Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hela adressboken borta!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har fått panik!

HELA adressboken var borta idag när jag skulle skicka ett mail.
Anväder den vanliga Adressboken och Mail.
Kan inte påminna mig om att jag gjort något som skulle kunna orsaka detta fel.

Vore tacksam till tusen om någon kan belysa mitt problem.

//Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 13:18

Synkar du adressboken med något, exempelvis en mobiltelefon eller så ?

Ja, men det har jag inte gjort sedan jag använde Mail senast och hade adressboken kvar.

Frågan är om man kan "hitta" adressboken även om den blivit raderad/gömd?

Har du loggat in som ny användare? Olika användare har olika adressböcker och epost.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-14 19:14

Jag lånar tråden då detta är precis jag råkat ut för. Min adressbok fick mystiska dubletter som jag tog bort. Sen frös allt till och jag startade om adressboken. Efteråt var alla mina kontakter borta. Eftersom jag synkar med iCloud hittar jag inte mina kontakter i min iPhone. Hur sjutton bär jag mig åt för att få tillbaka kontakterna? Har ju en backup i Time Machine men hjälper det tro?

Återskapa från din TM backup? Du kan välja antingen hela adressboks appen eller den specifika filen/mappen där dina kontakter låg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-14 19:37

OS X säger att det inte är möjligt då Adressbok.app inte får tas bort eller ändras. Är det kört nu?

Ursprungligen av Mcus:

OS X säger att det inte är möjligt då Adressbok.app inte får tas bort eller ändras. Är det kört nu?

Kan du hämta hem filen via Timemachines-space-interface och lägag den någon annanstans?
Sedan kan du starta om från t ex en extern HD, från en skiva.
Det kan även duga (kanske) starta med shift nere.

Då gå in och radera den gamla adressboksfilen. Lägga dit den du hämtat från backup och sedan
starta om som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-15 09:43

Jo, jag har en TM backup fast det märkliga är att nej jag kan inte starta den vare sig från en extern plats eller från låt säga skrivbordet. Då är ändå alla mina kontakter borta. Och att ersätta Adressboken från TM går inte för att OS X tillåter inte mig att ändra ta bort den typen av program. NU har jag gjort en backup från själva programmet och lagt upp den både lokalt och i en Dropbox-mapp.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan du hämta hem filen via Timemachines-space-interface och lägag den någon annanstans?
Sedan kan du starta om från t ex en extern HD, från en skiva.
Det kan även duga (kanske) starta med shift nere.

Då gå in och radera den gamla adressboksfilen. Lägga dit den du hämtat från backup och sedan
starta om som vanligt.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Återskapa från din TM backup? Du kan välja /.../ den specifika filen/mappen där dina kontakter låg.

Användarnamn > Bibliotek > Application Support > AdressBook

Denna mapp skulle jag plocka fram med TimeMachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-21 19:50

Då får jag gå tillbaka och prova det

Ni som har en adressbok som är tämligen ovärdelig.
INNAN det händer skit.

Öppna adressboken. Klicka på en adress. Tryck cmd-a. Nu är varenda adress markerad.
Ta tag i dem och dra till skrivbordet, släpp.
Nu skapas en fil med alla dina adresser i, filen heter ngt i stil med "Namn Namnsson och 145 adresser till.vcf".

Denna fil kan med fördel backupas på en CD, extern HD, extern Backup etc.

Då har du en kopia. Köra utan backup är bara för idioter.

Ursprungligen av Goflorp:

Öppna adressboken. Klicka på en adress. Tryck cmd-a. Nu är varenda adress markerad.
Ta tag i dem och dra till skrivbordet, släpp. Nu skapas en fil med alla dina adresser i, filen heter ngt i stil med "Namn Namnsson och 145 adresser till.vcf".

Eller: Arkiv > Exportera > Adressboksarkiv

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-12-14 22:12
Ursprungligen av Mutant:

Eller: Arkiv > Exportera > Adressboksarkiv

Just så. En sådan bör man göra med jämna mellanrum och lagra på lämpligt ställe.

Ursprungligen av filuren:

Just så. En sådan bör man göra med jämna mellanrum och lagra på lämpligt ställe.

Nää, man synkar ju mot mååålnet så slipper man tänka på sånt.

Dessutom så har man väl alltid backup..

Ursprungligen av Mutant:

Eller: Arkiv > Exportera > Adressboksarkiv

Ja det går precis lika bra, jag ville med min lösning bara att man skall behöva slippa leta fram filen
i trädet och flytta och böka. Men exportera eller dra ut dem - spela roll.

Men men, det är lätt vara efterklok.

Vi kanske skall inrikta oss mera på att släcka brasan är tjöta om att brandvarnare är en bra grej ?

Han har ju backup, bara att han inte vet hur man plockar fram den? eller missade jag något ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-15 09:46

Nästan i alla fall. Jag gick in i TM och den gamla Adressboken. Därifrån gick jag in i programmet och drog ut filerna, la dem på skrivbordet, kopierade in alla filerna i Adressboken (som inte låg på TM) fast till ingen nytta. Tydligen får man inte kopiera den typen av filer för OS X. Så då undrar jag varför man ska ta en TM backup och sedan ifall något sådant här händer inte kan ordna det på ett smidigt sätt. Nu får jag ta en backup från Adressboken istället, men då faller liksom poängen med TM kan jag tycka.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Han har ju backup, bara att han inte vet hur man plockar fram den? eller missade jag något ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-15 10:05
Ursprungligen av Mcus:

Nästan i alla fall. Jag gick in i TM och den gamla Adressboken. Därifrån gick jag in i programmet och drog ut filerna, la dem på skrivbordet, kopierade in alla filerna i Adressboken (som inte låg på TM) fast till ingen nytta. Tydligen får man inte kopiera den typen av filer för OS X.

Du ska inte kopiera filerna när du tar tillbaka en adressboksbackup med TM.

Starta Adressbok och ha dess fönster främst. Gå sedan in i TM och flytta dig framåt/bakåt i tiden så ser du att det händer saker. Tryck på återskapa när du hittat rätt backup.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-12-15 12:34
Ursprungligen av Mija:

Du ska inte kopiera filerna när du tar tillbaka en adressboksbackup med TM.

Starta Adressbok och ha dess fönster främst. Gå sedan in i TM och flytta dig framåt/bakåt i tiden så ser du att det händer saker. Tryck på återskapa när du hittat rätt backup.

Det som Mija skriver är en väldigt viktig poäng som gäller flera Apple-program (kanske andra också men det är jag inte säker på). Man bör vara i programmet när man vill återskapa det från TM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-15 15:44

Okej det hade jag ingen aning om (men man lär sig nya saker varje dag). Nu löste jag ju problemet manuellt, men jag ska ändå testa hur TM fungerar när man återskapar saker på rätt sätt :). Tusen tack!

Ursprungligen av Mija:

Du ska inte kopiera filerna när du tar tillbaka en adressboksbackup med TM.

Starta Adressbok och ha dess fönster främst. Gå sedan in i TM och flytta dig framåt/bakåt i tiden så ser du att det händer saker. Tryck på återskapa när du hittat rätt backup.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-12-15 13:10

Mija,du är den sanna Macanvändaren. När du löser problem åt oss andra känner jag mig som en gammal PCanvändare på villovägar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-16 00:47

Nu har jag provat att först öppna Adressboken och sedan köra TM. Det händer inget. Jag går så långt bak jag kan och nej inget positivt resultat. Är det meningen att TM ska bete sig så här illa?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-16 16:59

Bete sej illa???
När du går bakåt i TM, ser du fortfarande inga adresser då? Hur långt bakåt kan du gå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-16 21:44

Jo jag ser adresserna från tidigare men inget händer efter TM kört färdigt. Provat flera gånger. Badbollen tänker lite. Sen händer inget. Begriper verkligen ingenting.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-17 00:07

Och du klickar på Återskapa i nedre högra hörnet, när du ser adresserna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-18 23:08

Ja det gör jag men jag får inte tillbaka den gamla Adressboken. Är inte det märkligt.

DU kan ju utforska säkerhetskopian i finder, gör det istället om det inte funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-12-19 16:04

Jo, jag kan utforska den men hur hjälper det mig? Jag kan inte dra över något från den gamla Adressboken till den nya. Eller kan jag det på något märkligt okänt vis i alla fall?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2011-12-22 23:33

Jag har också fått konstiga dubletter, 3-4 st med samma namn, en del med fel info, och många av dessa, trodde först det var Mobile Me som strulade. Har iPhone, iPad och 3 Macar synkade, uppgarderade till Lion på 2 av Macarna nu och kör iCloud, plockade bort alla dubletter i iCloud, (genom att logga in i Safari) nu har dom kommit tillbaka igen... Är det nån av datorerna som är "master" och lägger upp allt igen... Skall man inte kunna redigera på vilken enhet som helst och detta skall påverka alla? Det är väl bara att förvänta sej att allt försvinner snart då, har gjort backup enl. ovan.

Bevaka tråden