Hjälp mig med råd vid köptvist - begagnatköp

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sålt min pc - laptop för att inhandla en imac.
Nu har köparen fått problem med datorn och jag skulle vilja ha lite råd om hur jag bör agera.

Jag hade en köpaspirant till min laptop på besök för en vecka sedan. Han testade datorn, och bestämde sig för att köpa den. Han åkte spårvagn hem från mig och skulle senare på dagen testa datorn men det var något fel på den. Nu vill han ha köpet upphävt. han har låtit en tekniker kolla datorn och denne hävdar att det är ett hårdvaruproblem av något slag.
Detta är ju ett litet dilemma eftersom jag sålde en, mig veteligen, fullt fungerande dator, och känner att det är lite svårt att köpa tillbaka en trasig dator. Hur skulle ni gjort?
tacksam för alla typer av svar

• Medlem
  • 2007-08-15 19:31

Som säljare av begagnade varor har du ingen som helst skyldighet att häva köpet. Om du själv inte tror att datorn hade några fel tycker jag inte att du har gjort något dåligt. Köparen hade helt enkelt extrem otur.

Jag tolkar din fråga som moralisk snarare än juridisk. Det finns mig veterligen ingen lag som garanterar att köparen får felfria varor när man köper av en annan privatperson. Naturligtvis är det olagligt att ljuga, enligt flera lagrum, men jag tolkar det som att det rör sig om ett fel som du inte kände till?

Om det fanns ett fel som du inte kände till kan du antingen säga att köparen undersökte den och därmed får ta ansvaret, eller så bedömer du det som oskäligt att han fick betala fullt pris och låter köpet gå tillbaka.

Jag tror nog att ytterst få i din sits skulle låta köpet hävas, när han nu hade chansen att undersöka den.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-15 19:46

Som du beskriver har du sålt i god tro och desutom fick han testa och var väl då Nöjd..

trist sitts.. men du har all rätt på din sida.. så ha kul med din nya Dator

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-15 19:54

Köparen har kontrollerat datorn vid inledningen till köpet och fann den tillfredställande. Och att du agerat i god tro, utan vetskap om kommande hårdvarufel. Du vet ju inte om köparen har orsakat det problem som uppstått i efterhand. Så du har all rätt att motstå att upphäva affären.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-15 21:07

Enligt köplagens 30 paragraf, kan köparen, om felet inte beror på denne
-kräva avhjälpande
-kräva omleverans
-kräva prisavdrag
-häva köpet
-kräva skadestånd
-hålla inne betalningen
(dock inte allt samtidigt)

Undersökningsplikten ligger på köparen, och förutsätter att säljaren inte känt till felet, men enligt 32§ KöpL skall upptäckter av fel ligga inom skälig tid. Vad är då skälig tid i det här fallet?! Fråga en jurist som verkligen sysslar med köprätt och avtal. Han eller hon kan rådge dig. Skulle tro att din lokale KO (konsumentombudsman) omedelbart kan råda dig, även om de oftast inte sysslar med köplagen, utan konsumentköplagen.
Det bästa man kan göra när man säljer nåt är att skriva ett kvitto där man meddelar att varan säljes i befintligt skick, då du som privatperson inte kan utfästa några garantier.

Lycka till!

Det är bara att bestrida ingen vettiga köprättare kommer förslå någon slags stämning här. På sin höjd (verkligen på sin höjd) får du ett hotfullt brev från något ombud för köparen men det skulle heller inte tro - det rör sig antagligen inte om nägra enorma summor gissar jag.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-15 22:04

Har du sagt någonting om befintligt skick muntligen? Skrevs något kvitto?

En pragmatisk fråga - vad är det för typ av hårdvarufel? Kanske är den nån reservedel som kostar några hundralappar och ni/han kan byta själv. Du kan ju i ett sånt läge erbjuda att gå halva vägen (good will), så att ni tillsammans avhjälper felet. Klart, om det är ett dyrt fel vill du ju naturligtvis inte ta i det på så sätt. I vilket fall känns det ju som läge att 1) Ta reda på vad det är för fel, vad det kostar att fixa och om det går att fixa själv.

Jag menar liksom att om felet är hittepå, om köparen helt enkelt har ändrat sig, då vill du få koll på det. Om felet inte är allvarligt kan man ju fixa det istället för att jiddra..

Känns dock som situationen löst sig vid det här laget? Var ju trots allt över 1,5 år sen

1
Bevaka tråden