Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med lite lagringsstrategi (eller vad man ska kalla det)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Har två stycken externa diskar (250gig firewire) (120gig usb) och bägge är idag kopplade på min iMac.

Skulle det vara smartare att ha dem kopplade till min gamla G4 mini då de uteslutande används för långtidsförvaring/backup?

Någon som vet hur det blir i leopard med timemachine? kan den synka på användarens kommando eller måste backupdisken ligga online mot iMacen hela tiden, och i så fall skulle det väl vara bättre att köra den disken direktkopplad på iMacen i stället för att ha minin påslagen hela tiden?

Bör tillägga att i dag så kör jag iBackup mot firewiredisken och kopierar över filer till usb-disken för förvaring med finder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 23:30

Om du använder backup-program där du har schemalagt backupen så bör FW-disken eller USB-disken vara ansluten hela tiden till din iMac, så att inte missar en schemalagd backup-åtgärd. Om du inte har en schemalagd backup via program så kan du ju plugga ur de externa diskarna tills du vill göra backup.

Om du inte har behov av FW-porten och USB-porten, så är det ju inget hinder att ha diskarna anslutna hela tiden. Och om du vill slippa att de ansluter och lägger sig på skrivbordet varje uppstart, så kan du ju stänga av dem eller dra ut strömsladden tills det är dags att använda dem.

Jag förmodar att Time Machine i Leopard ger möjlighet till både manuell och schemalagd backup.

Jag vet inte vad din Mini G4 har för roll här...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 23:36

Jag själv gör manuell backup till lagringsdisk via Finder när jag har sparat en viss mängd viktig data som jag vill lagra en längre tid. Har vant mig och satt det i rutin. Så jag använder inte något backup-program.

Schemalagd backup via något program är ju väldigt smidigt och man behöver inte tänka på det själv. Detta är ju bra om man sparar grejor ofta och mycket.

nej backupen är inte schemalagd, och tanken (om det nu fanns någon sådan överhuvudtaget) var väl något i stil med att datat skulle vara säkrare om backupen låg på en annan dator som man bara anslöt sig till när backupen skulle köras. alltså mindre risk att ha diskar igång som man råkar ta bort något från av misstag, som skulle sparats.
kanske bara är jag som gör enkla saker krångliga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-17 00:06

Jaha, på så vis! Det förändrar ju saken lite. Alla hårddiskar riskerar ju att gå sönder. Och det finns ju sätt att undgå att förlora data pga hårddiskar som går sönder. Dock är det en helt annan femma med den mänskliga faktorn.

Om du känner dig osäker att ha lagring och backup på samma hårddisk så är det bäst att du använder en av de externa hårddiskarna för endast backup. Om du gör backup på allt lagrat, så kan du göra versioner med t ex datum. I stället för att skriva över varje gång. Och radera några av de äldsta versionerna efterhand. Så att du alltid har 2-3 versioner.

Så slutligen, om du vill vara säker på att inte göra misstag med att radera eller skriva över, så kör med versioner och använd en eller båda av hårddiskarna för endast backup. Och ha dem urkopplad då du inte använder dem.

1
Bevaka tråden