Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som testat Apples nya tunna tangentbord

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 15:27

Hällde kaffe i gamla vita, lånade ett svart pc-aktigt (minns inte vad det hette) på
kommun, köpte det nya med tråd och jösses vilken skillnad !
Inget oljud-enklare/lättare/snabbare att skriva på och MYCKET snyggare..!
Dessutom känns det lite dyrt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-05 17:08

Jag köpte ett med tråd häromdagen. Fungerar alldeles utmärkt. Skulle köpt ett trådlöst egentligen, fram tills jag insåg att Apple slopat allting till höger om Enter-knappen. Troligtvis är detta för användare på resande fot. Men borde det inte komma två versioner? Grymt irriterande med sladdar!

  • Oregistrerad
  • 2007-09-05 17:10

Kort och gott: Snyggt, skönt att skriva på, tyst, lätt... Jag gillar det. Nackdelar: Kan inte ändra vinklingen, USB-portarna kunde vara lättare att komma åt.

Ursprungligen av Doktor G:

USB-portarna kunde vara lättare att komma åt.

Det förstår jag inte.....:confused:

  • Oregistrerad
  • 2007-09-06 16:30
Ursprungligen av adress@mac:

Det förstår jag inte.....:confused:

Man måste lyfta på tangentbordet för att stoppa in ett USB-minne.

Ursprungligen av Doktor G:

Man måste lyfta på tangentbordet för att stoppa in ett USB-minne.

Då förstår jag vad du menar. Jag tycker det är bra att kontakten sitter en bit in - då slipper man sladdar osv som petar ut ytterligare. USB minne kör jag direkt i datan (via en sladd på skrivbordet) då kan jag använda den även till sådant som kräver ström. Kamera,telefon, usb 4gb och så vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-07 01:35

Har letat överallt i Sthlm efter ett nytt trådlöst men är slutsålt och tar över 2 veckor att få det mitt habegär får spelet!!!

Jag har kört med det trådlösa i några dagar nu och innan det trådbudna.
Jag tycker det känns som om det är mindre eller snarare trängre mellan knapparna.
Sedan saknar jag enter något fruktansvärt. Istället för enter på höger sida sitter nu en alt knapp. Inte som på MBPs tangetbord alltså.
I överigt funkar det som det ska.
Men jag funderar på att byta tillbaka till det trådbudna...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 23:04

Har haft det trådlösa sedan i måndags och jag tycker det är helt fantastikt i förhållande till det gamla. Det är mycket lätt skrivet, man kan skriva snabbt & det är skönt för fingararna då man inte behöver använda så mycket kraft. Det är snyggt!!

Trodde att jag skulle sakna numpaden mer än vad jag gör, tänkte ett tag köpa ett separat på Kjell & Co eller Clas Ohlsson men det finns ingen anledning nu när jag har vant mig. Använde Sizzling Keys innan så jag var lite skeptisk till specialknapparna men dom är bara underbara. Du kan ha skärmsläckaren igång & ändå kan jag kontrollera iTunes utan att gå ur skärmsläckarläget, perfekt.

Sitter med en iMac "late 2006" & jag tycker faktiskt att den passar bättre ihop med denna än den nya "alu" färgerna matchar bättre om man säger så.

Jag är supernöjd med mitt nya keyboard.

//H

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-24 11:38

Kan någon av er som har ett svenskt trådöst tangentbord posta en bild på layouten?

Köpte ett som jag använder på jobbet. Helt fantastiskt underbart, :). Sjukt snyggt ere också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-25 21:33

Skönt att skriva på. Jag gillar det efter några timmars användande.

Nackdel, åtminstone på mitt exemplar: mellanslagstangenten låter mer än de övriga som är nästan helt tysta. Det kommer ett plastigt klickljud när man trycker ner mitt på mellanslagstangenten (inte då man trycker 'på sidorna').

Hmm, så det trådlösa tangentbordet finns ännu inte? Även om det går att beställa? Är det kanske därför jag får 4-6 veckors leveranstid när jag försöker köpa en ny Imac "24 med ett trådlöst keyb?

Det ballaste med det nya trådlösa tangentbordet? ALLT!!!

Men det ballaste av det ballaste är när man aktiverar tangentbordet. I aluminiumet ovanpå på/av-knappen lyser en grön lampa!!! Så djävla ballt! Lampan borde vara på hela tiden för när den är kopplad så slocknar den som om den aldrig funnits. Ni som får ett kommer att förstå vad jag menar.

Jocke

Som nybliven mac-ägare är jag helt lyrisk över nya tangentbordet! Det här det absolut skönaste och snyggaste tangentbord jag nånsin skrivit med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 16:35

...å för alla Er som inte är lika lyriska, likt nikonnicke, över de nya tangentborden så har jag "fullstort", vitt tangentbord med "riktiga" knappar till försäljning här på 99.se…;)

- Torkel

  • Medlem
  • Krokom
  • 2007-09-28 08:08

jag är mer än nöjd med det tunna smidiga trådlösa....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 10:59

Finns det trådlösa med svensk tangentbordsuppsättning att köpa ännu?

Senast redigerat 2007-09-28 11:25

Skulle tro på nej där, för så fort man köper en dator i apple store och väljer till Trådlöst tangentbord så ändras leveransdatumet från 3-4 dagar till 4 veckor :/

Jag har nu båda versionerna

USB varianten beställde jag direkt den släpptes (till jobbet) och i måndags levererades min iMac 24" med BT tangentbordet

Båda två då med "finsk" layout som är detsamma som "svensk", så att dom existerar och går att köpa är inget att fundera på.

Spontant är jag mycket nöjd med båda versionerna, förutom att på USB tangentbordet så känns knappen för siffran 3 lite konstig... BT versionen överträffar klart mina förväntningar, hade nästan räknat med att få köpa ett med sladd även hit hemma..

Ursprungligen av air:

2007.09.28: Jag har nu båda versionerna

Och för 3 dar sen, 2007.12.27 bytte jag batterierna för första gången. Dvs, cirka 3 månader räckte dom här oxo.

Fick mitt trådlösa idag, det är sjukt läckert. Lite störande att behöva använda fn-tangenten, men det är man ju van vid från MacBookandet ändå...

Ursprungligen av TZW:

2007-10-01: Fick mitt trådlösa idag...

Och idag efter nästan exakt tre månader kommer den första varningen om att batterierna håller på att dö. Så nu vet vi vad "upp till nio månader" betyder – för det var väl så man sa? Nu lyckas jag iofs inte hitta en källa på det som gäller det nya tangentbordet "Apple Wireless Keyboard (2007)"... men det verkar gälla det gamla vita iaf.

Senast redigerat 2007-12-30 15:07
Ursprungligen av TZW:

Och idag efter nästan exakt tre månader kommer den första varningen om att batterierna håller på att dö. Så nu vet vi vad "upp till nio månader" betyder – för det var väl så man sa? Nu lyckas jag iofs inte hitta en källa på det som gäller det nya tangentbordet "Apple Wireless Keyboard (2007)"... men det verkar gälla det gamla vita iaf.

Upp till nio månade gäller givetvis under förutsättning att du inte skriver en rad på det ...

(Nej, jag skämtar bara - jag kunde inte låta bli)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 23:03

Höli i det nya trådlösa tangentbordet förra veckan. Aldrig tidigare har jag hållt i något som väckt ett sådant habegär, jag ska bara ha ett. Så fort jag har tid att shoppa ett i butik så! Får väl ge det gamla vita trådlösa ill tjejen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 21:05

Ni som har lagt tassarna på det trådlösa bidra med lite bilder!
Vill-ha-faktorn ökar bara för varje dag som går, vet någon hur det ligger till med leveranstiderna på tangentbordet eller har någon butik fått hem det här i Stockholms området?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-03 11:35

Har inskaffat ett med kabel med min nya Mac Mini och är än så länge mycket nöjd med det.

+Snyggt
+Sköna tangenter
+Mycket bra funktions tangenter

-Glider iväg lite väl lätt när man använder det

Som switcher har jag problem med alla kommandon som skall göras med cmd Men det har ju inget med själva tangentbordet att göra

Finns det nåt sätt att ändra dashboard-funktionstangenten från "alla fönster" till "programfönster"?

Använder i princip bara den funktionen hos dashboard. "Alla fönster" blir alldeles för plottrigt och svårnavigerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 18:37
Ursprungligen av ptolemy:

Finns det nåt sätt att ändra dashboard-funktionstangenten från "alla fönster" till "programfönster"?

Använder i princip bara den funktionen hos dashboard. "Alla fönster" blir alldeles för plottrigt och svårnavigerat.

Antar att du menar Exposé. Du kan ju själv välja vilka knappar som ska göra vad i Systeminställningar -> Dashboard & Exposé.

Jag fick mitt trådlösa i idag, beställde i måndags! Då stod det 2-3 veckors leveranstid, så antingen hade jag en jäkla tur och fick nån avbeställd eller nåt, eller så har dom kanske fått igång produktionen. Intrycken efter första dagens användning är att det är det utan tvivel skönaste tangentbordet jag har skrivit på. Det är grymt snyggt men jag hade aldrig kunna föreställa mig att det skulle vara så litet som det är.

Ursprungligen av mangem:

Antar att du menar Exposé. Du kan ju själv välja vilka knappar som ska göra vad i Systeminställningar -> Dashboard & Exposé.

Ja, men han menar förmodligen Exposé-knappen som visar alla fönster. Jag undrar också hur man mappar om den knappen till en annan Exposé-funktion (så att den fungerar as is - utan att behöva trycka fn+F3 eller någon annan knappkombination).

Senast redigerat 2007-10-04 09:11
Bevaka tråden