Navigation menu och namngivning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-21 20:42

Hej!

När man använder en färdig mall i iWeb så namnger man ju sidorna till vänster i navigationsmenyn, och samma text blir det ju på navigations menyn i själva sidan. Alright så långt...

När jag t.ex. döper en sida till Träning så namnger iWeb även filen som innehåller allt som finns på sidan träning, till just "träning+nånting mer." vilket fungerar utmärkt så länge jag har sidan på .mac, där är det inga problem att döpa filer med nordiska bokstäver.

Däremot till t.ex. mac.se går inte att ftp:a upp filer med "ä" i filnamnet, likaså ett par andra webhotell. Känns inte helt lyckat att döpa filen efter rubriken i hemsidans navigation.
M.a.o kan jag inte använda nordiska tecken på min navigations meny, jag måste skriva utan "prickar", typ traning.

Någon som förstår vad jag menar?
Blev lite rörigt....

/mozzen

Jag förstår dig... det e busirriterande, jag fick mappar för undersidor där åäö existerade, många av sidorna ville inte visas heller - har nu kastat senaste iWeb all värdens väg och hoppas på att installation av förra versionen ska lösa problemen - ja förutsatt att min backupp aldrig blev uppdaterad på den andra reservdatorn. Jag FTP:ade med Transmit 3.6 till www.kranskotaren.se - tror jag lyckades återställa siten någorlunda i väntan på att problemen blir lösta, allternativt att låta RapidWeaver bli det framtida verktyget.

• Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-08-31 23:07

Jag ser att du lyckades få tillbaka 06-siten, utan problems ed svenska tecken.
Jag avvaktar ett tag till med att återgå till 06, och kör med "pricklöst" så länge, är ju inget vidare men jag hoppas att det kommer en lösning snart. Undrar vart man ska rapportera såna här bugs? För apple läser väl knappast diskussionsgrupperna på .mac-siten?
Oavsett om de får min bugrapport, så är väl norden lågprioriterat som vanligt

Ja och det var inte tackvare en nedgradering till förra versionen, jag hade sparat den gamla siten met ett tillägg för "OLD" så det var bara att byta namn på index.html samt på en mapp. När jag nedgraderade så envisades den med ett felmedelande - kommer inte ihåg vad det stod men kontentan var att slutresultatet inte gick att använda. Sitter nu och gör om hela siten, ca 60-70 sidor men nu blir det RapidWeaver... som jag uppfattade det så har jag råkat förändra filen "Domain", testade att göra en ren installation av förra iWeb på min Powerbook och även då fanns felet - troligen har jag råkat uppdatera filen.

1
Bevaka tråden