Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny musiktjänst från Apple

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-28 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
OM tjänsten någonsin kommer till Sverige, undrar vad låtarna kommer att kosta... 10 kr styck plus moms?

Irriterande att det inte ska gå att använda det här i Sverige...

Klart det kommer till sverige. Tjänsten är ju helt nylanserad. Ha tålamod.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:45

Jag jämförde Apple.com och Apple sveriges hemsida..
Så märkte jag att Switch är borta.. och är nu "music"..

Sen så har inte Apple sverige hunnit översätta det som behöves heller.. och jag tycker att information borde ha skickats till alla Apple utomlands så att det kan uppdateras samtidigt.. Men då kan ju Apple domain braka ihop kanske.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-28 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alle
Sen så har inte Apple sverige hunnit översätta det som behöves heller.. och jag tycker att information borde ha skickats till alla Apple utomlands så att det kan uppdateras samtidigt.. Men då kan ju Apple domain braka ihop kanske.

Men är det verkligen så viktigt?? Det har alltid varit så, att Apples hemsida översätts till svenska ett litet tag senare. Imorgon är det säkert löst..
För det hade väl varit sämre att uppdatera alla länders siter imorgon istället för att det står en del på engelska på en så här färsk nyhet på den svenska siten!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
hmm ... metallica verkar inte ha några låtar inne ännu. Kan det ha nåt att göra med metallica och deras relation med napster ...

/henrik

Tänk på att många artister fattas i katalogen än så länge. Apple har deal med de 5 största skivbolagen.

T.ex så finns ingenting med Alanis Morisette med i Music Store, trots hennes medverkan i reklamen på keynoten. Hon ligger på ett bolag som heter Maverick.

Metallica ligger på Elektra Entertainment.

Sedan är de säkert underlabels till något utav de stora skivbolagen på nåt sätt.....
Det Apple måste göra nu är att knyta upp ALLA bolag, göra tjänsten tillgänglig i Europa och köpa lite mera servrar så tjänsten orkar med trycket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag saknar också möjligheten till att välja kvaliteten på komprimeringen. 128 AAC verkar i klenaste laget. Även om SJ säker att de komprimerat direkt från master.
Jag undrar också var QT 6.2 är så att man kan börja koda i AAC direkt från iTunes.

128 i AAC är betydligt bättre än MP3 i 128.
Sen är ljudbilden mycket bättre. Det är ju trots allt b.la Dolby och Franhoufer bakom formatet.

Skall bli intressant och se när stöd för HE AAC kommer. Som är ännu bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
128 i AAC är betydligt bättre än MP3 i 128.

säger ju inte så mycket, mp3 måste man ju ha i 192 för att de ska vara riktigt okej.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-28 22:29

Nu får man väl bara hoppas på att lite mindre bolag också ansluter sig så att det kommer finnas musik som man är intresserad av i systemet.

I så fall kan det bli riktigt intressant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
säger ju inte så mycket, mp3 måste man ju ha i 192 för att de ska vara riktigt okej.

Nops. Men AAC är annorlunda än MP3. AAC kan ses som en förbättrad variant av AC3 kodning (det som används på DVDer)

I övrigt så klarar AAC upp till 48 kanaler. 5:1 kanals ljud. M.m...

AAC pruttar på MP3

Dessutom är AAC anpassat för realtime streaming. Vilket MP3 inte är.

Läs mer på: http://www.broadcastpapers.com/audio/TelosAAC04.htm
Som förklarar mycket bra om vad AAC är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Nu får man väl bara hoppas på att lite mindre bolag också ansluter sig så att det kommer finnas musik som man är intresserad av i systemet.

I så fall kan det bli riktigt intressant.

Det Apple borde göra är att sluta upp sg Association of Independent Music. Som representerar tusentals olika små bolag. Typ bolag som Paul Oakenfold och Sterophonics ligger på.

Dom är inte främmande för sådant. Utan har varit på gång med något lagligt "P2P" bolag som hette Whippit för ett typ 1-2 år sedan.

  • Medlem
  • 2003-04-28 23:17

Det här är rent hypotetiskt, ... man skulle kunna köpa alla de 7500 låtar, som kan få plats i den nya iPod, från Music Store.

Det skulle kosta då !!!74250$!!!, ca 630000SEK. (9.9$ per låt)

Billigt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Det här är rent hypotetiskt, ... man skulle kunna köpa alla de 7500 låtar, som kan få plats i den nya iPod, från Music Store.

Det skulle kosta då !!!74250$!!!, ca 630000SEK. (9.9$ per låt)

Billigt?

Finn fem fel!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 00:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Bara i USA till atta börja med.
Man måste ha ett kreditkort sluten till en Amerikansk adress.
Lite tråkigt...

Ha! Det har man, skall börja handla på en gång! Nu måste jag inhandla en iPod också.

Metallica, förmodligen största bandet i sin genre, finns inte med i Music Store. Helt otroligt att de ska vara emot allt som har med internet att göra.

Ciryon

PS. Se Flash-filmen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Hoppas inte låtarna man köper låter lika illa som 30s klippen man kan ladda hem, prova lyssna på några låtar av "The Hives" så förstår ni vad jag menar.
/henrik

Klippen är i Strömmande MP3 format om jag inte har helt fel för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 00:21

Är det någon mer än jag som får "icke-antialiased" text i iTunes 4?

Vissa låtar visas med kantutjämning, medan det stora flertalet inte gör det.

Det ser rent ut sagt jäkligt kackigt ut!

  • Medlem
  • 2003-04-29 00:25

Gulligt att dom varnar för texter med grovt innehåll, så amerikanskt, Tack för det Tipper Gore...

Hittar inte Ursula Rucker heller.. Skulle jag leta närmare skulle jag nog inte hitta hälften av min låtsamling....Men jag hittar nog lika mycket till som är hyperintressant.......

iTunes Music Store är grym! Efter några timmar har jag hittat ett dussintal nya artister som jag knappt kände till. Snacka om att väcka "vill ha" begäret hos en. Hoppas SJ skyndar sig med att implementera tjänsten i resten av världen.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-29 00:44

Brutalt bra! Priset är inte så tokigt - jag kommer att bränna ett gäng hundringar så fort detta funkar i Sverige. Det är svårt att hitta en jämn cd-skiva - oftast är det en massa keffa låter som man får med på köpet - då är det idealiskt att kunna plocka ut just de låtar som man vill ha!

Tycker tjänsten verkar snabb - trots att det nog är högt tryck på den så här i lanseringsfasen (iofs musikvideo gick väl inte så där jättesnabbt att få hem)

Apple har en klar hit med Music Store!

Kom igen nu och lansera tjänsten i Sverige så jag kan bränna mina surt förvärvade slantar!

Hittade Eek-A-Mouse, Black Uhuru men tyvärr inte Pablo Gad eller Kalle Baah

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Är det någon mer än jag som får "icke-antialiased" text i iTunes 4?

Vissa låtar visas med kantutjämning, medan det stora flertalet inte gör det.

Det ser rent ut sagt jäkligt kackigt ut!

Jo, det är flera som får det så. Men jag läste nyss i nån tråd här (kanske denna tråd rentav?) om hur man löser det:

Gå in i Systeminställningar -> Allmänt och ändra där till 8 punkter för kantutjämning, byt till iTunes, byt tillbaka och ändra till 9 punkter igen. Voila!

Bra idé av Apple, mycket smidigt också..
Men det är inte så värst intressant för mig som har bra musiksmak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Bra idé av Apple, mycket smidigt också..
Men det är inte så värst intressant för mig som har bra musiksmak.

Fördelen med Apples lösning är att man slipper vara medlem och prenumerera på något. Om det råkar vara så att din "bra" musiksmak gör att endast två låtar är värda att laddas ner så kan du ladda ner endast dessa två.

Sen kommer nog allt fler artister och låter att komma med, kom ihåg att detta är dag 1 än så länge.

Jag tror Apple har en stor hit här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om det råkar vara så att din "bra" musiksmak gör att endast två låtar är värda att laddas ner så kan du ladda ner endast dessa två.

Sant.. problemet var att jag inte lyckades hitta två bra låtar, heh. Får leta vidare

De här 30-sekunderssnuttarna skulle ju kunna hålla mig vaken hela natten, trots att det blir rätt frustrerande i längden. Man vill ju verkligen handla låtar! Ett bekvämare sätt att bläddra genom mängder av musik får man leta efter. I skivbutiken måste man ju springa och leta i hyllorna om mman vill lyssna, så det blir ju inte mer än en eller tre skivor man testar.

Tjänsten är ju vansinnigt enkel, bekväm och lättnavigerad. Jag var tvungen att ta ett par skärmdumpar som jag kan skicka till mina PC-vänner.:D

Fullständigt briljant:D , snabbt och smidigt!!

Är det någon som vet ifall en Europalansering har med upphovsrätter att göra och/elller om det är av utvärderingsskäl man kör USA till att börja med?

Apples nya musiktjänst fick mig att le en smula mitt i natten.

Jag har aldrig förstått mig på det här med genrer, men att lägga Ace of Bace under "Rock" är väl endå att ta i????

Hmmm...Det måste ha blivit fel, om man trycker fram ett album står det "Pop" i genrekolumnen.

Va?! Är A-Teens också rock?

Jaja, tjänsten har ju nyss startat...

Förresten, Ogg Vorbis är fortfarande bättre än AAC. Låter i alla fall lika bra (om inte lite bättre) med samma bit rate, men ger mindre filer.

En visa jag har som tar 2,9 MB med AAC tar 2,7 MB med Ogg Vorbis...

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Förresten, Ogg Vorbis är fortfarande bättre än AAC. Låter i alla fall lika bra (om inte lite bättre) med samma bit rate, men ger mindre filer.

En visa jag har som tar 2,9 MB med AAC tar 2,7 MB med Ogg Vorbis...

Sen är ljudet beroende av dekodare. iTunes (Quicktime) låter inte så kul om jag skall vara ärlig (Audion, var är du?)

Ogg tappar för mycket av ljudbilden, varav kanske därför den effektivare filstorleken. Sen är det lite missvisande att säga att Ogg är bättre än AAC. Pröva att koda mer komplex audio.

Ogg klarar inte Dolby Pro Logic ljud. Eller klarar speech audio bra, RTS lika bra, inte har blivit godkänt av International Telecommunications Union för broadcasting, är inte en ISO standard o.s.v i all oändlighet. Stöds inte av hela TV, Radio, dator industrin. Dessutom hotar stämmningar för patentintrång från bl.a Franhofer. Hur det går med det vet jag inte så mycket. Men faktum är att Ogg, hur bra det än nu må vara inte är en supercodec- eller format. Som kommer locka stora massor. Lite trist kanske.

Nu kanske jag lät lite neeegativ om Ogg. Men jag stödjer dom fullhjärtat. Det behövs alternativ. Lät jag nördig? Jepps.

Det kommer alltid komma bättre och bättre metoder för allt. T.e.x "nya" AAC+ (Officellt kallat för High-efficiency AAC) är sjukt bra.
Typ CD kvalite stereo på 48Kb/s och 5.1 surround audio på 128Kb/s. (AAC+ är AAC med ett set med extra instruktioner, och är bakåtkompatibelt)

Jag hoppades att Apple skulle slänga in stöd för det redan nu.. Men, men :/

Men jag tycker vi kör en oberoende test med dom senaste och bästa codecsena för MP3, MP3 Pro, AAC, Ogg, MPC, och alla andra mer eller mindre obskyra audio codecs.

Stay tuned.

Citat:

iTunes Music Store är grym! Efter några timmar har jag hittat ett dussintal nya artister som jag knappt kände till. Snacka om att väcka "vill ha" begäret hos en. Hoppas SJ skyndar sig med att implementera tjänsten i resten av världen.

kan bara hålla med - testade lite nu på morgonen - snabbt, och fantastiskt urval som bara kommer att bli bättre. övergrymt med länkar till artistens hemsida och videos! bra ljud i preview. bästa sättet att hitta "hits" & singlar - men jag kommer definitivt inte köpa mina favoriter där. Då vill jag ha plattan!

en tanke: vad händer om jag tankar ner en ACC öppnar i säg Spark XL och sparar om i MP3 - då försvinner väl kopieringsskyddet!?

Kanon! Det är sånt här som gör att man känner sig glad över att jobba med Mac. Smarta, snygga, innovativa och framförallt branschledande lösningar.
Genialt. Och snyggt förpackat!

-Gå och lägg dig igen, Windows!

Det diskuteras mycket hur väl koperingsskyddet fungerar och hur man eventuellt kan kringgå det. Jag tror aldrig målet var att göra ett vattentätt kopieringsskydd - eftersom det är lönlöst. Om Apple gör ett kopieringsskydd som fungerar hyfsat och ändå är generöst, samtidigt som de erbjuder en kanonenkel tjänst för att köpa låtar lagligt - då är det tillräckligt för att fungera. Sen kommer det säkert att finnas folk som hackar sig runt det ändå, men så är det bara.

Bevaka tråden