Airport med netgear bara utan kryptering

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Försöker koppla upp en PC med netgear wg111 mot min airport extreme. Fungerar bra tills jag vill WEP eller WPA kryptera då förlorar jag kontakten. Någon som har något tips?

Inget direkt tips, men vi har en likadan här hemma och den funkar bra. (så då vet du i alla fall att det ska fungera)

Förresten, hur gör du när du slår på krypteringen? Slår du på i airporten och sen går till pcn och försöker ansluta, ser den inte nätet alls eller får du frågan om lösenord och blir avvisad?

Jag slog först på i airporten men har sedan även försökt att göra tvärtom. Min WG 111 hittar min airport hela tiden men jag kommer inte ut på nätet. Om jag stänger av all säkerhet går det dock bra. Om jag scannar nätverk i konfigurationen för wg111 hittar jag inte mitt nätverk (men jag får upp flera av grannarnas?!). Jag har kört fast. Kör ni WEP?

Bara för att kolla, visst är du medveten om att du måste aktivera och fylla i inställningar för kryptering både i basstationens inställningar och datorns lokala inställningar? På din beskrivning låter det som om du aktiverar kryptering i basstationen men inte lokalt, och då blir du frånkopplad vilket i så fall är helt korrekt. Först när du i datorns lokala inställningar anger krypteringsnyckeln kommer du kopplas upp mot nätverket igen.

Tilläg: Ser att du en minut innan mig skrev ett svar där det verkar som om du är medveten om det. Kontrollera då om du ska ange nyckeln som ASCII eller hexadecimalt. Ibland kan man t ex behöva ange ett dollartecken före nyckeln för att skilja mellan dem.

Jag har endast angett nyckeln med "bokstäver" ASCII? Dvs mitt "lösenord". Hur ser jag vad det blir hexadecimalt? När skall jag skriva dollartecken?

Precis som Marcus skriver så måste du slå på krypteringen i båda enheterna (airporten och datorn), här har du en manual som beskriver hur man göra. http://manuals.info.apple.com/en/Designing_AirPort_Networks_Using_AirPort_Utility.pdf

Jag har definitivt krypterat i båda enheterna. Frågan år kanske på vilket sätt jag bör ange nyckeln, se ovan. Har jobbat idag och igår och inte hunnit prova något mer.

1
Bevaka tråden