Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk för dummies..? Nån?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-10 20:49

Äntligen har jag fått mitt efterlängtade paket från med en...eh, trådlös nätverksrouter verkar det heta... Jag öppnade installationshandboken och längre än så kom jag inte. "1. Ta reda på vilken krypteringslösning som du kan använda". Jaha. Finns det fler? WPA2, WEP.. Hur vet man vad man har?

Och vi antar att jag lyckas med att luska ut det hela, hur gör jag sen för att ingen skall åka snålskjuts på mitt nätverk?

Jag känner för att lägga huvudet på tangentbordet och ge upp.

Någon som kan förklara hur det hela går till?

// Otilia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-10 22:32

Det är inte särskilt svårt!

Hur många datorer skall ingå i nätverket? Är det bara basstationen och en dator till så kan du ju sätta upp det precis som du vill, dvs med WPA2 och MAC-låsning (obs, inte mac som i macintosh utan MAC som i Media Access Control, tror jag).

Med WPA2 och ett delat lösenord ställer du in samma lösenord i routern som på datorn. Den trådlösa trafiken blir då krypterad tillräckligt säkert för de flesta. Med MAC-låsning kan du ställa in exakt vilka enheter som skall få lov att ansluta till routern.

Är det fler datorer och enheter som skall vara med i nätverket kanske du måste anpassa dig till dem.

Berätta lite mer om hur du vill använda ditt nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 22:34

eller för den delen http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=20739

Men klas skriver, lite information vore bra, som hur du tänkt använda dit trådlösa nätverk om du har flera datorer och gärna vad du handlat dig för prylar..

  • Oregistrerad
  • 2007-08-16 10:09
Ursprungligen av Airy:

Äntligen har jag fått mitt efterlängtade paket från med en...eh, trådlös nätverksrouter verkar det heta... Jag öppnade installationshandboken och längre än så kom jag inte. "1. Ta reda på vilken krypteringslösning som du kan använda". Jaha. Finns det fler? WPA2, WEP.. Hur vet man vad man har?

Och vi antar att jag lyckas med att luska ut det hela, hur gör jag sen för att ingen skall åka snålskjuts på mitt nätverk?

Jag känner för att lägga huvudet på tangentbordet och ge upp.

Någon som kan förklara hur det hela går till?

// Otilia

Det finns flera eftersom standarder förbättras med tiden. Ungefär som du köper tangentbord, vissa har USB andra har Apples standard osv..
Att frågan ställs beror på att routern måste kunna prata med en annan trådlös enhet, exempelvis din bärbara dator. Vad har du för bärbar dator? WEP är det äldsta och kommer garanterat fungera, men är ganska lätt och knäcka, WPA2 är en vidareutveckling av WPA, som är en vidareutveckling av WEP.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-16 10:10

Ursäkta men hur många datorer som kommer ingå i nätverker har absolut INGENTING med vilken standard man väljer för att skydda sitt nätverk!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-16 10:45
Ursprungligen av studiox:

Ursäkta men hur många datorer som kommer ingå i nätverker har absolut INGENTING med vilken standard man väljer för att skydda sitt nätverk!

Vad klas menar är nog att inte alla nätverkskort stödjer WPA.

1
Bevaka tråden