Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet med säkerhet om detta minna passar till iMacen? http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1136105&node=582

Har sökt lite på forumet och det verkar fungera, men vore skönt med att definitivt svar (tyckte också att det var onödigt att starta en egen tråd).

Karnov..
Ja det är rätt minne..

Ang. skärmen finns det ett enkelt sätt att stänga av den på, vet ej hur det fungerar med en inkopplad projektor, aktivera skärmhörn, sätt ett av hörnen på "skärmvila"... smidigt tycker jag..
Som sagt så har jag ingen aning om hur det påverkar en extern bildskärm, men borde nog bli samma sak som med strömspararen, tyvärr... :/

Tackar, då blir det att beställa 2gb minne!

Skärmvila finns inte med som alternativ för skärmhörn, men jag antar att det blir samma sak där med dvi-ut. Du kanske kör leopard? Eller så är jag blind

Nu har jag dock hittat en död pixel på skärmen, trodde det var smutts först. Men det är en död pixel (svart)! Skönt att DVDn var död så jag åtminstone har en liten chans att få en helt fungerande skärm

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-12-03 18:38
Ursprungligen av karnov:

Tackar, då blir det att beställa 2gb minne!

Skärmvila finns inte med som alternativ för skärmhörn, men jag antar att det blir samma sak där med dvi-ut. Du kanske kör leopard? Eller så är jag blind

Nu har jag dock hittat en död pixel på skärmen, trodde det var smutts först. Men det är en död pixel (svart)! Skönt att DVDn var död så jag åtminstone har en liten chans att få en helt fungerande skärm

Du har ju 14 dagars ångerrätt. Så under de dagarna kan du ju få den utbytt mot en annan om du skulle hitta minsta fel på den.

Angående brummande iMac. Har fått två stycken där hårddisken brummar. Det är inte nätdelen. Väntar nu på min tredje iMac. Skall komma torsdag eller fredag.

Jo jag kör Leopard.. där finns det med i skärmhörn!

Som lite svar på reklamationsrätt och Apple Care.

Garantin på de första levererade maskinerna har börjat gå mot sin ända, och självklart tvärdog min maskin för lite drygt en vecka sedan. Jag saknar AppleCare, köpt maskinen via Apples E-handel och den totala upplevelsen så långt vad gäller reparationen är under all kritik.

The case in short: Apple bad mig lämna in datorn hos en specifik firma, vilket jag gjorde (jag hävdade konsumentköplag). Det konstaterades att minst nätdelen var död, verkstaden verkade mest besvärad över min kontakt med Apple. Ringer Apple igen och de ska ringa verkstaden för att reda ut detta med felet, ett par dagar senare säger verkstaden att Apple inte tar på sig detta som Garanti. Det ska sägas att när jag ringde support tyckte bägge personerna jag talade med att det nog var lite sämre än man kunde räkna med, att datorn tvärdör efter 1år och 2.5månader. Och i mina öron lät det hoppfullt med kostnadsfritt åtgärdande (skulle de sagt annat hade jag nog valt en annan lösning/verkstad).
Ringer upp Apple och vill fråga varför, nätdelar ska trots allt inte bara gå sönder. Och jag är nyfiken på hur de kan hävda att det inte är någon ursprunglig svaghet som visat sig, någon ledtråd måste de ju ändå ha för att kunna säga så.
(Apple ville alltså att jag skulle överlåta den bedömningen till verkstaden på något vis).
Samtalet slutar med att Apple ber mig ta kontakt med deras legal department i England, förslagsvis via advokat!
Jag tar kontakt med verkstadens VD och säger att vi nog måste reda ut vad verkstaden sagt till Apple, och att det har uppstått en situation där vi verkar ha en tvist antingen jag-verkstaden eller jag-apple. VD:n är förstående och ber mig skriva ner alla mina kontakter, så ska han skicka dem vidare till sina kanaler hos Apple.

Jag har spenderat avsevärd tid på ärendet, är utan dator under jul/nyår och vet inte ett smack om varför min begäran om att ta det som ursprungligt fel avslogs. Ännu mer nyfiken blir man ju när man själv sitter och designar kraftlösningar till telecom/datacom.

Och nej, jag har kört den out-of-the-box inget mickel med fläktar, stått på samma skrivbord, använts några timmar per dag mestadels för surfning och lite enklare sysslor (som att mata Apple TV:n med ny data). Åskan har inte heller slagit ner.

2675:- inkl moms kostar det att byta nätdel

Fortsättning följer...

Ursprungligen av Oscar P:

Som lite svar på reklamationsrätt och Apple Care.

Garantin på de första levererade maskinerna har börjat gå mot sin ända, och självklart tvärdog min maskin för lite drygt en vecka sedan. Jag saknar AppleCare, köpt maskinen via Apples E-handel och den totala upplevelsen så långt vad gäller reparationen är under all kritik.

Fortsättning följer...

Helt otroligt faktiskt. Du köper en dator för 15000kr (?) och inte ens apple själva tycker den ska hålla längre än ett år. Nästan så att man blir rädd.

Uselt.

köpte min imac igår men nu hör jag lite varstans att det ska komma ut en ny den 7-9 januari 2009 ? e det sant?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 12:30
Ursprungligen av donvito91:

köpte min imac igår men nu hör jag lite varstans att det ska komma ut en ny den 7-9 januari 2009 ? e det sant?

Finns en stor risk/chans att det kommer en ny snart ja. Men Apple brukar erbjuda att man får byta om man köper en 14dagar innan en ny kommer ut.
Ingår väl i ångerrätten om man köper online om inte annat.

okej tyvärr så köpte jag min från mediamarket men jag har inte öppnat kartongen än . funderar på att ha den i kartongen i typ 10 dagar och se ifall det kommer en ny. har ju öppet köp i 30dagar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-31 13:08
Ursprungligen av donvito91:

okej tyvärr så köpte jag min från mediamarket men jag har inte öppnat kartongen än . funderar på att ha den i kartongen i typ 10 dagar och se ifall det kommer en ny. har ju öppet köp i 30dagar

Det är ju ett altenativ. Dock trist att bara sitta och vänta, men det är nog värt det om det skulle komma ut en ny.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-31 14:15
Ursprungligen av donvito91:

okej tyvärr så köpte jag min från mediamarket men jag har inte öppnat kartongen än . funderar på att ha den i kartongen i typ 10 dagar och se ifall det kommer en ny. har ju öppet köp i 30dagar

Såg att du studerar. Fick du någon rabatt hos MM? Om inte föreslår jag att du lämnar tillbaka datorn, väntar ett par veckor och ser om det kommer en ny modell och sen handlar från Apple Store. Där kan du få 5-10 % rabatt beroende på om du går på gymnasiet eller studerar på högskolan och har Mecenat.

fick ingen rabatt eller liknande.

En imac i julkalapp var fin fint

Jag skrev lite tidigare, längre upp i tråden om en reklamation (som i sin tur var lite svar på AppleCare frågan). Och mitt löfte om att återkomma är här.

Datorn är tillbaka sedan ett tag, och den fungerar precis som den ska. Apple har betalat reparationen. Som vanligt är det dumt att hänga ut någon, men jag har känt mig något maktlös som kund. Och någon begraven hund finns det.

Jag tog kontakt med kommunens komsumentvägedaren, som uppmanade att bums anmäla ärendet till ARN, vilket jag gjorde. Konsumentvägledaren gav mig även lite kurage att gå vidare i frågan om den döda datorn - och min 3åriga reklamationsrätt jag har som privatkund.

Efter lite sökande på nätet insåg jag att ARN inte alltid är så snabba, och efter att Apple UK faktiskt get någon form av respons på mitt E-post ringde jag supporten igen. Och de var lite tuffa, men jag stod på mig och sade att de fick betala, och att jag pratat med konsumentvägledaren (ARN höll jag tyst om, esset i kortärmen) som sade samma sak.
Lite förvånande var det dock att Apple sade något (när de ringde tillbaka efter att ha pratat med verkstaden) om mitt hårddiskbyte jag ville göra på sidan om. Men jag förklarade att det var en affär mellan mig och verkstaden, inget mer problem med det verkade det som.

Firman som datorn var hos fick klart för sig hur de skulle göra, och det gick bra. Tills ett mail dimper ner där det frågade om det inte var så att jag skulle ha en 1TB disk monterad som jag lämnat in, och att det var 250:- vi kommit överenns om för det utbytet.
Och det stämde precis, sedan kläcker de ur sig via nytt mail "jo då kan vi ha den klar idag. Din gamla disk kortslöt systemet men då kan vi sätta ihop den med den nya disken".
Jag stirrade på skärmen, disken tvärrasat utan förvarning... säkerhetskopior!
Jag skev att jag gärna ville låna gamla disken för att se om den kunde räddas. Men den var "rökt" som de sade, ingen idé.
I denna stund förstod jag inte riktigt varför jag ska bistå med delar och betala (disk)bytet om Apple sagt att de står för allt.

Jag hämtar maskinen, ser jag att räkningen hoppat upp från knappa 3000:- för reparationen till närmare 10000:-(!!!). Orkar inte bry mig, blir bara arg och tänker dumma tankar.
Ber artigt men bestämt att få låna "min" hårddisk för att rädda data från den - får faktiskt det.
(Tro nu inte att det ens fanns ett OS installerat på min maskin efter 10000:- rep).

Tar hårddisken till jobbet och riggar den i labbet med värmekamera för att kunna se vart det är kortis, har jag tur är det någon kondensator på ingången. Disken startar utan mankemang, och den fungerade strålande bra under den tiden jag hade den hemma. Alla data räddade!

Så efter en månad av tjafsande så har jag en hel dator.

Bevaka tråden