Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Gato EyeTV

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-29 13:02

Klockrent test Martin!

/arvid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 13:12

När jag såg produkten för första gången i Macotekets katalog tänkte jag att "det här är FÖR bra för att vara sant..." tydligen var det inget aprilskämt, nu är det då bara prioriteringar kvar innan man har en

Bra test, Heja Belak!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-29 13:15

hade man fått möjligheten att spara ut det i full storlek PAL så vore det superbra.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Japp, jag menade datorskärmen. Jag har inte provat att visa bilden på en TV-skärm. Jag provar det senare under dagen.

/M

Jag testade just detta, S-video ur min TiBook till en Sony Flatscreen 21" TV, bilden blir mycket bättre då, lite suddighet kvarstår, märks mest på texten, fägerna är lite bleka, men det går i alla fall att titta på utan att bli alltför irriterad av kvaliten. I klass med en billig VHS skulle jag vilja säga. Kunde man få upp kvaliten ett snäpp till så skulle nog jag slå till på en Eye TV.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 13:47
Citat:

Du kan själv ställa in kvaliteten på den skickade signalen som antingen kan sättas till 1,15 Mbps (standard kvalitet) eller det dubbla 2,3 Mbps (hög kvalitets läget).

Martin, du skrev att kvaliten inte blir högre än testclipen, men det står också att testclipen är inspelad i standardkvaliten, och att det finns en högre kvalitet med dubbelt så hög Mbps.
Innebär inte det att det trots allt finns mer kvalitet att hämta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ken
Martin, du skrev att kvaliten inte blir högre än testclipen, men det står också att testclipen är inspelad i standardkvaliten, och att det finns en högre kvalitet med dubbelt så hög Mbps.
Innebär inte det att det trots allt finns mer kvalitet att hämta?

Japp, jag postar filmklipp med "hög kvalite" senare i eftermiddag. Personligen såg jag ingen större skillnad mellan de olika kvaliteterna, men skillnaden kanske blir större då man kopplar datorn till TV:n.

/M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-29 16:17

Kan provtitta dina kommande filmklipp via Radeon 8500 & Philips 32" 100Hz & meddela intryck

Ett fimklipp inspelat med "hög kvalitet" finns här. Ladda ner och bedöm!
Filen väger ca 19 megabyte.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-04-29 22:55

Har kollat på både standard och hög upplösning nu i både fullskärm på TiBook och Cinema Dispay 22", samt på TV, och jag tycker som Martin, ingen större skillnad, kanske lite, men inget som spelar nån roll. Fan, det skulle vara kul att köpa en sån där, men jag vill ju ha DVD kvalitet...:confused:
Martin, har du bra antennsignal in i boxen förresten?
Brände en Video CD i Toast nu som jag skall kolla på hemma i DVD'n, få se hur det ser ut där.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ken
Martin, har du bra antennsignal in i boxen förresten?

Just det ja... glömde nämna det. Lågkvalitetsklippen är inspelade från digitalbox, med DVD-kvalitet in i TV-turnern. Högkvalitetsklippet är tyvärr inspelat med vanlig antenn-signal. Det finns tyvärr lite brus i bilden. Jag kan tyvärr inte spela in en högkvalitetsfilm från digitalboxen, eftersom utrustningen är tillbakaskickad till leverantören.

/M

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-04-29 23:45

Suveränt test Martin. Mycket bra jobbat!

Tusen tack...

Citat:

Skrevs ursprungligen av macsolve
Önskelista för kommande versioner:

Jag skickade min önskelista till Elgato, här är deras svar:

Hi Johan,
Those are all really good suggestions! Thanks!

- Support for teletext/TextTV.
Coming.

- Decoder for Nicam stereo sound.
Never heard of it. Is it a Europe thing?
Probably. AFAIK all modern TVs sold here have Nicam sound. If I'm not mistaken it's actually digital sound.
Cool. I'll ask my engineers in Germany if they know about it.

- Dual tuners to allow for picture-in-picture or split picture, or recording one program while viewing another
Did you know that you can have two EyeTVs running at the same time right now?
Cool... but how does the software support it?
It just works. The software knows how many devices are attached and you can
record or watch one program per device.
It is a hidden feature of the product.

-Digital receiver
Coming.

- And finally as the ultimate accessory I'd like to see a general bluetooth remote control (a bluetooth version of Keyspan's remote control,...
We ain't gonna build it but we will support someone else's.

Cheers,
Vic

Intressant...
[edit: lagt till mer feedback]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-04-30 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av macsolve

- And finally as the ultimate accessory I'd like to see a general bluetooth remote control (a bluetooth version of Keyspan's remote control,...
We ain't gonna build it but we will support someone else's.

Räknas inte Sony Ericsson Clicker och en T68 hit, borde väl gå att scripta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Räknas inte Sony Ericsson Clicker och en T68 hit, borde väl gå att scripta?

Jo absolut men man kanske inte vill lämna telefonen på soffbordet alltid

Citat:

Skrevs ursprungligen av ghazban
Frågan är bara om man kanske ska vänta på att den utlovade firewire + mpg4/mpg2 varianten kommer... Det skulle ge en ordentlig kvalitetsförbättring i alla fall, om man nu behöver det...

Var har du läst detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Var har du läst detta?

Tror att dom sa det i http://www.quicktiming.org/movies/eye_tv.mov

ingenting där, ngt annat förslag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
ingenting där, ngt annat förslag?

Då var det nog i någon pressrelease eller annat i samband med MacWorld Expo i januari. Men det verkar inte så smart att ge så mycket förhandsinfo om kommande produkter, det är ju ett mycket bra sätt att ta död på försäljningen av nuvarande produkter...

Citerat från Macworld:

Nemechek also hinted at the next generation of EyeTV. Nemechek said that engineers are working on it, and that it will be "very cool."

"Things that MIGHT be included are a FireWire rather than USB interface, MPEG-2 or MPEG-4 rather than MPEG-1, and support for multiple tuners," he said. "Closed captioning is a definite. And wireless operation would be great."

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 22:54

Tack för en trevlig recension. Jag har en Formac Pro TV som man kopplar till daton via Firewire. Man skall då kunna se på TV på datorskärmen. Dock är det omöjligt att få ljud och bild synkroniserat vilket naturligvis gör det hela helt onjutbart. Var det några problem med detta med EyeTV?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lebowski
Tack för en trevlig recension. Jag har en Formac Pro TV som man kopplar till daton via Firewire. Man skall då kunna se på TV på datorskärmen. Dock är det omöjligt att få ljud och bild synkroniserat vilket naturligvis gör det hela helt onjutbart. Var det några problem med detta med EyeTV?

Osynkroniserad bild och ljud är verkligen ett stort problem. Under testet upplevde jag inga problem med detta. EyeTV-mottagaren digitaliserar den inkommande signalen på ett bra sätt. När man kör många tunga applikationer och verkligen pressar datorn, händer det att bild/ljud "laggar" något, men det blir aldrig osynkroniserat.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-05-04 12:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av ghazban
Och applescript stöd betyder att man kan leka till det och lägga till stöd så att man kan skicka ett mail till datorn när man vill att den ska spela in nåt! SÅÅÅ BRA!
MÅSTE HA!

Lova att göra scriptet publikt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Citerat från Macworld:

Nemechek also hinted at the next generation of EyeTV. Nemechek said that engineers are working on it, and that it will be "very cool."

"Things that MIGHT be included are a FireWire rather than USB interface, MPEG-2 or MPEG-4 rather than MPEG-1, and support for multiple tuners," he said. "Closed captioning is a definite. And wireless operation would be great."

Måste du förstöra allt!
Nu vill man ju inte köpa mpeg1 versionen precis innan man kan få den uppskruvade firewire-mpeg4 grejen!

Jag skrev och frågade om nästa EyeTV:

"Hello!

When is the new version of Eye TV (with firewire + mpg4/mpg2 support) I've heard rumors about coming??

I would buy it immediately!!!

Best regards,
a Martin"

Då svarade Victor:

"Hi Martin,

I love rumors. What did you hear?

Obviously we will do a next generation EyeTV product with MPEG-2 or 4. That
goes without saying, but when?

People don't realize it takes a long time to design new hardware. So I would
recommend not starting to hold your breath just yet.

In the mean time, why not try EyeTV. Its good quality at a low price.

Cheers,
Vic"

Jahapp...
På det där svaret låter det som att man kan komma att få vänta ett bra tag (år???).

Och med tanke på att TV:n i sverige blir mer och mer digital så e kanske Eye TV meningslös om ett år (jaja, man kan ändra kanal med fjärkontrollen till boxen, men det e ju bara om man tittar på tv som det gäller, inte när man spelar in på flera olika kanaler)... Då vill ju inte jag köpa den nu ändå...
De borde ha tänkt på digitalgrejen i förväg (undrar om det går att lösa över huvudtaget)

Låter väldigt lockande, och speciellt när man har kabel i lägenheten så är ju digitaliseringen av marknätet inte ett problem

Men den bättre versionen låter lockande, men man vill ju inte vänta hur länge som helst.

Och det som inte finns Text TV och Nicam Stereo är ju inte ett måste.

Hittade ett nyutvecklat freeware-program till El Gato EyeTV. Programmet heter EyeTV Remote och det låter dig fjärrstyra din TV-turner via det lokala nätverket.

Mer information finns hos Versiontracker:
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19623

/M

Jag skulle vilja ha en lösning med ett TV-kort som kunde digitaliserade och även streama den kanalen på LANet. Jag har alltså ett LAN hemma. Blandad miljö, Mac, PC samt XBOX. Drömmen vore att kunna titta på TV från vilken maskin som helst. TV-kortet kan bergis inte digitalaisera mer än en kanal åt gången, så byter jag kanal via min bärbara PC så måste alla andra datorer se samma kanal, om ni förstår.

Det vore fräckt om nästa generations EyeTV tillsammans med programvara kunde vara en sådan lösning.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-05-21 15:59

Rent tekniskt vore det väl inte svårt att "streama" MPEG-1 strömmen via Quicktime Broadcaster, om man sedan styr kanalvalet med EyeTV Remote som har man ju streamad TV i nätverket!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-29 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag skulle vilja ha en lösning med ett TV-kort som kunde digitaliserade och även streama den kanalen på LANet. Jag har alltså ett LAN hemma. Blandad miljö, Mac, PC samt XBOX. Drömmen vore att kunna titta på TV från vilken maskin som helst. TV-kortet kan bergis inte digitalaisera mer än en kanal åt gången, så byter jag kanal via min bärbara PC så måste alla andra datorer se samma kanal, om ni förstår.

Det vore fräckt om nästa generations EyeTV tillsammans med programvara kunde vara en sådan lösning.

Borde gå och hacka ihop något med VideoLAN (http://www.videolan.org)

Bevaka tråden