Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som testat Apples nya tunna tangentbord

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oj vad kul att alla har haft så bra relation med sitt tangentbord. Jag har nog haft extrem otur märker jag.

Det hela började i julas när jag köpte en mac med det trådlösa tangentbordet. Efter en liten stunds användning tappa datorn kontakten med tangentbordet. Otur tänkte jag å ringde upp deras suport. Gick inte att lösa så dom skulle skicka ett nytt.
Här börjar det roliga. Nu skickar dom det gamla trådlösa till mig (det stora vita). Klantigt tänkte jag å ringde dom. Lite krångel och dom skulle skicka det nya. OJ då, samma igen. Ringa, krångel, nytt. Oj, med tråd. Hopp. Ringa, krångla, nytt. Ahh... rätt.
Efter ett par dagar, tappar kontakten igen. Å då menar jag, tappar-kontakten-går-inte-att-ansluta-igen. Otur.
Ringa, krångla som fan, dom tog pengar för att jag inte skicka tillbaka det gamla som dom inte sa något om. Lämna in dator på reparation, efter 4 veckor tillbaka. Hel dator utan problem. I två dagar. Tappar kontakten med tangentbord.
Ringa, krångla, lämna tillbaka dator (kan ju omöjligt vart fel på två tangentbord), beställa ny dator. Behöll det gamla tangentbordet.
Ansluter det gamla tangentbordet till den nya datorn. Inga problem, i två dagar igen. Hopp. Det va tangentbordet det va fel på ändå.
Ringa, krångla, "ursäkta alla problem vi skickar genast det nya". Igår fick jag tangentbordet. Ahh. gissa vad! Dom skicka det gamla trådlösa vita. Haha.. Ringa, jätte förlåt.

Väntar på att få det nya i veckan å hoppas på att det blir rätt tangentbord denna gången. Man kan ju undra hur "ett litet, platt, metalltangentbord" kan bli "ett stort, plastigt, vitt tangentbord" kan blandas ihop. Men va fan, jag e inte bitter. Alla kan ju göra fel.

Annars är det som det sägs, ett GRYMT skönt tangentbord.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-05-07 12:58

Jag lyckades med att hälla ut en mugg té med honung över mitt nya platta tangentbord med sladd. Tog det till köket och sköljde det under vatten länge. Efter det la jag det för att torka. Efter ett dygn provade jag att koppla in det igen. Fungerade kanon. Kar kört så nu i ca 3månader och fortfarande inga problem.

Det kallar jag kvalitet. Kan meddela att jag slutat att drick té vid datorn.

/N

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-07 13:00
Ursprungligen av niclasc:

Jag lyckades med att hälla ut en mugg té med honung över mitt nya platta tangentbord med sladd. Tog det till köket och sköljde det under vatten länge. Efter det la jag det för att torka. Efter ett dygn provade jag att koppla in det igen. Fungerade kanon. Kar kört så nu i ca 3månader och fortfarande inga problem.

Det kallar jag kvalitet. Kan meddela att jag slutat att drick té vid datorn.

/N

Rekommenderar att badar det i t-röd eller liknande istället för vatten. Denna gång gick det bra, men man kan ha otur också...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-05-07 13:36
Ursprungligen av Sidde:

Rekommenderar att badar det i t-röd eller liknande istället för vatten. Denna gång gick det bra, men man kan ha otur också...

Hade inte tillgång till t-röd så det fick bli vatten. Det förkortade säkert livslängden på tangentbordet. Men bara det fungerar 1 år till så är jag nöjd.

/N

  • Medlem
  • Boston
  • 2008-05-08 12:10
Ursprungligen av niclasc:

Jag lyckades med att hälla ut en mugg té med honung över mitt nya platta tangentbord med sladd. Tog det till köket och sköljde det under vatten länge. Efter det la jag det för att torka. Efter ett dygn provade jag att koppla in det igen. Fungerade kanon. Kar kört så nu i ca 3månader och fortfarande inga problem.

Det kallar jag kvalitet. Kan meddela att jag slutat att drick té vid datorn.

/N

En av våra utvecklare brukar köra sitt MS Natural Keyboard i diskmaskinen med jämna mellanrum. Funkar kanonbra. Det är torktiden som är det viktiga...

lite lustigt, köpte mig ett trådat tangentbord eftersom jag blev så kr i alla bilder på tangentbordet som folk lagt upp! och det första jag märkte som jag störde mig på var just att jag inte lyckades få caps-lock att funka, utan att jag måste hålla inne det, trodde det var fel på bordet, tur att jag såg denna tråd annars hade jag nog ringt apple^^

PS. tangentbordet är kung över alla andra tangentbord, kan ju säga att folk var minst sagt avensjuka i skolan när jag fick det, och ja, i skolan fick jag det då UPS inte hittar vår gata, som råkar ha funnits i 10 år och ligger ganska centralt...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-08 07:32

Varför har ingen gjort ett sånt här tangentbord förut?
Blir lite enklare att hålla rent än tex "badkarsmodellen" som följde med t.ex. eMac.
Skönt att skriva löpande text med. Inga höga "balettlyft" för händerna.
Det enda jag undrar är vad man kan torka av bordet med utan att det skadas. -T-sprit på en tops? Någon som vet? (jag sa vet, -inte tror eller önsketänker)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-05-10 10:55

hahahaha diskmaskinen

Är grymmt nöjd med tangentbordet iaf... som nabben skriver... varför har ingen gjort ett sånt här förut för? (sitter med trådlösa).
Använder inte caps speciellt ofta så jag stör mig inte på att det e fördröjning men det kanske vore smart att ha en ruta i tangentbordsinställningarna som man får kryssa ur om man inte vill ha fördröjningen... så alla blir nöjda

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-10 12:38

-Det kom en uppdatering av tangentbordet förra veckan sedan dess funkar CAPS som vanligt.

I kör imac 20" standard versionen och alu tagent bordet i skolan( aker syn varje morgon me 20 imacar) men iaf jag tycker att tagent borden är en av de uderbarste skapelserna på jorden då alla tagent är perfekt placerade för mina händer 5/5 + en stjärna i kanten

har just packat upp min nya imac. tryckt i tangetbord och mus!.. musen är värdelös lika så tangetbordet. kopplade in mitt wave igen! och är mycket nöjd

Ursprungligen av orchidee:

har just packat upp min nya imac. tryckt i tangetbord och mus!.. musen är värdelös lika så tangetbordet. kopplade in mitt wave igen! och är mycket nöjd

Du får gärna förklara på vilket vis du tycker att tangentbordet är värdelöst. Att du inte gillar musen förstår jag, det gör inte jag heller så jag kör med en Logitech Mx1000. Men tangentbordet älskar jag. Till skillnad från det gamla badkarstangentbordet så kärvar inte tangenterna - kanske eftersom det inte finns så stora glipor som kan släppa ner skräp. Däremot har tangenterna en förmåga att bli skitiga, vilket iofs händer med de flesta vita tangentbord, så jag funderar på att köpa ett iSkin Protouch i vitt och/eller blått

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Du får gärna förklara på vilket vis du tycker att tangentbordet är värdelöst. Att du inte gillar musen förstår jag, det gör inte jag heller så jag kör med en Logitech Mx1000. Men tangentbordet älskar jag. Till skillnad från det gamla badkarstangentbordet så kärvar inte tangenterna - kanske eftersom det inte finns så stora glipor som kan släppa ner skräp. Däremot har tangenterna en förmåga att bli skitiga, vilket iofs händer med de flesta vita tangentbord, så jag funderar på att köpa ett iSkin Protouch i vitt och/eller blått

igentligen är det inte värdelöst. det är mer känslan. på mitt wave tangetbord har jag stöd för nedre delan av händerna. Det gör så det blir bekvämt.

mitt tangentbord har inte blivit skitet än efter 3 månaders användning, men jag gör rent det en gång i veckan med en blöt microfiber du så.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 17:17
Ursprungligen av Ollebro:

mitt tangentbord har inte blivit skitet än efter 3 månaders användning, men jag gör rent det en gång i veckan med en blöt microfiber du så.

Köp ett iSkin skydd så slipper du någonsinn göra rent tangentbordet. Den transparenta versionen är nästintill osynlig.

Länk

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-04 19:51

Man stänger av och sätter på det med en strömbrytare på höger sida.
Normalt sett går det i nån slags vila nr man inte använder det.

Jag har den variant som hänger med imac 24"an och jag är gräsligt nöjd med just tangentbordet. Det sitter liksom perfekt på någotvis - slaglängd och känsla är yttersta världsklass! Att det är gjort i metall gör ju inte saken sämre! Nä, bra jobbat apple!

Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag har den variant som hänger med imac 24"an och jag är gräsligt nöjd med just tangentbordet. Det sitter liksom perfekt på någotvis - slaglängd och känsla är yttersta världsklass! Att det är gjort i metall gör ju inte saken sämre! Nä, bra jobbat apple!

Det är det tangentbordet tråden handlar om. Har också det, köpt i efterhand som ersättning för det skräpsamlande "badkaret", och är hur nöjd som helst. Slaglängden är som du säger perfekt och det i kombination med den låga höjden gör att handledsstöd är en pryl i det förgångna.

Nån som vet vad denna knapp är?

Ursprungligen av Johan S:

Nån som vet vad denna knapp är?

Om man kör igång kalkylatorn så kopplar den knappen till "C" knappen (clear)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-11-12 18:26

Vad orättvist! En sån knapp har inte jag!!!
Måste ju vara för att stänga av något, slavskärm kanske?

Undrar också hur den är tänkt i OSX men i Win blir det en vanlig NumLock

MItt har fungerat klockrent. Men igår när jag satt och skrev så dog det bara, bytte batterier men inte ville det sig bättre för det - stendött. Så jag ogillar det

Läste en blogg skriven av en dåre i norrköping....

Han skall snarast byta ut sitt Appletangentbord - det är alldeles för feminint ....

Höll på ramla ur soffan av purt asgarv .....

Underbart tsm med macbooken ;D

Varför dra upp en sån gammal tråd... Kan ju lika gärna yttra mig nu:)

Det är ju väldigt snyggt, ganska trevligt motstånd men ack så oergonomisk. Jag lider verkligen varje dag jag sitter vid det över en timme, då vill jag dra fram mitt logitech och njuta av komfort och storleken. Tyvärr gör sig inte det tangentbordet speciellt bra på mitt vita fina skrivbord... Dum som man är envisas man med sitt äpple.

Ursprungligen av forceofshiva:

Varför dra upp en sån gammal tråd... Kan ju lika gärna yttra mig nu:)

Det är ju väldigt snyggt, ganska trevligt motstånd men ack så oergonomisk. Jag lider verkligen varje dag jag sitter vid det över en timme, då vill jag dra fram mitt logitech och njuta av komfort och storleken. Tyvärr gör sig inte det tangentbordet speciellt bra på mitt vita fina skrivbord... Dum som man är envisas man med sitt äpple.

Nähä? Jag har suttit i runt 5 timmar med det utan känna något, tycker icke det är oergonomiskt. Brukar bero på hur man lägger armarna och hur man sitter ju, har aldrig haft ont av ett tangetbord på grund av form eller storklek. Bara min egen position framför det.

Det är jättebra, och man behöver inte använda så mycket kraft att hamra på tangenterna … I början kändes det lite konstigt, men det var någon här som sa mig att ge det lite tid, så kommer du inte vilja gå tillbaka till det gamla. Han hade absolut rätt!

Trevlig känsla att skriva, fast det kan finnas bättre på marknaden. I så fall skulle jag gärna vilja veta det.

Bevaka tråden