Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .

el Gringo, det går säkert att komma förbi kopieringsskyddet. Men jag tror inte Apple och RIAA bryr sig så mycket medan den vardaglige mannen inte innerhavar Spark XL i sitt mjukvarubiblotek.

VIKTIGT!

Skriv under namninsamlingen för bättre internationellt stöd i Apples tjänster: http://www.petitiononline.com/AppleInt/petition.html

  • Medlem
  • 2003-04-29 09:54

det här var ju värdelöst! Få kommer att ansluta sig då det krävs ett medlemsskap på .mac för att få tillgång. Jag kommer inte att göra det. Jag pröjsar inte närmare 1000 spänn om året bara för att få tillgång till det här. Inte så mycket för att det är dyrt utan för att det känns kymigt att slanta av när man inte ens vet om man kommer att använda det. Visst, 60 dagar gratis, men sedan är det stopp.

Om de kan finansiera .mac med köpen av låtar så kan det fungera, men jag tror inte jag är ensam om att backa när det blir tal om registrering och medlemsavgifter.

En variant är att man betalar till .mac och får en pott, ungefär som med mobiltefoner.

*besviken*

Va? Vaddå? Har jag missat något?!? Måste jag vara .mac användare för att få tillgång till tjänsten? Jag fattade som att den var öppen för alla....

  • Medlem
  • 2003-04-29 10:02

Du bör endera ha .mac ELLER vara registrerad på apple.com(gratis) för att det ska funka..

"Just use your existing Apple ID or .Mac account. If you don?t have an Apple ID, it?s simple to create one."

Edit: la till lite engelska

  • Medlem
  • 2003-04-29 10:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tit
Du bör endera ha .mac ELLER vara registrerad på apple.com(gratis) för att det ska funka..

nu kanske jag är helt av banan, men vaddå "registrerad på apple.com"? Det där man inte fyllde i när man installerade systemet första gången?

  • Medlem
  • 2003-04-29 10:12

Dåligt formulerat, jag erkänner
Länk till login och registrering
Apple-ID kan användas för att bl.a. få support på apple.com..

  • Medlem
  • 2003-04-29 10:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
nu kanske jag är helt av banan, men vaddå "registrerad på apple.com"? Det där man inte fyllde i när man installerade systemet första gången?

Jag antar att det är Apple-ID för t.ex. Apple Store.

/3

  • Medlem
  • 2003-04-29 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Finn fem fel!

Gör det själv.

Nästa rykte: Steve Jobs och Sheryl Crow släpper en CD tillsammans:

(Bild från Fortune.com)

Eller är det vårens nya kärlekspar?

Citat ur artikeln från Dr Dre: "Man, somebody finally got it right."

Citat:

el Gringo, det går säkert att komma förbi kopieringsskyddet. Men jag tror inte Apple och RIAA bryr sig så mycket medan den vardaglige mannen inte innerhavar Spark XL i sitt mjukvarubiblotek.

förvisso - men det finns faktiskt Spark Me - som är gratis

www.tcworks.de

check it out

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
förvisso - men det finns faktiskt Spark Me - som är gratis

www.tcworks.de

check it out

Verkar inte det för enkelt?

Går det att öppna aac-filer och spara om då? Är det nån som provat/hört något? Någon sa till mig, "kan man det är det ju inget kopieringsskydd".

Rimligtvis borde aac-filerna endast "fungera" med iTunes, Quicktime och iPod.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-29 12:12

Tycker tjänsten verkar kanon!

Säg att det blir en tia per låt i Sverige, om tjänsten lanseras här.
Ganska OK, tycker jag.

Visst, det finns massor med musik "gratis" via p2p-varianter, men här får man:
- Laglig nedladdning
- Säkerställd kvallité
- Stort urval med _överblick_
- Exklusiva låtar (direktöversatt, menar alltså sådana som inte släppts på skiva...)
- Snyggt gränssnitt
- Möjlighet att köpa bara vissa spår på en skiva
- mm

Bra Apple !
Ge oss nu bara möjligheten att köpa från Sverige!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-29 14:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Tänk på att många artister fattas i katalogen än så länge. Apple har deal med de 5 största skivbolagen.

T.ex så finns ingenting med Alanis Morisette med i Music Store, trots hennes medverkan i reklamen på keynoten. Hon ligger på ett bolag som heter Maverick.

Metallica ligger på Elektra Entertainment.

Sedan är de säkert underlabels till något utav de stora skivbolagen på nåt sätt.....
Det Apple måste göra nu är att knyta upp ALLA bolag, göra tjänsten tillgänglig i Europa och köpa lite mera servrar så tjänsten orkar med trycket.

Mig veterligen så är både Maverick och Elektra en del av Time Warner så att dessa artister inte finns med... ja, det är en gåta.

Maverick

Elektra

Det kommer garanterat, var så lugna. På P3 idag så intervjuade dom en kille på Sony Music här i Sverige som sa att de skulle satsa på detta, om jag minns rätt. Men det är ju i sin linda ännu, jag antar att det bara är en tidsfråga. Rent praktiskt och administrativt tar det ju en viss tid att lägga in låtar. De ska kodas i AAC från masterband (inte från CD!) och de ska in text och bild. Sånt tar tid. Att de redan har 200 000 låtar klara tycker jag är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 15:22

Håller med alla som pratat, hoppas den släpps snart och varför översätta priset? Ha kvar det i dollar och låt det svenska priset variera med kursen. Pengarna ska ju ofta ändå över Atlanten så varför krångla till (fördyra det).

Lite tråkigt att Music Storen nog är den snabbaste applikationen jag sett i OS X. När jag bläddrar omkring och sedan börjar spela en låt så är det till och med snabbare än när jag spelar från min hd.

Tänk om de andra mjukvaruföretagen kodade lika bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Verkar inte det för enkelt?

Går det att öppna aac-filer och spara om då? Är det nån som provat/hört något? Någon sa till mig, "kan man det är det ju inget kopieringsskydd".

Rimligtvis borde aac-filerna endast "fungera" med iTunes, Quicktime och iPod.

Precis så är det. Köpta AAC-låtar kan enbart öppnas med iTunes och QuickTime. Apple's DRM implementation det.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Mig veterligen så är både Maverick och Elektra en del av Time Warner så att dessa artister inte finns med... ja, det är en gåta.

Maverick

Elektra

The Doors (också Elektra) finns inte heller med.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Visst, det finns massor med musik "gratis" via p2p-varianter, men här får man:

Tyvärr tror jag inte musikförsäljning på nätet kommer slå igenom ordentligt förrän det görs krafttag mot piratkopieringen av musik. Rent tekniskt borde man kunna komma åt t.ex. Kaaza och Direct Connect.

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-04-29 16:01

Finns det några CD eller DVD spelare som kan hantera AAC formatet ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 16:27

Hehe, har ni sett reklamen för tjänsten?

http://www.apple.com/music/ads/

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 16:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Tyvärr tror jag inte musikförsäljning på nätet kommer slå igenom ordentligt förrän det görs krafttag mot piratkopieringen av musik. Rent tekniskt borde man kunna komma åt t.ex. Kaaza och Direct Connect.

Ciryon

Nja, det kommer aldrig att stängas då andra vägar bara hittas på. Det är rätt vanligt att använda filöverföring med icq som kompliment t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 16:37

Jäkligt bra tjänst alltså! Hur smidit som helst att bläddra genom olika genres! Däremot är väl inte utbudet så stort - än.
Blir det lika stort utbud som cdnow.com el. likn. så kommer det fälla all konkurrens.

Jag skulle vilja kunna bläddra på skivbolag också!

Jag tror inte att jag kommer att köpa något "luft" för 100 spänn. Man vill ju ha något att ta i! Tänk alla fina omslag man missar!

Men jag kommer säkert att leta nya artister genom att lyssna mig fram.

.. det börjar arta sig

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 16:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Precis så är det. Köpta AAC-låtar kan enbart öppnas med iTunes och QuickTime. Apple's DRM implementation det.

Vilket förhoppningsvia innebär att alla program som stödjer Quicktime också kan få möjlighet att licensiera Apple's DRM-lösning.

Man kan ju redan använda köpelåtar i iMovie och iPhoto tex.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-04-29 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Underbart. Det är sånt här som säljer Macar. Vem vill ha en dator med Microsofts pajas-OS och undermåliga Windows Media Player när man kan få det här?

Det här är kanske OT, och vi borde säkert ta diskussionen någon annanstans, men jag bra måste kommentera. WMP9 är bättre än iTunes 3. Inte snyggare, men bättre. Fler funktioner. Den har dock inte AAC-stöd (vad jag vet) och inte tillgång till Apples musik-butik.

iTunes 4 håller dock på att göra mig galen. Jag kan inte utnyttja någon av de nya funktioner som kom. Inte ens streamad radio funkar längre (eller, jo, men max 56 kbps). Grr.

Nu verkar det iaf som iTunes kommer till PC, vet inte om nån har skrivit det redan här ovan.
www.macrumors.com hänvisar till en artikel i Fortune (http://www.fortune.com/fortune/).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 17:18

Är det någon som vet något om vad det är för typ av DRM dom använder? Jag har inte lyckats hitta något om det..

Står också att läsa på macrumors.com faktiskt.. Sen om det är den kompletta DRM lösningen el ej återstår att ta reda på..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 17:30

Jag är mer intresserad av vad dom gjort med aac bitströmmen. Har dom krypterat den? Vad har dom gjort?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Bra idé av Apple, mycket smidigt också..
Men det är inte så värst intressant för mig som har bra musiksmak.

Vilket innebär ??

Bevaka tråden