eMac, iBook eller nya iMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 17:48

Nu vet jag inte länge vad jag ska köpa. Tydligen så är alla Mac datorer bra till grafiskt arbete.

men vilken dator ska jag köpa? eMacen har skärmproblem, iMacen likaså, och iBooken säger de är dåliga.. hjälp!!!

Om du inte behöver en bärbar, köp en iMac 17". Snabb, kanonbra skärm som är stor nog att jobba med grafik/layout på. Mycket behagligare att titta på en TFT-skärm än en CRT. iMacen skulle jag välja, utan tvekan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 17:58

Kör sedan några månader sedan en 17" iMac efter 13 års PC-användande och har bara positiva intryck so far.

Är rikigt nöjd med min iMac. Den bara rullar på och OS X har inte krånglat en enda gång sedan jag köpte den.
Rekommenderar dock KRAFTIGT minst 512 RAM för att köra OS X.

eMac är förvisso billigare än iMac, men i mina ögon förlegad. Skärmen på min iMac är dessutom helt otroligt klar och skarp!

iBook känns lite billig och plastig. Nej, jag skulle rekommendera en iMac i alla väder, om du har råd med det.

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 17:59

Men, jag har hört att iMacens TFT skärm är dålig. OM man visar något rött för hela skrämen, kan den bli rosa nedtill och så... Eller var det bara ett måndags exemplar som den personen hade?

• Medlem
  • 2003-04-29 18:03

De som säger att iBook är dåliga, är de som inte har en själv. Enastående, och fungerar utmärkt, efter ett litet firmwarehack, till grafisk produktion med extra monitor.

eMac har jag inte provat, utan bara sett i butik, och skärmen är inte lysande (självklart lyser den, men...) men naturligtvis går den att använda.

Vad är problemet med iMac? 17" verkar väl bra. Bäst är naturligtvis en PowerMac, med en stor skärm... men man ska inte låsa sig för mycket vid vilken dator man använder. Allt funkar.

Jag gillar iofs att köra i höga upplösningar, och då är en PowerMac, eller PowerBook bäst. iBooken klarar max 1280x1024 i 75Hz, sen blir det 60Hz över det. Det blir lite flimrigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 18:03

Eftersom det är en TFT-skärm är betraktningsvinkeln naturligtvis inte lika bra som på en CRT-skärm.

Testade nyss att göra en bild lika stor som upplösningen på skärmen (1440x900 pixlar), fyllde hela ytan med röd färg och satte på fullskärmsläge.

Såg bra ut på min dator i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2003-04-29 18:05

Så, iMac är det självklara valet för min del? Den med 17"? Eftersom jag ska jobba med grafisk design...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 18:09

Ja, enligt mig i alla fall. Om du har råd med den vill säga. Den är ju trots allt dyrare än de andra modellerna.

Min gav jag 22 500 kr (inkl. moms förstås) för på Reda Gruppen i Stockholm. Då köpte jag den mest välurustade av iMac-modellerna samtidigt som jag själv installerade en extra minnesmodul på 256 MB, vilket gör att jag nu har 512 RAM.

Pinnar på som bara den!

• Medlem
  • 2003-04-29 18:58

Håller med... Känns en Powermac med TFT-skärm för dyr så är iMacen ett bra val!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-29 23:05

17"-aren har en överaskande bra skärm, mycket bättre än 15"-aren (som inte heller är särskillt dålig)

Och för allt i värden, underskatta inte åtgången på ram, det är rysligt billigt att maxa ram-utrymmet i förhållande till vad resten av burken kostar.
Ram är billigt, men inte just på applestore kanske
Och i avseendet på ram så är ju en iBook ganska begränsande.

jag måste försvara eMacen. sitter med en själv, mycket nöjd, har inga problem med skärmen. de problem som har funnits torde vara avhjälpta med de senare revisionerna.

skärpan är det inget fel på, det är ju dessutom en 17"-skärm.

nackdelar med eMac:
högljudd (fläkt)

ganska tung (om man vill ändra vinkel på skärmen etc.)

halvknasiga utbyggnadsmöjligheter (du får samma problem med en iMac)

fördelarna

priset (man får mycket pengar över till extern hårddisk, digital kamera, extern dvd-brännare, etc. om man köper eMac istället för 17" iMac)

crt-skärm är (tycker jag) bättre när man håller på med visuell media

fina högtalare från Harman Kardon ( )

lätt installation av mer minne/airport-kort

gå till något ställe som säljer mac och pilla på olika modeller. mycket bra sätt för att se hur det känns, vad som passar dig bäst.

1
Bevaka tråden