Köp av ny macbook pro igår...redan problem...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-08-17 16:57

Urk ! ingen vidare känsla just nu. Igår gick jag in på macoteket och köpte mig en macbook pro samt extra batteri och lite tillbehör, allt kändes jättebra tills när jag igår kväll började packa upp datorn och hittar en hel del repor...
Reporna under datorn kan jag leva med, dom tenderar att dyka upp ändå. Värre är det dock med en kraftig repa på höger sida av datorn, en repa på nedre del av display och ett skavmärke uppe till vänster.

Går idag in till macoteket för att byta ut datorn. Detta går då inte för att först skall apple kontaktas, sen skall lan-master kontaktas och sedan skall jag skicka in datorn för koll, därefter skickas en ny dator ifrån macoteket hem till mig.

Detta är i min värld ett helt obegripigt förfarande, har själv jobbat tidigare inom hemelektronik (ej i butik) och liknande fel löste vi inom 2 min...

Point beeing, Är du nöjd med macoteket och har en bra relation till dom, fortsätt vara nöjd kund där och handla, är du som jag var, utan kunskaper om deras servicekänsla
välj en annan butik... Detta köp får jag ta som en läxa.

(tilläggas skall att säljaren jag köpte av och pratade med var mycket trevlig och kunnig - servicebeslutet fattades av butikchefen)

Kommentera gärna om ni tycker jag är ovanligt känslig i detta ärende - just nu sitter jag och skriver på macbooken sneglandes på repan till höger...

Tycker det är rätt illa skött av Macoteket eftersom felet fanns där redan vid köp. I såna fall borde de bara byta datorn och lösa resten själva utan att kunden ska drabbas. Så gör ju de flesta hemelektronikkedjor jag handlat hos. Är felet när man packar upp den får man en ny från hyllan.

Det här tycker jag är rätt underligt och det gäller hur Apple agerar i sådana här ärenden.
Varför kan inte kunden få en ny maskin på stående fot? Denna process som en maskin ska gå igenom ska inte en kund behöva stå ut med. Det kan Apple sköta internt.
Det enda som måste ställas utom tvivel är att kunden självt har repat sönder sin nya maskin.
Inte så troligt men å andra sidan har folk gjort värre saker med sina nya maskiner.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-17 19:51

Har hört struligare historier om Apple. fått en viss uppfattning att små privat personer
har mindre betydelse.. En polare returnerde sitt köp och köpte samma maskin på en mindre
privat autoriserad återförsäljare och fick allt desutom billigare,, med kanon service!

slarvigt Apple!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 20:05

Tyckte precis att han sa att det var Macoteket som brister i sin service. Det är min erfarenhet också. Dessutom lite snorkiga, verkar bara lyssna på ett halvt öra då det uppstått problem med något man köpt ifrån dem. Så dom står inte högt i prioritet när något dator relaterat ska införskaffas. Apple Store har jag däremot aldrig haft några problem med. Aldrig något krångel, bra kommunikation rakt igenom. Men allt sådant här verkar ju ibland vara individuellt, vilken uppfattning man får.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-08-17 20:49

Tackar för kommentarerna och gör några tillägg !

Mina funderingar gäller i det här fallet macoteket - när jag pratade med apple märktes det dock att servicen även där hade sina problem, personen jag pratade med började med: (efter jag hade förklarat DOA och repor) - "det jag kan erbjuda är reparation" varvid jag då förklarade återigen att datorn är inköpt igår, att jag inte har för avsikt att godkänna en rep osv osv. Personen förklarar då att jag skall upp "en nivå" för sådana beslut kan han ej godkänna.

För att inte bli för långdragen - så får jag tala med 2 personer till och blir lovad kontakt med lan-master. De skall kika på skadorna och vidarebefodra till macoteket.

Problematiken med yttre åverkan är för mig inte okänd - naturligtvis förstår jag att personal både hos macoteket och apple kan anta/misstro att reporna åstadkommits av mig tex genom slarv/uppenbart felaktigt hanterande . Reporna gällande denna dator är som sagt varken stora eller uppenbara - man får leta för att se dom, men för min del väldigt störande.

Detta är dock problem som ett bra företag alltid får ta på sig om dom vill utgå med god kundservice.

Min huvudsak gäller macotekets hanterande av service och dess tydliga påverkan av kontakt med apple. jag avvaktar och ser vad som händer nästa vecka.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-17 20:56

Tydligen. . Jag vill inte kasta några sura ägg. men blir förbannad för sånt här små skit..

(Detta går då inte för att först skall apple kontaktas, sen skall lan-master kontaktas och sedan skall jag skicka in datorn för koll, därefter skickas en ny dator ifrån macoteket hem till mig.) enl snogge.

Bara att kasta upp en NY. den andra kan bli ett demo ex eller what so ever

Nu var det ett tag sedan jag hade kontakt med apples service organisation men jag har för mig att alla fel som inträffade inom 14 dagar ansågs vara DOA av Apple. Jag kan ha fel dock.

Sedan vet jag att köper du via apple store (gäller kanske från andra också) så kan du returnera varan inom 30 dagar för full kreditering exkl frakten.

I ditt fall tycker jag nog att butiken kunnat kreditera ditt köp och gett dig en ny för att själva hantera returärendet, oavsett vad apple säger, bara för att du ska känna dig nöjd.

Inwarehouse tog tillbaka in MBP och gav mig en ny direkt. Inget om att kontakta Apple. Inlife fixade allt på plats när min mini krånglade.

Låter som om detta inte har med Apple att göra alls.

Jag fick en ny MB PRo via jobbet... stryplatten stack upp på höger sida. Ringade Apple gick ner till Inlife på sveavägen dit Apple hänvisade. Lämnade in fick den tillbaka efter 2 dagar. Inget tjafs, inga sura miner mm. Min dator var också helt ny. Detta hände för ca 4 veckor sen. Fick både mejl, sms och telefonsamtal när de var klara. Jag blev mycket imponerad.

Idag har jag lämnat in min Mac Pro som har problem med grafikkortet. Vi får se hur lång tid det tar men det var samma proffsiga förfarande vid inlämning denna gång också. Själv så har jag valt att undvika macoteket ett tag då jag inte fått bra bemötande där tidigare vid ett par köp. Handlat allt där förut.

Hoppas det löser sig och stå på dig!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-08-26 22:08

uppdatering...

I tisdags hörde lan~master av sig, skadan var undersökt och godkänd som doa... dom skulle i sin tur meddela macoteket som då drar fram en ny till mig. har naturligtvis inte hört ett ljud från dom och när jag ringde visste ingen nåt om fallet... dags att vråla öppet köp ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-26 22:51

Varför måste apple blandas in förstår jag inte, det är ju ändå macoteket som är ansvarig för maskinen de sålde.
Jag hade inte gått från butiken utan att få en ny vara i handen eller pengarna tillbaka. För det är konsumentens rätt att kunna lämna tillbaka varan om den är skadad.

Eller har jag uppfattat världen helt fel?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-08-27 14:34

Ärende löst !

Skickade idag ett mail till en person knuten till macoteket. (ej butiknivå) Några minuter senare ringer denna person upp och förklarar situationen samt erbjuder lösning direkt.
Ingen diskussion, inga påföljder - bara snabb lösning. Exemplariskt !

Ärendet bör inom kort vara över och jag är om inte nöjd kund, tillfreds.
Synd att inte fler av dessa personer arbetar på butiksnivå, problem inom macvärlden skulle då vara ett minne blott.

// Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-27 14:59

Ja, brist på god eller mycket bra service genomsyrar tyvärr inte hela kedjan/flödet. Oavsett om man betalar 1 krona eller 10000 kr för en Appleprodukt, så betalar man ju inte bara för produkten, utan även för allt runt omkring produkten, såsom service och support.

Det är tack vare de bra produkterna och de serviceminded personer man har haft att göra med, som får en att fortsätta att ha tilltron till varumärket. Jag har haft tur med nästan alla produkter och med service/suppport.

Bra att din historia slutade gott!

1
Bevaka tråden