Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mysko problem med airport

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-17 21:32

Min airport uppför sig riktigt skumt.

Jag har kunnat sitta i timmar o spela WoW, surfa o liknande utan problem.
Men nu om jag går i från datorn en stund tappar den internet och jag får stänga av sätta på airport för att det ska funka igen.
Jag kan utesluta telia / routern då min sambos laptop kommer åt internet under tiden.

Något riktigt underligt var att nu under kvällen har jag kört radio city's webradio och allt dog utom den, den fortsatta t o m när jag stängde av airport. Dock kanske den buffrar, men flera minuter??

Jag har alla uppdateringar och jag har tagit bort mitt wlan från "prefered networks" och lagt till det igen.

Någon som har några ideer?

edit:

Kanske ska säga att det gäller 15" 2.2ghz mbp, den senaste alltså.

Senast redigerat 2007-08-17 21:43
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-20 06:40

Detta är ett känt problem med MacBook Pro. Mottagningen åker jojo och rätt som det är så ramlar man av nätet. Mycket irriterande och Apple säger att de jobbar på det (4 uppdateringar som addresserar problemet är redan släppta utan verkan)

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1066634&tstart=0

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-20 08:06

Fast nu har jag testat lite över helgen och det är bara när jag har igång transmission som uppkopplingen dör.

Undrar om mina problem är relaterade till detta..?

bättre beskrivning av problemet:

"I'm also having a similar problem - I keep losing my wireless connection. To get it back, I have to Turn Airport Off, then Turn Airport On again

At first I assumed it was my Netgear DG834PN router, but I've just put my Dell laptop next to my 2 days old Macbook Pro (2.4GHz) and found that my Dell laptop still had a connection when my Macbook Pro didn't!

I was also having a similar problem with my Macbook in the past few weeks. When I lose the connection, the bars on my Airport icon still show there's a connection, but I cannot connect to my router. Then I can wait a few minutes and it will load okay again."

Senast redigerat 2007-08-20 17:29

Nu har jag testat och byta ner mig till en Airport Express router
och det funkar klockrent. Så det måste ha varit Netgear DG834PN som var skum.

Nu har jag returnerat den och lagt en beställning på Airport Extreme istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-26 16:27

Jag har testat vidare och blir inte riktigt klok på det.
Utan torrentklient igåg funkar uppkopplingen hur bra som helst, jag kan sitta i timmar o lira wow t ex.

Kopplade med sladd och upptäckte att jag även fick rätt taskiga hastigheter på torrents.
Började fundera på om det var transmission som strulade och bytte till bitrocket.
Fick mycket högre hastigheter + att de låg stabilt på den höga hastigheten.

Så jag slog över till airport och fick full hastighet även där. Men uppkoppling dog ändå efter ett tag.
Så det blev bättre med bitrocket än transmission men fortfarande inte bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-26 19:03
Ursprungligen av Json_81:

Jag har testat vidare och blir inte riktigt klok på det.
Utan torrentklient igåg funkar uppkopplingen hur bra som helst, jag kan sitta i timmar o lira wow t ex.

Kopplade med sladd och upptäckte att jag även fick rätt taskiga hastigheter på torrents.
Började fundera på om det var transmission som strulade och bytte till bitrocket.
Fick mycket högre hastigheter + att de låg stabilt på den höga hastigheten.

Så jag slog över till airport och fick full hastighet även där. Men uppkoppling dog ändå efter ett tag.
Så det blev bättre med bitrocket än transmission men fortfarande inte bra.

Det blir som vanligt att testa med lite terminal magi för att se vars som problemet ligger..

$ ping -c 3 home.se

testa skriva det i terminalen då det inte funkar, innan du rör något annat som att starta om airporten eller så.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-27 07:50

Kollade ni på länken ovan? Det är alltså ett problem som Apple är medvetna om och fix skall vara på G. Att pinga:a hjälper inte och ger ingen info.
Man kan köra:
/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport --getinfo
i terminalen när det lägger av för att ev. få några ledtrådar, men jag betvivlar att det är något annat än den här välkända buggen.
Jag hoppas en hel del på att Leopard skall funka bättre på x86-maccar, för som det är nu är det verkligen inte kul.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 18:09
Ursprungligen av bollman:

Kollade ni på länken ovan? Det är alltså ett problem som Apple är medvetna om och fix skall vara på G. Att pinga:a hjälper inte och ger ingen info.
Man kan köra:
/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport --getinfo
i terminalen när det lägger av för att ev. få några ledtrådar, men jag betvivlar att det är något annat än den här välkända buggen.
Jag hoppas en hel del på att Leopard skall funka bättre på x86-maccar, för som det är nu är det verkligen inte kul.

Ping visar om det är ett länk eller stack problem, att korten buggar i den nya MBP är en sak men i detta fallet är det under speciella omständigheter, därmed felsökning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 10:57

Har samma problem tappar internet när Transmission är igång sjukt irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-27 21:46

Jag har haft liknande problem med att Airport-uppkopplingen lägger av samtidigt som jag har full mottagning på min 17" MBP 2.4, men bara under de senaste veckorna. Idag har jag dock hittat et sätt att avhälpa problemet på min dator, att ställa strömspararen på "Bättre prestanda" istället för "Bättre strömbesparing". Nu har det fungerat utan dips i ca 4 timmar...

Ursprungligen av Solid:

Jag har haft liknande problem med att Airport-uppkopplingen lägger av samtidigt som jag har full mottagning på min 17" MBP 2.4, men bara under de senaste veckorna.

Intressant, för det är samma sak för mig på min MBP 15" 2.2 GHz, problemen har bara varit där några veckor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-02 14:44

Jag får också ställa in mig i ledet av pers som haft problem med Airport extreme, datorn tappar internet och sedan när jag stänger av airport och sätter igång den igen så hittar den inte basstationen (det är inte så att jag dolt nätverksnamnet)... Om jag däremot fimpar strömmen till stationen så drar det igång igen och då har, tillråga på allt min nyckelhanterare tappat lösenordet också. vore schysst att slippa hålla på såhär för det skadar hårddisken som sitter kopplad att hela tiden dra ur kontakten i väggen (om jag bara drar ur kontakten till airport extremen så startar också hårddisken om). Har någon fler tips att ge, eller är det bara att vänta och se?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 14:48

Jag har klarat mig helt utan dips sen 27 augusti nu, men då kört "Bättre prestanda" hela tiden, får testa lite i veckan med "Bättre strömbesparing" och se om det verkligen har något att göra med problemet...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-02 12:34

Hittade den har traden som val ilustrerar mina problem. Min MBP ar allra senaste modellen innan Leopard.
Det typiska exemplet nar det strular ar nar jag surfar i firefox och stannar upp for att lasa, typ svd.se. Nar jag sedan forsoker fortsatta mitt surfande maste jag start om airport.

Har denna bugg losts i Leopard?

Har laddat ned den senaste Tiger-updaten men det kanns som det bara blivit samre.

Jag har ett liknande problem med min Express + MBP men det uppstår bara med min flickväns PC i nätverket.
När hon stänger sin dator efter att ha surfat blir jag disconnectad från internet. Det enda som hjälper är att dra ut Expressen från väggkontakten.
Någon som vet om det beror på någon inställning jag eller hon har?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 20:02

Verkar som det bara blir varre och varre. Borjar bli fett less...
Hjalper en update till Leopard nagon??

Har också haft problem med att internet lägger av. det händer dock väldigt okonsekvent, ibland slutar det funka på en dator och ibland på alla. har en imac, en mbp och en pc, alla kopplade trådlöst till en d-link-router. hände någon gång i veckan tidigare men nu fem-sex gånger om dagen. dra ut elsladden ur routern är enda lösningen. funderade på en express men det verkar som det är problem även med dem. någon som har några bra lösningar på lut?

1
Bevaka tråden