Varför den klassiska tangentbortsstilen?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-11 03:47

Nu när Apples nya tangentbord har raka och centrerade tecken på tangenterna, ser allt lite finare ut. De bärbara datorerna har redan haft det ett tag och nu försvinner de gamla kursiva tecknen även från de externa tangentborden.

Det får en att fundera. Hur kommer det sig att tangentborden i alla tider har haft smala och kursiva bokstäver, längst längst ned till vänster på varje tangent? Min PowerBook 100 från 1991 har exakt samma typsnitt med exakt samma placering, som tangentbordet som medföljde min iMac för ett halvår sedan.
Finns det någon tanke med detta och varför är den tanken numera onödig?

Ett gammalt ADB, PowerBook 520c, PowerBook G4 Titanium, Apple Wireless Keyboard

Konvention? Men det är i alla fall inte en direkt dålig konvention. Det finns ett antal grova designfel med det vanliga tangentbordet som ingen försökt fixa på sådär 20 år. Apple borde ha fixat dem ungefär när Saratoga kom (första stora ADB) men icke. Tabbar som IBM gjorde på 80-talet lider vi av än idag. (Och jag menar inte QWERTY, som är en äldre tabbe.)

Min MacBook har platta, fyrkantiga tangenter med tecknet mitt i. Det ser i mina ögon inte alls elegant ut, utan snarare billigt. Det får mig att associera till gamla 8-bitars hemdatorer, klassikern Sinclair i synnerhet. Såg inte Spectrum ut nåt i den stilen?

Nere-till-vänster-stilen vet jag inte var den kommer ifrån, men det har en fördel: Om man mest skriver med höger hand så tittar det fram så mycket tecken som möjligt under den skymmande handen.

1
Bevaka tråden