det för buggar du upplever i Entourage?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-23 13:24

Utan att ha använt det själv låter det som om du skulle använda dig av smarta foldrar i Mail.app. Men det som gör det lite svårt att komma men förslag är att du använder en annan definition av begreppet identitet. Jag (och kanske många med mig) mappar en (1) identitet till en (1) adress. Sedan vet jag att det finns pluggar till Mail.app som ger dig kategorier etc.

Framförallt får du gärna (grafiskt?) visa hur du strukturerar upp din mail-vardag.

  • Medlem
  • 2007-08-25 21:01

Hej!

Coolt med experter!

Jag har många adresser, varje är som en personlighet kan man säga (olika jobb). Och inom varje adress har jag många många mappar för att hålla reda på allt.

Buggarna jag upplevt i Entourage är främst i adressboken. Fältet anteckningar byttes plötsligt ut en dag. Till en kontakt hade jag skrivit en anteckning ("har just blivit pappa... etc") detta stod sedan i 60% av mina kontakters anteckningsfält! Katastof... Eftersom som ni kan gissa var deras anteckningar spårlöst borta..,

Jag har byggt om och kontrollerat databaser och allt vad det heter men det hjälper inte. Det är asjobbigt att vara utan anteckningsfält. Asstörigt att se den där pappa-anteckningen upprepa sig i all evighet. Dessutom asstörande att man inte kan sortera folk efter det man vill, att man inte kan visa anteckningsfältet i listan över adresser, att man inte kan se vilken uppställning man vill se i bläddrarutan som visas när man ska lägga till adresser till ett mail etc etc..
Dessutom inga bra möjligheter att kopiera listor (självkomponerade med det innehåll man vill ha) till andra dokument eller utskrifter.
Det allra mest störande av allt och helt ohållbara är när man ska skicka mail till många. EN adress är fel men Entourage säger inte vilken, bara vägrar skicka. Tills man en i taget (!"!) gått igenom varenda jäkla adress och hittat vilken som är fel. Resultatet blir i princip att man bara kan skicka mail till 2-3 personer åt gången. Modernt...

Oh jag blir arg när jag skriver om entourage, vi är inte polare längre..

Själv har jag stängt av kontrollen av adresser, det märks ju liksom ändå om de blir fel.

Jag är rädd att jag inte förstår att vad du menar med att man inte kan sortera folk efter vad du vill. Det är väl bara att klicka på kolumnrubriken?

  • Medlem
  • 2007-08-26 02:22

att stänga av kontrollen av adresser hjälper dessvärre inte ett dugg...

sortering, ja till exempel att man i en lista över adresser i adressboken kan sortera på för eller efternamn, men man kan inte SE namnen med för eller efternamn först. Bara förnamn först.
I den vyn (lista över adresser) kan man heller inte välja vilka fält som helst, som t.ex. anteckningar.
När man ska skicka ett mail kan man gå till dialogruta och välja mailadresser / kontakter från en lista. I den dialogrutan kan man inte välja nånting mer än att sortera a-ö eller ö -a Med andra ord gör alla funktioner för sortering och kategorisering absolut ingen nytta när man behöver hitta en adress därigenom. Visst kan man plocka upp adressboken, och mailet, ha dem sida vid sida och dra över adresser man vill ha, men det är ett litet steg krångligare. såna steg man inte vill ha när man jobbar med saker dagligen..

  • Medlem
  • 2007-08-26 02:24

förtydligande ang. att klicka på kolumnrubriken. ja - men det förutsätter att man kan välja till den kolumnrubriken över huvud taget, vilket man alltså inte kan med alla fält. Det är också omöjligt att separerar för och efternamn i olika kolumner.

Ja det är alltså sånt som inte är buggar i egentlig mening, utan mer att du saknar vissa funktioner i Entourage.

Jag förstår på din beskrivning att använder Entourage ganska mycket som jag, som ett projekthanterings- och CRM-verktyg, och då är det nog oundvikligt att man stöter på begränsningar.

Själv tycker jag att jag har kunnat hantera begränsningarna bra, bland annat för att jag använder AppleScript för att lägga till funktioner jag saknar, samt för att jag knyter ihop det med FileMaker och Excel (via AppleScript) för att få till såna funktioner jag saknar, t.ex. tidsredovisning och statistikfunktioner.

Jag tror att det i ditt läge skulle vara bra läge att börja bekanta sig med AppleScript och de nya möjligheter det ger i Entourage

  • Medlem
  • 2007-08-27 02:27

det låter superbra, tack. men buggen då..? va kan ha hänt tror du och hur kommer man ur det?

1
Bevaka tråden