Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell vs Apple

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 00:32

Är på väg att införskaffa en extern skärm till min Macbook av första generationen och har tittat på 2 skärmar.

Det är alltså 23 eller 24" som gäller och just nu lutar jag åt att köpa Dellen. Den har fler ingångar och är några kronor billigare. Ingångarna är ett plus i kanten om jag i framtiden skulle vilja använda någon konsol till den eller liknande.

Vilken ska jag välja? Är det någon skillnad i bildkvalitén?

Det har varit några såna diskussioner tidigare och de brukar gå så här:
- Några ordbajsar om vilka paneler som används ungefär som om en vanlig dödlig ser nån som helst skillnad
- Dell brukar ha bäst spec på papperet och ofta lägre pris men argumentet för att välja Apples skärmar är att de är snyggare.

Så kan man sammanfatta det hela.

Jag själv kan inte se någon skillnad i bildkvalite mellan t ex en ny Dell och en ny Apple skärm. Är det ingångarna som är viktigast så är det Dell du ska ha. Är det utseendet så är det Apples. Jag köpte en Samsung till min MacBook jag hade förut och var supernöjd med den. Jämnt ljus över hela skärmen och skarp bild till halva priset mot Apples.

Kolla gärna in den aktuella tråden Tips på bra 24" skärm till min MacBook.

Apple skärmar har bättre egenskaper för korrekta färger jämfört med Dell, speciellt direkt ur kartongen. Se mina länkar i detta inlägg för mer om detta.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-08-11 11:26

Jag kan bara hålla med Rickard A, mycket bra beskrivet skulle jag vilja säga.
Ordbajs är något som förekommer alltför ofta just i forumkanalen, man vill väl oftast säga att min grej är bäst eftersom jag själv har en sådan. hoho
Som värsta elgiganten-försäljaren eller liknande, "köp en, jag har tolv stycken själv!"

Kanske ska tilläggas att jag har en de ovanstående skärmarna och är mer än nöjd.

Ursprungligen av Potah:

Jag kan bara hålla med Rickard A, mycket bra beskrivet skulle jag vilja säga.

Bara för att det finns de som orbajsar betyder det inte att alla produkter är likdana och de som påstår att det finns skillnader inte kan någonting.

I fallet Dell vs. Apple så finns det skillnader, men hur viktiga de är beror på vad man har för krav. Om man inte håller på med saker som kräver rätt färger kan det vara overkill att köpa Apples skärmar (om man bortser från den estetiska delen). Kolla länkarna som jag tipsade om tidigare för insatta inlägg från någon som kan sin sak och inte ordbajsar.

Ursprungligen av Potah:

Ordbajs är något som förekommer alltför ofta just i forumkanalen, man vill väl oftast säga att min grej är bäst eftersom jag själv har en sådan. hoho

Jag har Dell själv, men jag skulle ändå säga att Apples skärmar är lite vassare och kanske framförallt lite mera korrekta direkt ur kartongen.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-08-12 00:16
Ursprungligen av Adrian B:

Bara för att det finns de som orbajsar betyder det inte att alla produkter är likdana och de som påstår att det finns skillnader inte kan någonting.

I fallet Dell vs. Apple så finns det skillnader, men hur viktiga de är beror på vad man har för krav. Om man inte håller på med saker som kräver rätt färger kan det vara overkill att köpa Apples skärmar (om man bortser från den estetiska delen). Kolla länkarna som jag tipsade om tidigare för insatta inlägg från någon som kan sin sak och inte ordbajsar.

Jag har Dell själv, men jag skulle ändå säga att Apples skärmar är lite vassare och kanske framförallt lite mera korrekta direkt ur kartongen.

Det har jag aldrig påstått utan jag menar mer att det blir lätt så att man bara tycker vad man själv högst personligen tycker utan att påpeka detta tydligt för den som läser. Då blir det lätt så att man faller dit i nån slags märkeshysteri. Inget konstig med det, men det är ju inte speciellt rättvist heller, eller hur?

Jag har också en dell och har kalibrerat den med en i1Display 2 och är mer än nöjd. Mycket bra skärm och bra färger för mig och mina användningsområden, observera att detta är min högst personliga åsikt, just för att undvika eventuella konstigheter.

Jag blir bara så trött på själva fenomenet att man på nåt vis litar på saker och ting som skrivs på ett forum, vad spelar det för roll egentligen? I slutändan så skulle jag ändå vilja rekommendera personen att man går ut och testar skärmarna in action själv för att se hur de presterar. Visst det är inte det lättaste med just dell eftersom de inte finns i några butiker såvitt jag vet, men ändå.

Avslutningsvis skulle jag vilja påstå att ifall man är beroende av korrekta färger så tror jag nog att man har investerat i nån slags kalibrator, och då klarar man sig ändå oavsett eftersom man vet vad man har att jobba efter.

Är man inte beroende av superduperkorrekta färger så kan man ju faktist egentligen köpa vilken jäkla skärm som helst, bara den är stor och tuff och snygg. Eller?

Förstår nån vad jag syftar på då?

Ursprungligen av Potah:

Jag har också en dell och har kalibrerat den med en i1Display 2 och är mer än nöjd. Mycket bra skärm och bra färger för mig och mina användningsområden, observera att detta är min högst personliga åsikt, just för att undvika eventuella konstigheter.

Dell-skärmarna går att få bra för god färghållning, men det kräver kalibrering, medans Apples skärmar redan är bättre kalibrerade från start. Plus att avsaknaden av manuella inställningar på Apples skärmar minskar risken att någon fipplar bort en kalibrering. Det är inte min personliga åsikt utan min erfarenhet utifrån vad jag läst på nätet.

Ursprungligen av Potah:

ag blir bara så trött på själva fenomenet att man på nåt vis litar på saker och ting som skrivs på ett forum, vad spelar det för roll egentligen?

Så alla råd och tips här på 99mac är egentligen värdelösa? I så fall faller ju hela poängen med forumet. Jag litar väldigt mycket på vad en del skriver på forum, det är ju liksom ingen poäng annars. Men det behöver vara någon som verkar kunna sin sak, antingen utifrån hur han/hon skriver eller dennes expertis. Om t.ex. Richard Rönnbäck uttalar sig om InDesign, då vet jag att det är en person som kan sin sak (eftersom han är knuten till Adobe).

Ursprungligen av Potah:

I slutändan så skulle jag ändå vilja rekommendera personen att man går ut och testar skärmarna in action själv för att se hur de presterar. Visst det är inte det lättaste med just dell eftersom de inte finns i några butiker såvitt jag vet, men ändå.

Det är just det som är problemet, att man inte alltid har möjligheten. Det är inte ens säkert att man bor nära en butik som säljer Apples skärmar och som du nämner är det helt kört med Dell. Därför behöver man fråga på forum och hoppas på att folk som kan sin sak svarar. Som OP för denna tråd gjorde.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2007-08-12 21:23
Ursprungligen av Adrian B:

Dell-skärmarna går att få bra för god färghållning, men det kräver kalibrering, medans Apples skärmar redan är bättre kalibrerade från start. Plus att avsaknaden av manuella inställningar på Apples skärmar minskar risken att någon fipplar bort en kalibrering. Det är inte min personliga åsikt utan min erfarenhet utifrån vad jag läst på nätet.

Så alla råd och tips här på 99mac är egentligen värdelösa? I så fall faller ju hela poängen med forumet. Jag litar väldigt mycket på vad en del skriver på forum, det är ju liksom ingen poäng annars. Men det behöver vara någon som verkar kunna sin sak, antingen utifrån hur han/hon skriver eller dennes expertis. Om t.ex. Richard Rönnbäck uttalar sig om InDesign, då vet jag att det är en person som kan sin sak (eftersom han är knuten till Adobe).

Det är just det som är problemet, att man inte alltid har möjligheten. Det är inte ens säkert att man bor nära en butik som säljer Apples skärmar och som du nämner är det helt kört med Dell. Därför behöver man fråga på forum och hoppas på att folk som kan sin sak svarar. Som OP för denna tråd gjorde.

Men allting är väl inte svart eller vitt. Nu syftar jag på att du verkar tolka mitt inlägg som att allt är dravel här på forumet. Hur vet man vem som är expert just på "sitt" område? Hur särskiljer man det från något som någon bara tycker för att de har just en sån pryl hemma och tycker den är bäst?

Jag ska inte vara dryg längre, var på grinigt humör när jag skrev inlägget och borde egentligen inte ha lagt mig i överhuvudtaget. Jag började skriva just för jag tyckte att det här med ordbajseri var så klockrent, men jag låter ordbajsandet fortsätta utan min medverkan i fortsättningen. Min skärm jag har hemma är ju ändå bäst!

Ursprungligen av Potah:

Hur vet man vem som är expert just på "sitt" område? Hur särskiljer man det från något som någon bara tycker för att de har just en sån pryl hemma och tycker den är bäst?

Det, min vän, är en svår konst och kräver ett tränat öga!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-11 12:38

Ett svårt val, kanske ett av dom svåraste. Mycket beror på att ACD har en S-IPS panel som anses bland dom bästa idag.
ACD
1. Nackdelen med ACD som jag ser det är att den inte är höj och sänkbar samt har bara en färgprofil som jag fattar som?
2. ACD är snyggare att se på och troligen håller bättre kvalité chassimässigt.
3. Har betydligt färre ingångar.

Dell 2407
1. Bra skärm har en teoretiskt sämre panel (S-PVA) på många sätt men även bättre än S-IPS på sina sätt.
2. Eizos proffs serie Color Edge har samma panel som Dellen men har en jämnare bakgrundsbelysning som skulle behövas på Dellen, är inte 100% jämn.
Eizon har även hårdvarukalibrering inbyggt. CE serien ases som dom bästa skärmarna idag när det gäller fotoproduktion, korrekt färgåtergivning.
3. Dellen är 1tum större vilket kanske inte spelar så stor roll då båda har samma upplösning.

Själv tycker jag att Dellen med sina kampanj pris är mycket prisvärda och skärmen är bra, riktigt bra tillomed. Är mycket kräsen när det kommer till skärmar och anser att det är den viktigaste kedjan i hea systemet. Man tullar inte på en skärm.
Sen tycker jag synd om dom som rekomenderar skitskärmar med billiga TN paneler. TN paneler spelar i en helt annan liga, dom ska inte jämföras med IPS, PVA, MVA paneler.

Har själv en Dell 2407 som main monitor och har svårt att tro om någon hittar en bättre för samma pris idag.
Den nya Dell 2407WFP-HC är nog ett säkrar kort att köpa idag.

Sen handlar det inte om ordbajsning som Rickard A säger. Vissa panel- tekniker idag har begränsning man inte kan trolla bort.
Tex. Kan en TN panel aldrig bli bättre än en S-IPS eller PVA, MVA panel hur man än försöker trolla med mjukvaran i skärmen.
TN panel har egenskaper och möjlighet att ha en snabbare (ms) respons och det är allt.

Ursprungligen av Tjarven:

Ett svårt val, kanske ett av dom svåraste. Mycket beror på att ACD har en S-IPS panel som anses bland dom bästa idag.
ACD
1. Nackdelen med ACD som jag ser det är att den inte är höj och sänkbar samt har bara en färgprofil som jag fattar som?
2. ACD är snyggare att se på och troligen håller bättre kvalité chassimässigt.
3. Har betydligt färre ingångar.

Dell 2407
1. Bra skärm har en teoretiskt sämre panel (S-PVA) på många sätt men även bättre än S-IPS på sina sätt.
2. Eizos proffs serie Color Edge har samma panel som Dellen men har en jämnare bakgrundsbelysning som skulle behövas på Dellen, är inte 100% jämn.
Eizon har även hårdvarukalibrering inbyggt. CE serien ases som dom bästa skärmarna idag när det gäller fotoproduktion, korrekt färgåtergivning.
3. Dellen är 1tum större vilket kanske inte spelar så stor roll då båda har samma upplösning.

Själv tycker jag att Dellen med sina kampanj pris är mycket prisvärda och skärmen är bra, riktigt bra tillomed. Är mycket kräsen när det kommer till skärmar och anser att det är den viktigaste kedjan i hea systemet. Man tullar inte på en skärm.
Sen tycker jag synd om dom som rekomenderar skitskärmar med billiga TN paneler. TN paneler spelar i en helt annan liga, dom ska inte jämföras med IPS, PVA, MVA paneler.

Har själv en Dell 2407 som main monitor och har svårt att tro om någon hittar en bättre för samma pris idag.
Den nya Dell 2407WFP-HC är nog ett säkrar kort att köpa idag.

Sen handlar det inte om ordbajsning som Rickard A säger. Vissa panel- tekniker idag har begränsning man inte kan trolla bort.
Tex. Kan en TN panel aldrig bli bättre än en S-IPS eller PVA, MVA panel hur man än försöker trolla med mjukvaran i skärmen.
TN panel har egenskaper och möjlighet att ha en snabbare (ms) respons och det är allt.

Du verkar ju ha koll! Jag är nöjd med min 20" Apple Cinema Display (ACD) förutom en sak och det är just responstiden. Finns det skärmar med lika bra skärm, dvs S-IPS, som även har en bättre responstid än de 16/14 ms som DELL/Apple-skärmarna har? Finns det ingen skärm som har både bra bildkvalitet och snabb responstid?
Det är det enda jag tycker var bättre förr på CRT-tiden.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-12 20:06
Ursprungligen av tobiwan:

Du verkar ju ha koll! Jag är nöjd med min 20" Apple Cinema Display (ACD) förutom en sak och det är just responstiden. Finns det skärmar med lika bra skärm, dvs S-IPS, som även har en bättre responstid än de 16/14 ms som DELL/Apple-skärmarna har? Finns det ingen skärm som har både bra bildkvalitet och snabb responstid?
Det är det enda jag tycker var bättre förr på CRT-tiden.

ACD har lite dålig respons som dom flesta S-IPS paneler har, nått man får dras med. Den senaste IPS paneltekniken som kallas AS-IPS har någon slags overdrive där man får ner responsen bättre.
Nec 20WGS har fått mycket bra kritik inom spelvärlden och anses som mycket bra skärm förutom att den har glossy panel som inte alla gillar.
Finns ett mycket bra test man kan googla efter om man är intresserad
AS-IPS ska du leta efter isåfall och i länken kan du se skärmarnas paneltyper.

Citat:

NEC LCD20WGX2 6ms G2G 20"WS LG.Philips AS-IPS (LM201WE2)
NEC LCD20WGX2 Pro 6ms G2G 20"WS LG.Philips AS-IPS (LM201WE2)
NEC LCD20WMGX2 6ms G2G 20"WS LG.Philips AS-IPS (LM201WE2)

http://www.tftcentral.co.uk/

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 14:04

enkelt råd:
Har du pengar som gräs - köp Apple
Är du ekonomisk. Köp dell.

Just nu har dell rabatter (Om du väljer småföretagare, väljer du storföretagare existerar inte rabatter på webben).

Just nu har dell rabatt där deras 24" kostar 5.500 + moms. Riktigt bra pris. Jag har en på jobbet och är otroligt nöjd. (Hemma har jag en 23" ACD som känns lite surt att ha betalt runt 10.000 för innan Apple sänkte priserna!)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-11 22:58

Jag har aldrig fattat hur responstider som ligger under 60 Hz (dvs 16,7 ms) kan vara avgörande? Kan väl inte spela någon roll hur snabbt skärmen kan uppdateras teoretiskt, om den ändå inte matas med mer än 60 Hz? Eller är jag "out of my elements" ?

Ursprungligen av mbp:

Jag har aldrig fattat hur responstider som ligger under 60 Hz (dvs 16,7 ms) kan vara avgörande? Kan väl inte spela någon roll hur snabbt skärmen kan uppdateras teoretiskt, om den ändå inte matas med mer än 60 Hz? Eller är jag "out of my elements" ?

Jag har heller inte fattat vad hysterin om responstider beror på. Lirar mycket spel på en muggig 17" tft med (dålig responstid) utan att uppleva släpningar eller liknande. Lirar mycket CS o andra snabba spel. Glömde jag bort att nämna att jag är grymt bra på det också

Personligen tycker jag Dells skärmar ser bra ut (dvs jämfört med resten av pc-marknadens skärmar) och skulle inte banga på en 30".

  • Oregistrerad
  • 2007-08-11 23:33

Just nu lutar det rätt mycket mot att det blir dellen. Eftersom jag inte jobbar med grafik så känns det onödigt att lägga ut extra pengar på ACD:n. Som ni precis har påpekat så är inte skillnaderna enorma, även om ACD:n har bättre färger "out of the box" och dessutom har designen på sin sida.

Jag börjar nästan att bli lite orolig nu när det närmar sig köpet, har ju läst att Macbook av första gen ska stödja 1920x1200 men gör den det utan problem? Jag menar, kommer det att lagga när man använder sig av grafiskt "lull lull" i OS X?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-12 00:12

Suck... Hittar inte edit funktionen...

Jämförde iaf specifikationerna för Dellen på den dell.com och dell.se och det verkar juh inte vara samma display. Den svenska har inte namnbeteckningen "HC" i slutet och de verkar ha lite olika specs. Säljer Dell i Sverige ut sina gamla skärmar innan de tar in den nya verisionen nu?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-15 18:33

Det blev att beställa dellen iaf. Kändes som rätt val i och med deras kampanj. Hoppas nu bara att man slipper döda pixlar och annat otyg!

Varför köper du inte en samsung 245B för ca 5000 Kr inkl moms och det är en 24 tums skärm. som rent tekniskt är bättre än Dellens. Sedan syskonet 226BW vinner alla tester som 22 tumare., 24 är det samma som 22.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-27 21:05
Ursprungligen av Hunter78:

Varför köper du inte en samsung 245B för ca 5000 Kr inkl moms och det är en 24 tums skärm. som rent tekniskt är bättre än Dellens. Sedan syskonet 226BW vinner alla tester som 22 tumare., 24 är det samma som 22.

Som ja skrev i mitt inlägg över så spelar inte TN paneler i samma liga som som S-PVA paneler hur du än trollar.
245B har en TN panel (LTM240CT01) och har fördelar i respons mot Dellen om nu inte Dellens 6ms räcker till?
Tekniskt bättre? På vad exakt mer än så?

226BW vinner säkert tester då mig vetligen är alla 22" TN paneler idag med undantag från en, tro Eizo har en speciell modell med annan panel än TN i 22"
22" TN paneler kan tävla mig sig själva, de ligger i samma liga och är jämförbara men att jämföra mot en S-PVA, IPS är rent av sagt löjligt.

Bättre att du inte skickar goda råd om du inte är insatt och förståd mellan de olika paneltekniken som finns.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-25 11:26

Du har helt rätt Hunter78. Samsungen verkar vara bättre Än skärmen från Dell på flera punkter. "Problemet" är att jag precis har kopplat in en nyköpt 24"are från Dell... Väldigt dålig research från min sida. Jag snöade in på Apple och Dell och letade aldrig aktivt efter konkurrenter. Så kan det vara... Jaja, jag är iaf inte missnöjd med den skärm som jag har, den är helt okej.

Ursprungligen av upnorth:

Du har helt rätt Hunter78. Samsungen verkar vara bättre Än skärmen från Dell på flera punkter. "Problemet" är att jag precis har kopplat in en nyköpt 24"are från Dell... Väldigt dålig research från min sida. Jag snöade in på Apple och Dell och letade aldrig aktivt efter konkurrenter. Så kan det vara... Jaja, jag är iaf inte missnöjd med den skärm som jag har, den är helt okej.

Retunera dellskärmen och köp samsungen ocg dessutom spara 4500 kr, det hade jag gjort om jag hade köpt den och fortfarande haft dagar kvar inom 14 dagars ångerrätten.

  • Medlem
  • Partille
  • 2007-11-27 20:28

Tja!
Tänkte köpa en ny skärm och har möjligheten att köpa en ny Dell 2407WFP-HC.
Jag har för tillfället en Powerbook G4, (den senaste innan skärmuppgraderingen) och grafikkortet i min Powerbook är ju inte direkt det största/bästa. Så det jag undrar är alltså ifall jag kommer att uppleva någon prestandaförlust eller kommer det att flyta på till 100% med denna skärm inkopplad?

Tack på förhand!

Ursprungligen av Ollesv:

Tänkte köpa en ny skärm och har möjligheten att köpa en ny Dell 2407WFP-HC.
Jag har för tillfället en Powerbook G4, (den senaste innan skärmuppgraderingen) och grafikkortet i min Powerbook är ju inte direkt det största/bästa. Så det jag undrar är alltså ifall jag kommer att uppleva någon prestandaförlust eller kommer det att flyta på till 100% med denna skärm inkopplad?

Jag skulle gissa att det kommer att påverka prestandan, svårt att säga om det blir mycket eller lite. Har man klent grafikkort och stor skärmyta brukar det märkas, speciellt den "upplevda prestandan" (att grafiken flyter på).

Ursprungligen av Ollesv:

Tja!
Tänkte köpa en ny skärm och har möjligheten att köpa en ny Dell 2407WFP-HC.
Jag har för tillfället en Powerbook G4, (den senaste innan skärmuppgraderingen) och grafikkortet i min Powerbook är ju inte direkt det största/bästa. Så det jag undrar är alltså ifall jag kommer att uppleva någon prestandaförlust eller kommer det att flyta på till 100% med denna skärm inkopplad?

Jag kör en dell 2407WFP med en PowerBook 12" (64mb grafikkort) och det funkar utmärkt. Tidigare varvade fläkten ofta upp med stor skärm, men det har försvunnit av någon anledning (förmodligen uppdateringarna av Tiger).

det verkar som om svenska dell inte säljer 2407WFP-HC längre. (?)

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-28 19:01
Ursprungligen av gabriela:

det verkar som om svenska dell inte säljer 2407WFP-HC längre. (?)

Nej verkar inte som dom gör det? Hittade bara E248WFP som tyvärr har endast TN panel.
Kan tänkas att HC modellen haft problem och tagits ur drift, en ren gissning bara.
http://www.tftcentral.co.uk/articles/dell_2407wfp-hc.htm

Nästa steg är 27" 2707WFP med S-PVA panel dock för 10449,06 kr som kan kännas som rätt mycket pengar.

2007WFP som tyvärr är bara en 20" har haft blandade paneler under leverans med både S-PVA eller S-IPS. Har vart ett lotteri vilken panel man fått men verkar som dom senaste vart utrustade med S-IPS. Bra skärm med som sagt endast 20"

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-29 09:25

HP Har en del paneler med S-PVA paneler bla

HP LP2465 24# TFT TCO-03 6495:- + moms hos Dustin.

Har sett den och tycker att bilden ær mycket bra, har dock ingen erfarenhet av att kalibrera den.

Finns två S-IPS skærmar också, en 20" før 3795- och en 30" før 11995:-

nu är 2407WFP-HC tillbaka om någon (förutom jag) var sugen på den...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-11 17:57

Samsung FTW

Bevaka tråden