Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begränsad med safari?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En nybörjarfråga:

Läser i Macworld nr 6 -07 att det finns sidor som inte släpper förbi folk med safari.
Antar att det i klartext betyder att det inte går att komma åt alla sidor..
Jag kör än så länge safari för windows på min pc och har faktiskt haft ett par problem med att just komma åt en del sidor som funkar bra med Firefoxen. Det står att detta går att ändra i inställningar så man utger sig för att vara något annat än safari.
Undrar bara om detta är sant/möjligt då jag snart får min imac och gärna vill komma åt
de sidor jag vill till..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 18:56

det är vanligtvis sidor som har något script som läser av ID strängen från webläsaren, denna lösning är väldigt 1996 och används inte längre av ens halvseriösa kodapor..

Jag har då inte upptäckt några sidor som inte släpper in mig alls för att jag använder safari, visst det finns sidor som antar att alla i världen använde IE och därmed ser ut som fan i safari/FF/opera etc men men..

Själv använder jag safari till allt utom internetbanken (som visserligen funkar med safari) där använder jag firefox för att jag är lat och inte använder skraplotterna.

Ursprungligen av ntity:

det är vanligtvis sidor som har något script som läser av ID strängen från webläsaren, denna lösning är väldigt 1996 och används inte längre av ens halvseriösa kodapor..

Jag har då inte upptäckt några sidor som inte släpper in mig alls för att jag använder safari, visst det finns sidor som antar att alla i världen använde IE och därmed ser ut som fan i safari/FF/opera etc men men..

Själv använder jag safari till allt utom internetbanken (som visserligen funkar med safari) där använder jag firefox för att jag är lat och inte använder skraplotterna.

Hur är det med bankerna, jag har handelsbanken och har läst en del i tråden om det. Skraplott eller Firefox är vad som gäller har jag förstått. Tar jag nån risk om jag använder Firefox istället för safari? Tänker kring virus och så mest..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-13 21:04
Ursprungligen av wildcard:

Hur är det med bankerna, jag har handelsbanken och har läst en del i tråden om det. Skraplott eller Firefox är vad som gäller har jag förstått. Tar jag nån risk om jag använder Firefox istället för safari? Tänker kring virus och så mest..?

Ingen risk, enda är väll eg att skraplotterna är det enda matematiskt bevisade säkra formen av kryptering (one-time pads.) men certet som du använder i Firefox är helt ok så länge som du håller reda på det och har ett bra lösen på det.

Finns som inte några aktiva virus i dagsläget som är att oroasig för när det gäller OS X i allmänhet så nej, inga virus eller annat att fundera på.

använder själv handelsbakenn funkar bra, dock är certet en aning knöligt att få igång och jag höll på få bryt mer än en gång, skraplotterna funkar omedelbums utan funderingar alls.

Ett exempel:
Jag kan inte se videoklippen på www.nhl.com med Safari, men med Firefox. Vad beror det på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 19:55
Ursprungligen av wildcard:

Ett exempel:
Jag kan inte se videoklippen på www.nhl.com med Safari, men med Firefox. Vad beror det på?

Ser ut som om firefox inte förstår sig på att ta upp quicktime inbakad i sidan, går säkert att ställa i FF om man letar lite.

Ursprungligen av ntity:

Ser ut som om firefox inte förstår sig på att ta upp quicktime inbakad i sidan, går säkert att ställa i FF om man letar lite.

ok.. vad betyder det för en amatör som mig då..:) Handlar det om inställningar i safari?

Jag kommer både in på sidan och kan se videoklipp med Safari på den sida du ger exempel på.
Video-snuttarna är gjorda i Windows Media.
Jag kör då på Mac och har Flip4Mac och Perian installerad. Vilket gör att jag kan se dessa klipp.

Hur det fungerar på Win med Safari och WMV filer har jag inte en aning om.
Jag har då aldrig känt mig begränsad med Safari.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag kommer både in på sidan och kan se videoklipp med Safari på den sida du ger exempel på.
Video-snuttarna är gjorda i Windows Media.
Jag kör då på Mac och har Flip4Mac och Perian installerad. Vilket gör att jag kan se dessa klipp.

Hur det fungerar på Win med Safari och WMV filer har jag inte en aning om.
Jag har då aldrig känt mig begränsad med Safari.

ok bra att veta, lite orolig bara nu när imacen kommer snart..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 21:58
Ursprungligen av wildcard:

ok bra att veta, lite orolig bara nu när imacen kommer snart..:)

det kommer funka fint, det gör ju som alltid det

1
Bevaka tråden