Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes gör låtarna 12 ggr så stora?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-17 17:20

Jag har alltid varit medveten om att jag har ca 11gb musik i min musikmapp på datorn. När jag tänkte; "åh vad bra det skulle vara med en 30 gb ipod" så kan jag ha hela min musiksamling + en massa filmer lagrad där samt utrymme för framtidslagring.

Men iTunes ville tydligen inte instämma, när jag kikar på iTunes under mappen musik så ser jag att det står att jag har 135 gb musik. Sanslöst. Gör iTunes filerna ca 12 ggr så stora när jag importerar dem dit? Kvalitén är det ju ingen skillnad på. Så räcker inte ens en 80gb ipod för min musik på ursprungliga 11 gb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 17:24

Gå in i inställningar. Först så kollar du på avancerat/allmänt. Vart kopierar itunes din musik?

Efter det så kollar du under fliken import i samma kategori. Vad importerar den till? acc 256 eller lossless?

  • Medlem
  • 2007-08-17 19:09

Placering av mappen iTunesMusic:
C:\Documents and Settings\HP_Ägaren\Mina dokument\Min musik\iTunes\iTunes Music

Importerar med AAC-kodare (128kbit/s)

något jag bör ändra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 19:16

Nu har du dubbel uppsättning utav din musik eftersom iTunes har hand om all din musik. Du har allså ett bibliotek på C:\Documents and Settings\HP_Ägaren\Mina dokument\Min musik\iTunes\iTunes Music och ett på D:/data/philip. Dock så är det du ser i itunes det som ligger i dina dokument.

Men det har inget med att din musik väger så mycket. Om du går till C:\Documents and Settings\HP_Ägaren\Mina dokument\Min musik\iTunes\iTunes Music och kollar på en random låt. Hur mycket väger den?

  • Medlem
  • 2007-08-17 20:39

På C:\Documents and Settings.. så finns endast ca 20 artister som totalt ligger på 2 Gb, (inte allt som finns i iTunes alltså) Snittstorleken på låtarna ligger på ca 5-6 mb

  • Medlem
  • 2007-08-18 11:29

Men om vi säger såhär, kommer min musik få plats ändå eftersom att det verkar som att det är iTunes som skummar sig?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-24 21:46

Och hur mycket säger Windows att låtarna tar i helhet, hela din musikmapp tillsammans? Är det dom dära 125Gb?
Dessutom borde du se att du har dubletter av allt i iTunes, sortera bara på namn så kommer du se allt dubbelt (eller mer om du har lekt riktigt mycket...).

1
Bevaka tråden