Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluray-spelare till Mac finns det än?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Spata:

Lite sent svar men jag har precis kopplat in en extern Blu-rayspelare till min MBP och det funkade helt problemfritt. Tror det är plug n Play.

Hittade det här programmet för uppspelning: The First and Best Mac Blu ray Player Software, movie/DVD/video player
Gratis i tre månader.

Wow! Jag som började tro att den dagen skulle aldrig komma…

Ursprungligen av Spata:

Lite sent svar men jag har precis kopplat in en extern Blu-rayspelare till min MBP och det funkade helt problemfritt. Tror det är plug n Play.

Hittade det här programmet för uppspelning: The First and Best Mac Blu ray Player Software, movie/DVD/video player
Gratis i tre månader.

Grymt! Fungerar programmet bra?

  • Medlem
  • 2011-09-09 00:42

Jo det funkar bra. Jag trodde det skulle vara lite segt att hoppa på tidslinjen iom att det var Blu-ray men det var precis som en dvd.
Att öppna en film tar ca 15 sekunder.

Funkar kalas att spela upp:
A Clockwork Orange
Inglourious Basterds
Benjamin Buttons Otroliga Liv
The Assassination Of Jesse James
Luftslottet Som Sprängdes

men jag får inte igång Avatar.

Bilden ser klockren ut men jag har inte testat den mot min tv än.
Det jag funderar lite på är ljudet, jag får bara upp alternativen "Stereo" och "Dolby"
Jag brukar föredra DTS, men ska kika lite mer på det i helgen och koppla in den till min reciver och se om det händer nått.

Ursprungligen av Spata:

men jag får inte igång Avatar.

På min Sony Blu-Ray spelare BDP-S560 tog det längre tid än vanligt att få igång Avatar. Skärmen var svart rätt länge, när jag just höll på att tappa tålamodet och skulle mata ut Blu-Ray skivan dök bilden upp och var bilden/filmen fantastiskt fin och detaljerad! Man nästan dreglade…

Kanske du skulle låta den gå en tid, (medan du fixar lite fika eller lagar mat)?

  • Medlem
  • 2012-01-16 11:53

Sen uppdatering men iaf.. Jag fick aldrig igång avatar. I finder ser jag skivan och programmet upptäcker den men skärmen förblir svart.
I helgen provade jag med två filmer till, Gränsen och I saw the devil.
Gränsen spelades upp utan problem men I Saw the devil funkade inte alls, fick inte ens upp den i finder.

MakeMkv upptäcker skivan, men backup går inte att göra då den klagar på regionsinställningarna i läsaren. Vilket jag inte fattar för vad jag förstått så har alla mina filmer samma region.

Så jag tror problemet ligger i min blu-rayläsare, inte kombinationen mac+blu-ray.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-18 14:13

funkar det att ansluta en blu-ray-läsare till mac om man bara vill rippa filmer eller krävs windows för det?

Ursprungligen av p0tatis:

funkar det att ansluta en blu-ray-läsare till mac om man bara vill rippa filmer eller krävs windows för det?

Hittar ditt program, tex Handbrake skivan så ska det inte vara några problem antar jag.

  • Medlem
  • 2012-01-18 18:00
Ursprungligen av p0tatis:

funkar det att ansluta en blu-ray-läsare till mac om man bara vill rippa filmer eller krävs windows för det?

Det går bra att rippa till Mac, men det finns dåligt med gratisalternativ. Handbrake klarar inte av att rippa Blu-Ray för egen maskin utan man får använda tex MakeMkv först. Nu är inte MakeMkv gratis längre om man ska rippa Blu-Ray tyvärr. Värt att tänka på är att Handbrake inte stödjer pgs-undertexter från Blu-Ray, så hostar man upp 75 dollar för MakeMkv så blir det filmer utan text:(

Jag har provat ett program från Pavtube Pavtube Blu-ray Ripper for Mac-rip/copy BD/DVD to Apple TV,iPad,iPhone,iPod
Verkar rätt så vettigt, det finns färdiga profiler för tex AppleTv, iPad, iPhone mm. Undertexter ska inte heller vara något problem.
49 dollar kostar programmet, kommer nog köpa det när lönen trillar in.

.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-01-19 15:15

Ok tack, med rippa tänkte jag i första hand på att göra en exakt kopia av blu-ray:en på hårddisk, som MacTheRipper gör med dvd:er. Kan MakeMkv göra det? Har för mig att Handbrake klarar att ta såna kopior med katalogstruktur bdmv etc?
Funkar det att ansluta vilken extern blu-ray-läsare som helst till Mac då?

  • Medlem
  • 2012-01-23 18:03
Ursprungligen av p0tatis:

Ok tack, med rippa tänkte jag i första hand på att göra en exakt kopia av blu-ray:en på hårddisk, som MacTheRipper gör med dvd:er. Kan MakeMkv göra det? Har för mig att Handbrake klarar att ta såna kopior med katalogstruktur bdmv etc?
Funkar det att ansluta vilken extern blu-ray-läsare som helst till Mac då?

Jag kan inte läsa bdmv-stukturer med Handbrake, nu vet jag inte om jag gör fel men jag får det inte att funka. Å precis som Zimmerman skriver så blir nog Pavtube bäst, billigare och det räcker med ett program.

Pavtube Bluray Ripper

PS3 gick sönder så nu står vi helt utan cd/dvd och blueray spelare. (Grabben har en barn CDspelare, dock dåligt ljudtryck i den.

Iallefall tänkte jag att det bara är att koppla in en extern blueray till MacMini, nu har jag förstått att det inte är helt så enkelt.

Jag vill kunna bränna cd skivor till grabben (går åt i rask takt) och kika på film, bor granne med en videobutik som jag gillar och vill stödja.

Läste att VLC 2.0 ska fixa uppspelningen, fast vilken spelare fungerar? Vilken som helst?

Beställt Samsung Combo 6X E xtern Svart Retail, en extern bluray spelare från cdon. Återkommer hur jag fick det att fungera.

  • Medlem
  • 2012-02-19 13:54
Ursprungligen av andlin76:

Beställt Samsung Combo 6X E xtern Svart Retail, en extern bluray spelare från cdon. Återkommer hur jag fick det att fungera.

Snygg! Jag köpte den billigaste interna Blu-Ray läsaren som fanns för ett år sen (en liteon) och fick efter mycket letande tag på ett case att ha den i. Det vart lite smäckigt men det fungerar iaf;) Så jag tror nog den som du har beställt kommer funka galant.
Jag har använt det här programmet för att spela upp mina filmer: The First and Best Mac Blu-ray Player Software, movie/DVD/video player
Kostar just nu 49$ men man får prova gratis ett tag.
Ska prova med det nya vlc och se om det funkar med Blu-Ray!

Samsung läsaren kom idag i brevlådan,från CDON om någon är nyfiken. Testat lite, hyra Arne Dahl på bluray, en ganska ny film.

VLC 2.0, Fungerar inte, saknar AACS. Vad nu det kan vara, ska googla...
XBMC 11 Beta 3, stöder inte bluray pga massa copyright skit. Finns en plugin som dekodar filmen med makeMKV. Nja, tar 2 minuter innan filmen drar igång (inställbart) och laggar och gav text på danska som jag inte kunde bli av med.
Blu-Ray Player som du tipsade om fixar det utan problem. Ska se om jag får igång VLC innan jag köper det för 50 dollar.

VLC2 ska fungera med bluray om man gör så här VLC Blu-Ray

Hittar inte var första filen ska ligga, någon som orkar prova?

Ursprungligen av andlin76:

Hittar inte var första filen ska ligga, någon som orkar prova?

Finns inte mappen så får du väl skapa den.

  • Medlem
  • 2012-02-21 22:32
Ursprungligen av andlin76:

VLC2 ska fungera med bluray om man gör så här VLC Blu-Ray

Hittar inte var första filen ska ligga, någon som orkar prova?

Jag fick inte heller igång det med vlc. Försökte ladda ner AACS från deras hemsida men det gick inte. Ska prova länken som du hade imorgon och se om det funkar.

Bevaka tråden