Apple Care vs.3 års reklamationsrätt enligt lag

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det inte onödigt att köpa Apple Care då man i Sverige ändå har en garanti på tre år på alla elprodukter man köper?
Ser inte riktigt poängen med Apple Care, men det pratas ju om det emellanåt, så tänkte bara upplysa om/kolla läget.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-11 01:49

Du har inte någon treårs garanti på elprodukter i Sverige. Den enda garanti återförsäjare är skyldiga att lämna är 6 månader. De flesta väljer däremot att ge ett års garanti. Det du pratar om är tre års reklamationsrätt. Denna rätt innebär att det efter garantitiden ligger på dig att bevisa för tillverkaren/återförsäljaren att felet på varan fanns ursprungligen. Ville bara räta ut begreppen litet åt dig.

Vem/vad stipulerar att återförsäljare är skyldiga att lämna 6 månaders garanti? Att lämna garanti är väl helt frivilligt?

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-11 09:27

Visst, en lexikalisk skillnad, i praktiken är det dock samma sak, fast det inte heter garanti.
Jag är väl medveten om att garantitid är upp till säljaren. Så av hävd har vi i regel ett års garanti på lösa saker i Sverige.

"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Ursprungligen av akerstrom:

Vem/vad stipulerar att återförsäljare är skyldiga att lämna 6 månaders garanti? Att lämna garanti är väl helt frivilligt?

Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det du pratar om är att du har tre år på sig att reklamera varan och då gäller det bara fel som fanns på varan från början, men som kanske visat sig först senare. Under de sex första månaderna är det dock säljaren som ska bevisa att felet inte var där från början. Det är stor skillnad på det och garanti och garanti är mycket bättre.

Enkelt sagt kan man säga att det är så här:
Reklamation: "Okej. Vi lagar din pryl, men bevisa först att det är vi som har orsakat felet."
Garanti: "Okej. Vi lagar din pryl, men visar det sig att du medvetet orsakat felet får du själv stå för det."

Eftersom det inte handlar om tre års garanti utan tre års reklamationsrätt, har jag ändrat rubriken för att inte ytterligare förvilla användare.

Frågan har varit uppe flertalet gånger och det som gäller är i stort sett det Marcus skriver. Säljaren är skyldig att lämna minst sex månaders garanti, men de flesta tillverkare lämnar normalt ett års garanti som standard.

När garantitiden är ute kan du reklamera ett så kallat ursprungligt fel, det vill säga ett fel som funnits i produkten sedan tillverkning, men som av olika anledningar inte manifesterat sig förrän efter en viss tids användning. Skillnaden mot garantin är som sagt att du måste bevisa att felet är ursprungligt, vilket kan ta tid och medföra kostnader för att ta in en oberoende tekniker som gör en bedömning, etc.

Läs gärna mer i följande tråd: http://www.99.se/garantier-service/88807-apples-1ars-garanti-vs-svenska-lagen.html

Nä nä, att kalla reklamationsrätten för garanti de första sex månaderna är helt fel och missvisande.

Garanti är ett avtal som som ingås mellan säljare och köpare (eller ibland mellan tillverkare eller mellanhand och köpare), villkoren för det avtalet är det upp till de båda parterna att komma överens om (även om det i praktiken är så att det är säljaren som sätter villkoren).

Reklamationsrätten däremot är väldefinierad i lag och gäller bara under vissa förhållanden. En garanti kan dock omfatta mycket mer än reklamationsrätten. Exempelvis kan en garanti omfatta (och gör det ibland) icke ursprungliga fel, som slitage.

Jepp, finns ingen anledning att inte kalla saker vid dess rätta namn.

All right, då är jag med...
Tack för svaren.
Frågan är ändock hur stor mening det är att köpa apple care?
Jag förstår inte vitsen faktiskt, dessutom kostar det skjortan och det känns som att man slänger de där stålarna i sjön?

Går något sönder under de tre första åren är dina möjligheter att få Apple att reparera dem utan att du behöver betala för det betydligt större än om du enbart tänker förlita dig till reklamation. Dessutom ingår verktyget TechTool Deluxe.

Men jag behandlar min dator som jag vet inte vad, väldigt varsamt iaf.
Ser inte hur jag skulle klanta sönder den på något sätt? Behöver förvisso inte vara mitt eget fel heller... Men 2000:- ? Låter väldigt onödigt...
Techtool deluxe? Det har jag klarat mig bra utan i 2 år, vad är det för något?

• Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-11 13:45

Med Apple Care kan du också få service på plats på stationära datorer av Apple om du befinner dig inom 80km avstånd från ett Apple-auktoriserat serviceställe.

Sen kan du också ringa och terra Apple i 3 års gratis support med alla möjliga dumma frågor som du inte vågar posta här på 99-mac

AppleCare är inte en försäkring som går in om du har sönder datorn. Att du handskas varsamt med datorn är förvisso bra, men inte en ersättare till Apple Care. Säg att t ex hårddisken går sönder, en högtalare lägger av eller någon någon kondensator på logikkortet slutar fungera, det är då du kan vinna på att ha Apple Care.

För att täcka upp för eventuell klumpighet är det smart att teckna en ett "drulle"-tillägg på hemförsäkringen. Även kallat Allrisktillägg. Det täcker upp för de där dumma sakerna när man kan göra. Tappa tvn vid flytten. Hälla en Pepsi i den bärbara etc.

Ett tips från en klumpig.

/c

• Medlem
  • Lund
  • 2007-08-12 00:41

Enda tråkiga med drullen är att den (precis som hemförsäkringen) drar av 20-25% av datorns värde varje år. Men Apple Care är helt för dyrt. Hade det kostat max 10% av datorns värde..då hade det varit mer lönt.

Ursprungligen av Christian Å:

För att täcka upp för eventuell klumpighet är det smart att teckna en ett "drulle"-tillägg på hemförsäkringen. Även kallat Allrisktillägg. Det täcker upp för de där dumma sakerna när man kan göra. Tappa tvn vid flytten. Hälla en Pepsi i den bärbara etc.

Ett tips från en klumpig.

/c

1
Bevaka tråden