Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som testat Apples nya tunna tangentbord

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har börjat skeppa ett nytt standardtangentbord med nya stationära datorer som är mycket snyggare och tunnare än tidigare. Skrivkänslan är annorlunda - den påminner mest om MacBook tycker jag.

Denna tråd handlar om Apples nya tunna tangentbord - en produkt som vi alla kommer beröra tusentals gånger om dagen på sikt.

Vad tycker DU om det nya tangetbordet? Succé eller ännu en puckmus?

Fler bilder:
http://www.apple.com/se/keyboard/

Jag fick mitt tangentbord alldeles nyss så jag har bara tio minuters erfarenhet så här långt. Det är helt klart annorlunda - betydligt "grundare" tangentnedslag. Vissa knappar har bytt plats men det har jag inte märkt av så mycket ännu. Första reaktionen: positiv!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-22 15:02

Jag kör det nya trådiga t-bordet, helt klart nöjd! Det enda som är synd att USB portarna inte levererar mer ström när den är kopplad till Cinema Display. Hade de fixat det så hade det varit en 10/10.

Succé!

Jag har använt det i några timmar nu och är riktigt nöjd, det är skönt att skriva på och det är tyst. Det låter som man skriver på en bärbar.
Men framförallt: Det är toksnyggt!

Himla skönt tangentbord, jag köpte ett med sladd. Succé för mig.

Och det ser himla tjusigt ut dessutom. Ska byta ut alla mina tangentbord mot nytt.

Jag har kört de i nästan en vecka, är väldigt nöjd. Mycket skönare och lyxigare än mitt tidigare iceKey.

edit: en sak jag stör mig på dock är att min caps-lock är "trög" man måste slå på den rätt hårt för att lampan skall tändas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 16:28
Ursprungligen av Johan S:

Jag har kört de i nästan en vecka, är väldigt nöjd. Mycket skönare och lyxigare än mitt tidigare iceKey.

edit: en sak jag stör mig på dock är att min caps-lock är "trög" man måste slå på den rätt hårt för att lampan skall tändas

Det är väl för att det är en fördröjning på den. Om jag trycker snabbt så tänds den inte. Men håller man ner knappen i någon milisekund så tänds den. Allt för att förhindra feltryck!

Förövrig så kan jag rekomendera razors pro pad tillsammans med tangentbordet.
Passar skjuk bra ihop http://min.mac.se/tobias/DSC00455.JPG

Idag får jag också äntligen tillbaka min Bt mus!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 16:36

Man får ju klara sig utan den numeriska delen med det trådlösa, men slipper å andra sidan en sladd på skrivbordet. Det kanske väger upp.

Nån som har erfarenhet av att använda det trådlösa?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 17:09
Ursprungligen av mirydh:

Man får ju klara sig utan den numeriska delen med det trådlösa, men slipper å andra sidan en sladd på skrivbordet. Det kanske väger upp.

Nån som har erfarenhet av att använda det trådlösa?

Japp, jag har det till min nya iMac 24". Har väl egentligen inget negativt att säga annnat än två små saker:

1) trots färska batterier så tappar tangentbordet kontakten med datorn i mellanåt. Då får man slå på det på nytt och allt är ok. Absolut ingen stor grej och händer bara ibland. Vet ej varför dock.

2) Tycker tangenterna är lite hala. Är van vid mer "gropiga" knappar och mina fingrar halkar om kring en aning. Men det löste jag med ett iSkin silikon skydd. Då får man mer strävhet och allt är guld åter igen :D.

Ursprungligen av Proteus:

1) trots färska batterier så tappar tangentbordet kontakten med datorn i mellanåt. Då får man slå på det på nytt och allt är ok. Absolut ingen stor grej och händer bara ibland. Vet ej varför dock.

Det är inte så att det finns inställningar för att stänga av t-bordet då det inte använts på ett tag, för att spara batteri? Kolla i systeminställningar under Tangentbord, bara för skojs skull.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-04 17:11
Ursprungligen av henkebarn:

Det är inte så att det finns inställningar för att stänga av t-bordet då det inte använts på ett tag, för att spara batteri? Kolla i systeminställningar under Tangentbord, bara för skojs skull.

Trodde jag hade tittat efter, men tog en flukt igen bara för att vara säker.
Men ack nej inget sådant. Misstänker dock att tangentbordet själv reglerar just energisparande. Annars skulle nog inte batterierna räcka så länge. Kanske är det detta som skapar den effekt jag nämnde.
Men strunt samma, det är bara enstaka gånger det inträffar och en ytterst marginell detalj på ett annars utmärkt tangentbord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 16:36
Ursprungligen av atomlab:

Det är väl för att det är en fördröjning på den. Om jag trycker snabbt så tänds den inte. Men håller man ner knappen i någon milisekund så tänds den. Allt för att förhindra feltryck!!

Mm det där tänkte jag med på. Är ju faktiskt bara en fördel.

Ursprungligen av atomlab:

Det är väl för att det är en fördröjning på den. Om jag trycker snabbt så tänds den inte. Men håller man ner knappen i någon milisekund så tänds den. Allt för att förhindra feltryck!

Förövrig så kan jag rekomendera razors pro pad tillsammans med tangentbordet.
Passar skjuk bra ihop http://min.mac.se/tobias/DSC00455.JPG

Idag får jag också äntligen tillbaka min Bt mus!

Hah, det visste jag faktiskt inte! Apple tänker då på allt

  • Superhjälte
  • 2007-08-22 16:07

Det är samma underbara känsla i knapparna som när man knappar på en MacBook. Att det dessutom är ögongodis är en trevlig bonus.

Har ett på jobbet kopplad till en iMac (gamla modellen). Bara lovord från mig också. Mycket nöjd. Känns nästan tråkigt att skriva på min MBP efter arbetsdagens slut

Rekvirerade ett på jobbet förra veckan av ergonomiska skäl. Jag är hur nöjd som helst. Med det gamla tangentbordet kändes det i handlederna efter en dags användande, men här kan jag skriva på utan att få några som helst problem.

Den enda invändningen skulle väl vara att det är lite dålig feedback när man trycker ner tangenterna. Helst skulle jag vilja ha ett lika platt och snyggt tangentbord som det här, men med känslan från ett Apple Extended II.

Jag har använt mitt sen förra veckan (den med sladd).. Redan i måndags fick jag den. Använder i blandad miljö.. Kör VM ware fusion där XP miljön rullar på en extern 20 tums widescreen skärm.

Kommit på att jag saknar knappen insert. Vidare så måste jag trycka in FN knappen varje gång jag vill koppa åt de vanliga F knapparna i Windows miljön.

OS X rullar på Mac Book Pro:s huvudskärm... Allt är kanon förutom knapparna och i vissa mån mitt problem med hur jag ska får en så smidig lösning som möjligt med den externa disken. Kan säga att en del tangentern börjat "skrika" lite...speciellt backspace...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 16:33

Jag som gått från ett 8 år gammalt Microsoft tgb kan ju inte vara nåt annat än nöjd.

Precis som Johan S skriver så är responstiden på min Caps-Lock tagent också lite seg, dock inget jag stör mig på då den sällan används.

Däremot har min f tagent börjat dö, inget motstånd alls i den när den trycks ned, och det är störande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 16:43

Nej, Apples nya trådlösa tangentbord har ännu inte anlänt till Sveriges butiker. Apple själva har dock ett par exemplar, men dessa får man varken prata om eller fotografera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 00:56
Ursprungligen av boris91:

Nej, Apples nya trådlösa tangentbord har ännu inte anlänt till Sveriges butiker. Apple själva har dock ett par exemplar, men dessa får man varken prata om eller fotografera.

Gäller detta fortfarande? Att de trådlösa, nya tangentborden ej kommit till svenska återförsäljare? Det går i alla fall att beställa via svenska Apple Store, dock leveransklar inom 4-6 veckor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-07 01:06
Ursprungligen av Reisan:

Gäller detta fortfarande? Att de trådlösa, nya tangentborden ej kommit till svenska återförsäljare? Det går i alla fall att beställa via svenska Apple Store, dock leveransklar inom 4-6 veckor.

Jag var inne i en Appel Store nu i veckan (samtidigt som jag handlade mitt nya tangentbord). Enligt säljaren förväntas inte dom trådlösa tangentborden i butikerna förrän inom några veckor, dom ska tydligen inte vara färdigutvecklade än..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-07 03:40
Ursprungligen av Reisan:

Gäller detta fortfarande? Att de trådlösa, nya tangentborden ej kommit till svenska återförsäljare? Det går i alla fall att beställa via svenska Apple Store, dock leveransklar inom 4-6 veckor.

Ehh.. klart det går att beställa, men själva tangentborden har ännu inte anlänt. Leverenastiderna är riktigt långa oberoende av vilken återförsäljare i Sverige du kollar hos.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 11:02
Ursprungligen av boris91:

Ehh.. klart det går att beställa, men själva tangentborden har ännu inte anlänt. Leverenastiderna är riktigt långa oberoende av vilken återförsäljare i Sverige du kollar hos.

Okidoki, ville bara förhöra mig om läget om just de trådlösa tangentborden. Ehh, på dig själv!

  • Medlem
  • 2007-09-21 15:20

För mig fungerar inte komma-tangenten på numpaden för miniräknaren i Dashboard. Trycker man punkt så reagerar den virtuella knappen, men inte blir det någon decimal iallafall.

Någon annan med samma problem?
Jag har uppdaterar med Keyboard Software.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-21 19:04
Ursprungligen av eQ:

För mig fungerar inte komma-tangenten på numpaden för miniräknaren i Dashboard. Trycker man punkt så reagerar den virtuella knappen, men inte blir det någon decimal iallafall.

Någon annan med samma problem?
Jag har uppdaterar med Keyboard Software.

Nej, här fungerar det kalas. Både komma- och punktknappen vid tangenterna och komma-knappen på numpaden.

  • Medlem
  • 2007-09-26 09:59
Ursprungligen av heinz_p:

Nej, här fungerar det kalas. Både komma- och punktknappen vid tangenterna och komma-knappen på numpaden.

Nu funkar det för mig med. Av outgrundlig anledning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-26 10:06

Nu har tangenten nio (9) slutat fungera korrekt. Måste trycka hårt annars blir det inget tecken. Ska reklamera.

Bara nöjd. Tycker allt är till det bättre. Anslaget är "gudomligt" tycker jag. Att det sen är snyggt att se på är ju ingen nackdel. Funktionsknapparna F3 - F4 älskar jag. Toknöjd !

Har inte kännt på det sålänge heller.
Tycker nog inte riktigt designen faller mig i smaken som gamla vita appleprylar.
Men otroligt tunnt.. trodde inte det skulle vara så bra!
Gillar ju MB's t-bord så det känns bra. Ska bli skönt att bli av med de vita tröga knapparna på det gamla vita bordet nu.

Först fick jag inte alla tangenter att fungera men hittade en tråd här på 99mac som tipsade om att tangentbordet kräver en programuppdatering och omstart av Mac OS X

Efter uppdatering fungerar fortfarande inte någon av dom nya ljud/ljus/play/pause knapparna. Hur gjorde ni andra?

Bevaka tråden