Routern slöar ner internet. Varför?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-16 12:43

hej. Jag fick 100Mbit lina idag och kan inte riktigt förstå varför alla torrents går i 1kbs. I bästa fall har de gått i 3-4 kbs. Porten är öppen säger transmission (Jag har aktiverat något som heter DMZ (DMZ (Demilitarized Zone) is used to allow a single computer on the LAN to be exposed to the Internet.)). Torrenten jag laddar från nu har 3940 seeders och 8113 leechers och går i 0.8 kbs. Jag är connectad till 1 av 51 peers. Torrenten är från mininova, så det handlar inte om att jag inte har någon ratio. Den har varit igång snart 2 timmar, så det är inte bara en seg start.

Jag är uppkopplad trådlöst och routern är en D-Link 614+. Internet går hyfsat snabbt, och TP-Test ger resultatet 2Mbit (ganska dåligt med tanke på att det ska vara 100, men jag får ta tag i det med leverantören senare) Leverantören är f.ö. perspektiv bredband.

Brandväggen i OS X är inte aktiverad. Någon som förstår varför jag inte kommer upp i några hastigheter?

• Medlem
  • Boden
  • 2007-08-16 13:24

Nu kopplade jag datorn direkt till internet utan router och fick resultatet 46 Mbit/s av TP-Test. Det måste betyda att det är min router som är felet. Ska jag springa ner och köpa en airport express eller har jag bara installerat min router fel?

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-16 14:21

D-Link 614 + verkar ha 22Mbit i trådlös överföring som max, en standard som inte är speciellt vanlig, därför gissar jag att den faller tillbaka till 11Mbit för din del. En sökning på nätet säger mig att det är en riktig skitrouter, rent ut sagt...

Vad gäller torrentladdningen så skulle jag gissa på något av följande:

* Du har inte valt att forward'a NAT-trafiken i routern till just din dator.
* Du delar/tankar alldeles för många filer samtidigt (detta brukar korka igen och göra allt segt som sirap).

Edit: Skitrouter kanske är lite överilat, men den verkar inte vara klassad som kvalité-produkt, precis.

• Medlem
  • Boden
  • 2007-08-16 15:26

jo skitrouter är det. Jag sprang precis ner och köpte en airport express och är nu uppe i 70kb/s.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-16 16:19
Ursprungligen av jensm:

jo skitrouter är det. Jag sprang precis ner och köpte en airport express och är nu uppe i 70kb/s.

Men 70kbps är också för lite. Jag sitter själv med en 100Mbps-fiber och en Airport Extreme 801.11n (som visserligen är lite snabbare än en Express) - och då indikerar 70kbps att jag har konfat routern och/eller bittorrent-klienten fel. Du bör få mer ur en Express i allafall.

Du ska alltså inte köra med DMZ. Slå på NAT Port Mapping Protocol (Internet -> NAT -> Enable NAT PMP). Samma sak kör du med i Transmission. Alternativt kan du köra med Port Forwarding, men då måste du göra allt manuellt. Och varför välja det?

Du ska också öka på max upload speed i din bittorrent-klient, annars så får du inte bra download dito själv. Finns under en annan flik i Transmissions inställningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:49

Hej och välkommen till den underbara världen av billiga bredbandsroutrar

Uppenbarligen så behöver du en ny/bättre router helt enkelt, prylarna i 1500-2000:- området är väll det billigaste som man kan komma undan för en hygglig 100Mbit router..

Ang. torrentarna så brukar det finnas någon inställning där man kan skriva in vilket IP som den skall presntera till trackern och resten av klienterna, där skall du knappa in det ip som du har på routern.. ex ( www.mittip.se )

1
Bevaka tråden