Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie Rugged kräver ström från två usb-portar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-20 14:43

Hej på er
Jag köpte en Lacie Rugged hårddisk (USB-powered) till min PowerBook G4 för ett tag sedan, fiffig och snygg liten sak. Men till mitt stora förtret märkte jag att jag måste använda båda sladdarna för att driva disken = inga USB-portar kvar = kan inte ens ansluta en mus till datorn när jag använder disken, vilket jag gör hela tiden .
Någon som har tips på hur man löser problemet? Är inte på gång att byta ut min dator riktigt än, så jag får hitta på nåt annat. Finns det t ex firewiresladd med power-plugg i ena änden? Så man kan ge disken strömförsörjning med firewire och på det sättet få en USB-port över? Bild på disken: http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=10719

Kanske en USB-hubb med egen strömförsörjning kan var något

Mindre hårddiskar kan du driva med vanlig FireWire. De stora 3,5 tumshårddiskarna brukar kräva extern strömförsörjning, men många små 2,5 tumshårddiskar går bra. De kopplar man med vanlig FireWire direkt mellan datorn och kabinettet utan extra sladdar.

Men denna hd har väl inte firewire? Vad jag kan se så är det bara en USB-port

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 16:32

Det där är lite märkligt... Jag har 2st rugged som går att driva med bara usb eller firewire.
Måste vara G4ans portar som kanske inte orkar driva den? USB 1.0?
Funkar på både Pc och nyare macar, har inte testat en powerbook.

Som Macwitty säger. Lösningen är väl kanske en usbhubb med strömförsörjning. Blir mer o släpa på kanske men har du datorn stationär så kanske det inte är hela världen.

Det finns 2 versioner av "Rugged" en som bara har USB - den var det länkat till
Sedan en dyrare variant med Usb+firewire 400 och 800
Jag utgick från att det var den länkade som annagoos problem gällde
Annars är det väl bara att använda firewire för disken och usb för musen

  • Medlem
  • 2007-08-20 18:25

Är det en gammal Powerbook har den bara USB 1.1. Kan det vara det som spökar?

iBook och i synnerhet PowerBookm har i regel lite för lite kräm i USB-portarna för att driva externa 2,5"-diskar. Det är på gränsen, så vissa funkar, andra inte. Kör helst FW...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-08-20 18:26

Min Externa Lacie Portable FW/USB har en 2,5 tums HD men som ändå inte orkar att boota från - detta var min viktigaste tanke med backup genom Super Duper till extern.

Ergo, Lacien kom med en USB sladd som man kan använda till "matningen" från USB porten medan man hanterar data med FW. Visst, det gick att mounta och lagra till, köra backup, men inte att boota.

Kolla i denna tråd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 12:48

Hej alla och tack för era svar, även om jag inte kommit så mycket närmare nån lösning... Jag borde naturligtvis ha kollat usb-portarna på min Pb G4 bättre (fast jag tycker det är en förbannad djungel det där), och jag borde också ha kollat in fw-diskar i stället, det kommer jag att göra nåsta gång...
Men för att förtydliga: Min Rugged har bara USB, en sladd för strömförsörjning och en för dataöverföring behövs i nuläget för att den ska funka till min dator. På en dator med bättre kräm i usb-portarna (jo, det är usb 2, men Apple har av nån märklig anlending snålat med krämen i just den här modellen) hade en vanlig usb-kabel räckt.
En dag kommer jag att uppgradera till en MacBook Pro eller så, och då försvinner de här problemen, förstås.
Men jag frågar igen: är det nån som har hört talas om en fw-sladd för bara strömförsörjning, alltså med en fw-plugg i ena änden och "strömplugg" i andra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 12:51

Här är en tydligare bild på portarna på disken: http://www.lacie.com/imgstore/product_large/hd_rugged_4.jpg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 13:00

@Macwitty: Lite okunnighet här nu då: En sån där usb-hubb, ska det lämpligen vara en hubb som man sätter in i pcm/cia-porten? Eller? Vad är bäst, var finns de?

När det gäller USB hubb så har jag bara använt separat (en egen liten låda) som har egen strömförsörjning (egen strömsladd) och som jag kopplat till datorns usbport, Sedan har jag kopplat in alla olika USB-saker till hubben. (förutom tangentbordet som jag har till datorns andra USB-uttag

Själv var jag i despera behov så det blev en billig sak på SIBA en söndagseftermiddag och den har fungerat perfekt. Peppar, peppar ...

Vilka som är bäst vet jag inte man det kanske finns andra här som kan marknaden

(PS det där med att man borde kollat innan man köper känner jag igen. Men är det inte så att det bara är när det strular som man bannar sig själv för att det inte funkar. All de andra fallen glömmer man bort!)

1
Bevaka tråden