Byte av fläkt och hjälp gällande ett privatköp.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min högra fläkt gick sönder i vintras... Nu var det dags för den vänstra. Väldigt frustrerande. Till saken hör att jag köpt den begagnad... och när jag idag ringde Apple för att se om jag hade någon garanti kvar, fick jag inte bara veta att den gått ut för 4 månader sedan, utan även att den varit inne på lagning TVÅ gånger innan jag köpte den. Detta "glömde" säljaren tydligen att säga.

Jag tänkte då reklamera den pga av alla fel... Det sket sig, eftersom jag inte har ett riktigt kvitto från en återförsäljare. Säljaren hade köpt den av sin chef och han hade bara ett grosistkvitto. Jag kan alltså inte reklamera den, eftersom det inte går under vad som gäller för privatperson.

Läste i köplagen, där står bla: "den inte är sådan som säljaren har sagt" och "säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till". Det stämmer ju in på detta fall... Men jag kan inte ångra mig eftersom vi "inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt."

Finns det någon här som ser någon lösning på detta? Vad ska jag säga om jag kontaktar säljaren? Det har ju gått flera månader sedan köpet.

Jag läste i en annan tråd att http://www.iresq.com säljer delar, tex fläkt, så min fråga är: Hur svårt är detta? Har någon här gjort det?
Edit: hittade ingen fläkt på iresq.com. Nåt annat ställe?

Väldigt tacksam för svar!

Senast redigerat 2007-08-20 14:49

Frågan är ju bara om man kan anse att det är allvarliga fel på maskinen om den varit inne på service och där reparerades, förutsatt att den nu lagades..

1
Bevaka tråden